Presedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a inaugurat, luni, ceea ce el sustine ca va fi cel mai mare aeroport din lume, cu ocazia aniversarii a 95 de ani a republicii Turcia. Aeroportul care, in cativa ani, este prognozat sa devina cel mai mare din lume, cu un trafic de 200 de milioane de pasageri, a fost, in timpul constructiei, in mijlocul mai multor constroverse: accidente la locul de munca, soldate cu victime si morti si proteste ale angajatilor.

Lansarea, care a avut loc luni, 29 octombrie, a fost simbolica, cateva zboruri urmand sa decoleze peste cateva zile, iar o miscare mai ampla a traficului de pasageri si aeronave va incepe la finalul anului, potrivit theindependent.co.uk.

Licitatia in valoare de 29 de miliarde de dolari pentru constructia aeroportului a fost castigata in 2013 de un concern de cinci companii turcesti. In 2016, aeroportul a castigat Premiul International pentru Arhitectura datorita designului interior si a turnului de control in forma de lalea. Aeroportul foloseste aplicatii mobile si inteligenta artificiala pentru utilizatori, este eficient energetic si are un sistem de securitate actualizat.

Dupa ce prima etapa de constructie va fi finalizata in 2018, Turcia va avea cel mai mare terminal sub acelasi acoperis, cu o suprafata de 11 milioane de metri patrati si o capacitate de 90 de milioane de pasageri. Dupa 10 ani, cand va fi finalizat, aeroportul este asteptat sa devina cel mai aglomerat din lume, cu zboruri catre 350 de destinatii de pe cele 6 piste de decolare si un trafic anual de 200 de milioane de calatori. Astfel, traficul va fi dublu fata de cel inregistrat pe cel mai mare aeroport din prezent, Aeroportul International Atlanta Hartsfield-Jackson.

Toate operatiunile aeriene se vor muta pe noul aeroport de la finalul lunii decembrie, cand principalul aeroport international din Istanbul va fi inchis. Aeroportul Ataturk are, in prezent, un trafic anual de 64 de milioane de pasageri.

Pe partea asiatica a orasului, aeroportul Sabiha Gokcen Airport, cu un trafic de 31 de milioane de pasageri, anul trecut, va ramane deschis.

Turkish Airlines va lansa primele zboruri de pe noul aeroport catre trei destinatii: Ankara, Antalya si Izmir. Compania turceasca va zbura, de asemenea, catre Baku si Ercan, in nordul Ciprului.

Accidente pe santier

Proiectul a fost, insa, in mijlocul mai multor controverse legate de dreptul muncii, probleme cu mediul inconjurator, protestele din Turcia legate de conditiile deficitare de munca si accidentele la locul de munca soldate cu mai multi morti.

Nihat Demir, directorul sindicatului muncitorilor din constructii, a declarat ca graba de a finaliza lucrarile pana la termenul impus de Erdogan a fost cauza multiplelor accidente si a mortilor pe santierul unde sunt angajate 36.000 de persoane.

“Aeroportul a devenit un cimitir”, a declarat Demir pentru The Associated Press, descriind presiunea de a finaliza la termen si dand vina pe orele lungi de munca care au cauzat accidente si morti.

Uniunea Dev-Yapi-Is a identificat 37 de muncitori morti pe santier si sustine ca peste 100 de morti sunt neidentificati.

Ministrul Muncii din Turcia a negat informatiile aparute in presa legate de sute de persoane care au murit in timp ce lucrau la constructia aeroportului, declarand, in luna februarie, ca 27 de muncitori au murit pe santier din cauza problemelor de sanatate si a accidentelor.

Muncitorii de pe aeroport au declansat o greva in luna septembrie fata de conditiile improprii de munca, salariile neplatite, mancarea necomestibila si transportul inadecvat pana la santier. Fortele de securitatea au arestat aproape 30 de protestatari, printre ei fiind si lideri de sindicat.

Probleme de mediu

Megaproiectele din nordul Istanbulului, precum aeroportul sau al treilea pod care leaga malurile europene ale Istanbulului de cele asiatice au un impact asupra mediului inconjurator, avertizeaza expertii din domeniu.

Grupul de mediu Northern Forests Defence sustine ca noul aeroport a distrus padurile, malurile si dunele de nisip de pe coaste si reprezinta un pericol pentru biodiversitate.

Aceste proiecte creeaza, in plus, retele de transport, case si centre de business in suprapopulatul Istanbul, unde locuiesc deja peste 15 milioane de oameni.

Sursa foto: igairport.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri