Aeroportul International Transilvania s-a redeschis in urma cu mai bine de trei luni, dupa renovarea pistei de aterizare/decolare. Consiliul Judetean din Targu Mures are planuri de dezvoltare a aeroportului, dar ce sanse de crestere are acesta in contextul in care autostrada Transilvania, care leaga Ungaria de Cluj, va fi gata in cativa ani, iar turismul si mediul de afaceri din Mures nu se fac inca auzite pe plan national si european? Unii specialisti in domeniul transportului aerian sustin ca aeroportul va inregistra scaderi de trafic, in timp de reprezentantii aeroportului sunt optimisti cu privire la viitorul acestuia si spera la semnarea unui contract cu Tarom, pentru ruta Bucuresti-Targu Mures.

Daca in 2013, pe aeroport operau chiar si sase companii aeriene, care genereau un trafic de 353.000 de pasageri, in prezent este doar Wizz Air, companie de origine maghiara, cu sediul la Geneva si finantatori din Statele Unite, care are curse catre Budapesta, Dortmund, Londra Luton si Memmingen.

Aeroportul International Transilvania a fost redeschis la finalul lunii iunie, dupa un an si jumatate de la sistarea operarii, timp in care a fost refacuta complet pista de aterizare/decolare, pentru a permite aterizarea aeronavelor de mari dimensiuni. Investitia a depasit suma de 56 de milioane de lei cu TVA, dintre care circa 85% au provenit din fonduri guvernamentale, iar restul, din bugetul judetului.

Planuri de dezvoltare a aeroportului

Pentru anul acesta, bugetul pentru investitii este de 10 milioane de lei, o parte pentru echipamente si o parte pentru studii de fezabilitate. Pana acum, aeroportul a cheltuit doar 34% din bugetul alocat, dar nu pentru ca nu ar vrea sau pentru ca licitatiile nu s-ar derula, ci pentru ca, adesea, bugetele sunt aprobate tarziu, chiar si in luna aprilie, procedurile de licitatie dureaza, iar termenele de livrare sunt foarte lungi pentru echipamentele aeroportuare, explica Peti Andrei, presedintele Consiliului de Administratie al Aeroportului Targu Mures.

Planurile de dezvoltare vizeaza prelungirea pistei de decolare/aterizare, extinderea zonei de garare a avioanelor, pregatirea pentru conditii de ceata si crearea unui nou terminal pentru mediul de business si SMURD. In Targu Mures functioneaza Institutul de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare si Transplant, iar intentia este de a crea facilitati aeronavelor medicale care se ocupa de transplantul de organe, sustine Peter Ferenc, presedintele Cosiliului Judetean Targu Mures, care adauga ca sunt in lucru studiile de prefezabilitate pentru cele patru proiecte mentionate.

Oficialii din Mures au discutat cu mai multe companii aeriene precum Wizz Air, Blue Air, Ryanair si Tarom pentru a opera pe aeroport, dar pana acum pare ca doar Wizz Air si Tarom au acceptat.

Cursa Bucuresti – Targu Mures

Oficialii din Mures negociaza de ceva vreme cu Tarom pentru o cursa pe ruta Bucuresti-Targu Mures, dar inca nu au primit o data certa. In luna iulie ar fi putut incepe zborurile pe ruta mentionata, potrivit promisiunii initiale facute de compania aeriana romaneasca, dar acest lucru nu s-a intamplat. In prezent, pe masa este termenul de 28 octombrie, care nu este fezabil, nici pentru Tarom, nici pentru aeroportul si Consiliul Judetean din Mures, a declarat Peti Andrei.

Intrebat daca ruta Bucuresti-Targu Mures va fi de anul acesta sau de anul viitor, Andrei a raspuns: “Daca intrebarea se refera la ce promisiuni am primit de-a lungul timpului, trebuia sa inceapa din iulie. Daca merg asa, astazi am primit garantii ca va incepe pe 28 octombrie. Un operator care se respecta, totusi, pune in vanzare biletele cu sase luni inainte, pentru ca vad deja consecinta. Daca nu va merge cursa, aeroportul va fi vinovat, regiunea sau pasagerii. Dar sa puna in vanzare biletele cu un anumit timp si noi, Consiliul Judetean sau partenerii, sa facem o promovare a cursei. Cerere exista, fantastica, dar acum conteaza de cate ori, ce frecventa”.

Tarom, care are pierderi de 67 de milioane de lei in primele sase luni din 2018, a mai operat cursa Bucuresti-Targu Mures, dar a renuntat din cauze comerciale, mentioneaza reprezentantul aeroportului, care adauga ca exista o cerere foarte mare pe acest domeniu.

La inceputul anului 2015, Tarom transmitea, pentru economica.net, ca a suspendat toate zborurile pe ruta Bucuresti-Targu Mures din cauza numarului redus de pasageri care au cumparat bilete.

Cerere evidenta exista si pentru chartere catre Grecia si Israel. De-a lungul timpului, charterele au mai avut ca destinatii orase din Danemarca si Turcia, iar aeronavele decolau cu un grad de incarcare de peste 85%, in medie, spune Peti.

Cum atragi companiile aeriene pe aeroporturi?

Pentru ca pe aeroport sa opereze mai multe firme de transport aerian, solutia este reprezentata de subventii sau facilitati, daca infrastructura aeroportuara este bine pusa la punct.

„Trebuie, pe de o parte, subventionata activitatea companiei aeriene pe care vrei sa o atragi. Asta o data, cu subventii de la autoritatile locale. A doua, cu investitii la modul serios facute in infrastructura. Aici s-a renovat pista. Din punctul asta de vedere, ar fi ok. (...) Companiile trebuie atrase cu ceva: taxe mai mici, subventii, pentru ca acea companie care vine si aloca ori o aeronava, ori face escala, practic, iti genereaza niste venituri la nivel local, iti angajeaza niste oameni la ghiseu, in aeroport, la sol. Cumva, banii de subventii ti se intorc prin taxele locale. Dar nu se face de pe o zi pe alta. Trebuie permanent facut”, sustine Ionut Ciurlea, director executiv al Asociatiei Pro Infrastructura.

Presedintele Consiliului de Administratie al aeroportului explica facilitatile pe care aeroportul si Consiliul Judetean le pot oferi companiilor.

“Direct companiilor aeriene putem acorda diferite facilitati pe baza legislatiei europene, pentru deschiderea de rute noi ori se face un plan de afaceri exante pe baza caruia putem oferi diferite reduceri la tarifele aeroportuare. Cealalta posibilitate este sa facem o licitatie prin Consiliul Judetean si Consiliul Judetean sa plateasca operatori partial, pentru anumite tarife. Dar, aceste facilitati se pot acorda pe maximum trei ani si nu pot depasi 50% din tarifele aeroportuare practicate”, explica Peti Andrei.

Presedintele Consiliului Judetean Targu Mures subliniaza importanta cresterii numarului de pasageri pentru a reduce costurile per pasager, ajungand, astfel, sa concureze cu aeroporturi mai mari.

“Facilitati exista si aici. Legea nu iti permite sa dai orice facilitati, pentru ca deja intri in alt domeniu si intervine Consiliul Concurentei. Aici, practic, in cadrul preturilor pe care le propui de operare sunt anumite marje in care poti sa te misti si, bineinteles, intotdeauna asa va fi: cu cat este aeroportul mai mare, cu atat o sa fie mai mici costurile per pasager. Intr-adevar, Targu Mures trebuie sa creasca numarul de pasageri, pentru ca, altfel, nu poate concura la costuri de operare cu aeroporturi mai mari”, explica Ferenc.

Aeroport gol versus aeroport supraaglomerat

Aflat la 90 de kilometri de Targu Mures, aeroportul din Cluj are un trafic de pasageri si de aeronave mult mai mare decat cel din inima secuimii. Explicatiile la indemana sunt legate de populatia mai mare, de mediul de business dezvoltat si de turismul care a inflorit in al doilea oras ca populatie al Romaniei.

„Nu poti sa compari (n.r. Targu Mures) din punct de vedere turistic cu Sibiu si din punct de vedere turistic si de business cu Cluj. Nu ai industrie, nu ai turism, nu ai nici trafic pe aeroport”, sustine reprezentantul Pro Infrastructura.

O alta explicatie pentru care aeroportul nu poate atrage din bazinul de clienti al Clujului ar putea fi taxele aplicate sau nu de cele doua aeroporturi. Din punctul de vedere al infrastructurii, “aeroportul lui Targu Mures nu duce lipsa de nimic, fiind intr-o situatie mai favorabila decat cel din Cluj. Taxele de aeroport nu sunt mai mari, <<pe fata>>”, sustine Peti Andrei.

In 2012, reprezentantii Consiliilor Judetene din Cluj si Targu Mures se acuzau reciproc de concurenta neloiala, scrie Adevarul. Presedintele Consiliului Judetean Cluj afirma ca aeroportul muresean practica taxe mult prea mici, in timp ce conducerea aeroportului din Targu Mures sustinea ca aeroportul clujean are taxe „exagerat de mari” fata de celelalte aeroporturi din tara.

In prezent, Comisia Europeana investigheaza Aeroportul International Transilvania pentru tarifele practicate in perioadele 2007-2009 si 2011-2015 asupra companiilor Wizz Air si Ryanair. “Presupunerea este ca noi le-am fi acordat lor niste beneficii, dar nu este adevarata, dar trebuie sa dovedim acest lucru”, spune Peti Andrei.

Dispare aeroportul din Targu Mures?

Mai multi specialisti din domeniul transportului aerian considera ca dupa ce autostrada Transilvania va fi finalizata, numarul de curse si de pasageri de pe aeroportul din Targu Mures va scadea.

„Dupa ce o sa am autostrada gata, Targu Mures o sa scada si mai mult, cel putin pe termen scurt, pentru ca am mai multe curse, mai multe conexiuni in Cluj, pentru ca atunci cei din Est au mai multe motive sa mearga la Cluj”, sustine Ionut Ciurlea de la Pro Infrastructura.

„In cativa ani de zile se va termina autostrada, Targu Mures va muri ca aeroport, aici e ambitia celor de la Consilii Judetene. (...) Incet, incet, cam toate in zona se vor duce catre aeroporturile mari. Targu Mures va fi, in timp, defavorizat, chiar daca Targu Mures e un oras mare. Nicio companie nu poate sa puna doua avioane la o distanta de 40 de minute, cand se va termina autostrada”, sustin fosti oficiali ai Ministerului Transporturilor.

Pentru ca aeroportul din Cluj nu permite o extindere a pistei din cauza raului Somes aflat in imediata apropiere, iar relieful din Mures nu permite o dezvoltarea aeroportului, o solutie ar fi aeroportul de la Turda.

„Sa faci un aeroport la Turda, unde iti permite si relieful si pista, fiind o pista mult mai mare decat cea de la Cluj. Deja s-au investit niste bani la Cluj pentru indiguire. Extinderea pistei cu inca vreo 300 de metri ar implica niste costuri foarte mari si este relieful care nu prea iti da voie. Nici pe aeroportul din Targu Mures nu iti permite relieful si nici aeroportul din Cluj nu iti permite o extindere mai mare. Atunci, varinta ar fi Turda, care are infrastructura militara”, spun fosti reprezentanti ai Ministerului Transporturilor.

Sursa foto: Aeroportul International Transilvania

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri