Dragos Pislaru, Ministru Muncii: Nu exista manual pentru un ministru

Dragos Pislaru, Ministru Muncii: Nu exista manual pentru un ministru

Cu doar cateva zile inainte de alegerile parlamentare, am discutat cu Dragos Pislaru, ministrul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice din aprilie 2016. Un interlocutor relaxat, stapan pe discurs si sigur pe ceea ce spune, cu analogii intre mediul de business si sistemul de stat sau exemple din Star Wars, dar care devine brusc inflacarat si implicat atunci cand ajungem la subiecte intense. Un om care si-a pus toata experienta acumulata in slujba semenilor sai si a gandit proiecte cu miza sociala si cu impact real. Si care a ales sa nu se ascunda in spatele unui birou somptuos de ministru, ci sa lase usa deschisa pentru toti colegii din echipa, sa mearga pe teren, sa coboare in realitatea coplesitoare a saraciei impotriva careia trebuia sa lupte.

Ce mesaje are Pislaru pentru viitorul ministru al muncii

  • “Una e polarizarea intre Jedi si Sith (n.r. factiuni din Razboiul Stelelor) in societatea romaneasca si alta este guvernarea reala”, afirma ministrul, care isi doreste ca succesorul sau sa nu devieze de la principii clare de guvernare, precum respectul cetatenilor sau asigurarea unor servicii de baza. “Sper sa incerce, in pofida oricaror abordari doctrinare de guvernare, sa impinga societatea spre una dezvoltata, in care asumarea individuala sa fie mai importanta decat abordarea colectiva sau mentinerea unor dependente. Urmatorii ani vor fi critici, suntem pe un ciclu de crestere si avem o oportunitate extraordinara de a remedia si reforma, care nu trebuie pierduta”.
  • “Sa nu se ascunda din nou pe un jilt, cu usile inchise si cu un sistem dictatorial care in care nimeni sa nu ajunga la minister”.
  • Regrete si lucruri pe care le-ar face diferit

Unul din lucrurile pe care le-ar face diferit este legat de agenda foarte ambitioasa a guvernului, la care a avut o contributie directa cand era consilier de stat si spune ca nu a putut rezista cand ministerele si-au facut o agenda cat pentru 4 ani. “Evident ca au fost probleme de prioritizare. A fost un mix intre ce s-a mai gasit prin ministere si ce a adus noua garnitura de ministri”.

In ceea ce priveste activitatea Guvernului, Pislaru a constatat ca nu toti ministrii au avut acelasi stil de lucru in echipa. “Eu am avut noroc sa lucrez cu Voiculescu, Ghinea sau Mircea Dumitru. Insa, nu toata lumea a lucrat la fel, de exemplu Ministerul Dezvoltarii a ramas in urma fata de restul, am avut intarzieri pe proiectele in care am colaborat”.

Pislaru este si autocritic, reprosandu-si in special partea de comunicare, unde considera ca a facut gafe, folosind cuvinte din mediul colocvial, care in spatiul public si putin rasucite au sunat a aroganta sau ofensa.

“Este vorba de antrenament. Insa, mandatul suprem este sa servim poporul. Ce m-a manat pana acum a fost tocmai onoarea de a pune in slujba societatii tot ce am acumulat pana acum. Am realizat ca multe din lucrurile pe care le putem face la minister pot influenta vietile oamenilor. Am mers pe teren, am fost conectat pe retele sociale, am acceptat sfaturi si injuraturi. Am invatat multe despre mine, dar am vazut si lucruri pe care nu as fi vrut: cat de adanca este saracia, cu ce probleme se confrunta oamenii”.

Citeste aici bilantul complet

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Achim Irimescu, ministrul Agriculturii: Administratia nu lucreaza inca la viteza necesara

Achim Irimescu, ministrul Agriculturii: Administratia nu lucreaza inca la viteza necesara

Cu o experienta de peste 25 de ani in agricultura, numele lui Achim Irimescu aparea in lumina reflectoarelor in noiembrie 2015, fiind propunerea lui Dacian Ciolos in functia de ministru al Agriculturii. Irimescu a schitat, intr-un interviu exclusiv acordat Wall-Street.ro, principalele coordonate ale mandatului sau, cele mai importante realizari, dar si dezamagiri.

Cea mai mare dezamagire: politicul

  • “Cea mai mare dezamagire este politicul, desi la comisiile pe agricultura m-am inteles extrem de bine cu ei, sunt profesionisti, in Parlament s-a votat la ordin motiunea simpla impotriva mea. Asta la nivel politic, la nivel tehnic, faptul ca administratia nu lucreaza inca la viteza necesara. Mi-a trebuit pentru adoptarea ordonantei de urgenta privind atasatii agricoli 7 luni. Aici se adauga si intarzierea in adoptarea unor obiective pe care mi le-am setat cum este Fondul de Creditare, care trebuia sa fie functional in luna octombrie si nu este. Finantarea este un lucru extrem de important pentru fermieri".
  • “Legislatia functionarului public nu iti permite sa schimbi un director chiar daca el nu se ridica la anumite standarde, cel putin la cele pe care le am eu. Am standarde foarte ridicate, m-am obisnuit cu munca in vest, la Comisia Europeana, unde sunt oameni foarte bine platiti, dar oameni foarte buni. La Comisia Europeana erau si 50 de candidati pe un post. Sigur, poate ca pretentiile mele sunt prea mari pentru unii colegi din minister. Am reusit insa, chiar daca cu mari eforturi, multe lucruri bune. Mi-as fi dorit pe ici pe colo sa pot face o infuzie de manageri mai buni, insa aceasta este legislatia”.
  • "Din partea fermierilor cel mai mare repros a fost cel legat de plata subventiilor. Nu am avut insa nicio demonstratie impotriva mea, ci pentru sustinerea ministrului Irimescu, cei mai multi au inteles ce s-a intamplat. (…) Sunt in ministerul Agriculturii din 1994, din 1998 la Bruxelles. Consider ca am suficienta experienta in acest minister".

Ce urmeaza? “Pentru ministrul Irimescu urmeaza un sfarsit de mandat in acest an si probabil intoarcerea la Bruxelles. Daca mi se va propune un nou mandat, cu drag”, incheie zambind Achim Irimescu.

Citeste articolul complet

Delia Popescu, ministrul Telecomunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor: IT&C-ul a fost distrus in mod sustinut

Delia Popescu, ministrul Telecomunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor: IT&C-ul a fost distrus in mod sustinut

Unul dintre avantajele unui dialog cu un ministru care nu este politician este faptul ca “le spune mult mai pe bune”, neavand, cel putin “in acte”, legaturi cu vreun partid.Am vorbit cu unul dintre cei mai importanti ministri din cabinet, cel al Telecomunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, iar Delia Popescu s-a dovedit a fi un interlocutor de la care poti afla foarte multe.

In ce masura este interesata de politica?

“Cea mai mare parte a carierei mele s-a desfasurat in administratia publica, dar nu am simtit nevoia de asociere cu vreun partid politic. Da, pentru continuarea proiectelor pe IT&C mi-ar placea sa raman in administratia publica, dar nu in orice conditii – doar daca nu mi s-ar impune limitari sau restrictii la nivel decizional”.

Ce ar face diferit daca ar fi fost ministru in urma cu mai multi ani

Dupa un moment de gandire, ministrul Delia Popescu ar schimba mentalitatea publica, incepand chiar din Ministerul in care lucreaza.

“Avem, din pacate, o carenta pe zona aceasta. Noi nu lasam nicio mostenire periculoasa urmatorului Guvern, din contra – am incercat sa aducem la zi tot ce se putea aduce si lucrurile care nu vor fi aduse la zi, vor fi lasate pe o lista urmatorului Guvern”.

Mai mult, spune ea, “am incercat sa integram persoane care nu sunt legate de un mandat, tocmai pentru a lasa ceea ce numesc eu memorie institutionala”.

Citeste articolul complet

Sursa foto: Agerpres Foto

Corina Suteu: As desfiinta Ministerul Culturii

Corina Suteu: As desfiinta Ministerul Culturii

Unul dintre cele mai blamate domenii, cu propuneri controversate si de multe ori la coada prioritatilor pentru Guvern, Ministerul Culturii a avut de-a lungul guvernarii tehnocrate doi ministri: Vlad Alexandrescu si Corina Suteu, aceasta din urma preluand functia de conducere in luna mai. Cu o experienta de peste 25 de ani in domeniul cultural, Corina Suteu a incercat, in cele sase luni de mandat, sa isi impuna propriile convingeri si prioritati in agenda Culturii. Concluzia la final de mandat: Ministerul Culturii ar trebui desfiintat si sectorizat, a declarat Corina Suteu, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street.ro.

De la reforma la esec

“Personal, cred ca a fost un esec: timpul a fost foarte scurt si in realitate nu am avut sustinerea comunitatii cinematografice, care nu intelege necesitatea de a construi lucruri solide, sistemice si de lunga durata si mai ales nu are vocatie sacrificiala: fiecare isi vede propriul interes”, afirma Corina Suteu. Ministrul Culturii acuza “mafiile batrane” din sistem ca au impiedicat-o in a reforma cinematografia: “E un sistem enorm de complicitati care produce pana la urma un confort: e confortabil sa stim ca lucrurile merg foarte prost, dar stim cum merg. Comunitatile noastre artistice sufera de un fel de sindrom Stockholm deformat, isi iubesc calaii”, mai spune ministrul Culturii.

O alta campanie care nu a avut rezultatul asteptat, dar care a adunat in jurul sau numeroase controverse si polemici a fost cea de strangere a fondurilor pentru Cumintenia Pamantului. Ministrul Culturii considera ca partea pozitiva a acestei campanii este ca s-a atras atentia asupra figurii creatorului, a operelor si a pietei de arta si a pus in discutie teme care altfel nu ar fi fost dezbatute. Pana la finalul anului, institutia intentioneaza sa organizeze Fondul Brancusi, care va avea ca scop achizitionarea operelor de arta care apartin patrimoniului roman.

De altfel, Corina Suteu nu priveste campania pentru Cumintenia Pamantului ca fiind un esec: “Romanii au donat, gresim cand evaluam felul in care se strang fonduri in cadrul unei campanii. Timpul a fost foarte scurt, campania a avut anumite slabiciuni, dar cred ca este enorm ca 100.000 de romani sa doneze peste un milion de euro”, spune aceasta.

Citeste aici interviul complet

Sursa foto: Adi Bulboaca

Violeta Alexandru: In administratie, legea e sfanta, dar regulile nescrise bat legea!

Violeta Alexandru: In administratie, legea e sfanta, dar regulile nescrise bat legea!

Violeta Alexandru este ministrul pentru consultare publica si dialog social de la inceputul mandatului guvernului Ciolos. Si-a asumat o misiune dificila: sa schimbe lucrurile de la varf. A bifat schimbari importante pe zona de transparenta decizionala si a invatat un lucru important: in administratie, legea e sfanta, dar regulile nescrise nu bat legea. A ales, insa, sa nu se dea batuta, ci sa accepte realitatea, sa o cunoasca si sa o canalizeze inspre scopurile asumate. Citeste bilantul unui ministru care spune despre ea insasi ca este “rebela echipei guvernamentale”.

Ce lucruri ar face diferit?

Am intrebat-o pe Violeta Alexandru daca are pareri de rau si daca ar face lucrurile altfel, privind in urma. Spune ca nu are regrete profunde pentru ca este realista si intelege ce s-a putut face si ce nu.

“Cand am preluat mandatul, nu aveam experienta de ministru. Dar uitandu-ma acum, poate as fi fost mai ferma si as fi modificat legea 544 (n.r. legea privind liberul acces la informatiile de interes public). Am ales o varianta mai soft si am umblat la nivelul normelor. Sigur ca am si o justificare pentru care am facut asta, insa cred ca aici ar fi trebuit sa fiu putin mai ferma si sa imi asum mai mult, cu criticile publice de rigoare”, a mai spus ministrul.

De asemenea, Violeta Alexandru spune ca, daca ar putea face diferit, ar fi fost sa gaseasca o modalitate prin care sa se implice mai mult in efortul de a informa cetatenii cu privire la rolul lor in demersul de crestere a transparentei institutiei. “Am facut-o, cu mica mea echipa de 5 oameni, am mers door-to-door, am facut campanii, am vorbit despre faptul ca transparenta tine de fiecare dintre noi. Am lansat mesaje de incurajare a oamenilor sa reactioneze daca vad ceva in neregula. Dar am simtit nevoia unui aport mai consistent de la ONG-uri, pe care nu l-am primit”.

Anul acesta este al mandatului cu respect pentru ceea ce am spus ca facem. Pana in ultimul minut nu am un niciun plan, voi duce acest mandat pana la capat in slujba misiunilor si valorilor asumate in mod public. Din ianuarie va incepe o noua etapa pentru mine, in care nu resping ideea de a ma inscrie intr-un proiect politic.

Violeta Alexandru