Dacă anul acesta vom depăși mia de kilometri de autostadă, autoritățile promit că numărul de kilometri se va dubla până la finalul acestui deceniu. Nu e tocmai o performanță, dacă ne uităm la cifrele din țările vecine.

Anunțul a fost făcut de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel-Ionel Scrioșteanu, care susține că ”trendul ascendent din ultimii 3 ani în ceea ce privește investițiile în infrastructura rutieră, ne permite să spunem că vom atinge borna de 2.000 km până în anul 2030”.

Încă din 2019, CNAIR estima că circulația rutieră va fi deschisă pe 1.000 de kilometri de autostradă în 2020, iar în 2022 va ajunge la aproape 1.400 km.

Mini-autostrada care ne duce la 1.000 de kilometri

Luna aceasta ar trebui să se poată circula pe segmentul Suplacu de Barcău-Nuşfalău din A3 (Autostrada Transilvania), care va marca atingerea bornei de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres. Este vorba despre un lot de 13,55 kilometri, care nu se leagă la alte segmente de autostradă și, până de curând, nici la la restul infrastructurii rutiere. Teoretic trebuia să fie deschis pe 15 septembrie, dar data a fost mutată – cel mai probabil, pe 22 septembrie

De fapt, Suplacu de Barcău- Nuşfalău trebuia să fie gata încă din luna mai a acestui an. Contractul avea ca termen de finalizare luna februarie 2023, dar vina nu a fost a turcilor de la Nurol, care au construit lotul din A3, ci a autorităților, care nu au făcut la timp demersurile astfel ca mini-autostrada de 13,55 km să fie conectată cumva cu restul infrastructurii din România printr-o descărcare provizorie. Practic, era nevoie ca CNAIR să facă formalitățile pentru execuția soluției provizorii de conectare cu DN19B la sud de Suplacu de Barcău, ceea ce însemna, în principal, exproprieri suplimentare.

Care este situația autostrăzilor în țările vecine

Bulgaria avea, conform celor mai recente date (din decembrie 2022), 19.942 kilometri de drumuri publice, adică mai puțin de un sfert din cât are România. Din aceștia, însă, doar 327 sunt de drumuri neasfaltate și 170 de drumuri pietruite. Pe de altă parte, 845 de kilometri sunt de autostradă.

La nivelul anului 2021, Ungaria avea 32.521 de kilometri de drumuri naționale, potrivit statisticilor oficiale. Autostrăzile reprezentau, în total, 2.390 km, iar drumurile de pământ sau pietruite, sub 300 km.

Serbia avea, în iunie 2022, 937 de kilometri de autostradă.

Comparația cu Ucraina este mai dificilă, deoarece aici autostrăzile (catalogate drept ”auto-magistrale”) sunt practic segmente de drum național și deci nu sunt calculate separat în statisticile oficiale. În 2017 erau 163.118 kilometri de drumuri publice, dintre care peste 9.300 de kilometri de auto-magistrale, dar practic, cam un sfert sunt, de fapt, autostrăzi după definiția folosită în România și în statele UE.

Ca suprafață, Serbia este de 3 ori mai mică decât România, Ungaria, de 2,6 ori, Bulgaria are cam jumătate din suprafața României iar Ucraina este de două ori și jumătate mai mare.

Sursa foto: Facebook / Cristian Pistol

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri