De la francize ale unor mari branduri internaționale, precum McDonald’s sau KFC, până la francize românești binecunoscute, precum franciza 5 To Go sau franciza La Doi Pași, afacerile cu o rețetă de succes dovedită și totodată ușor scalabile devin tot mai populare în România. Mai exact, piața românească de francize a ajuns la o valoare a afacerilor de 4 mld. euro, iar numărul firmelor care se dezvoltă astfel a crescut cu 30% în perioada 2020-2022 comparativ cu 2019, potrivit reprezentanților Franchwise, companie de consultanță în domeniul francizelor.

”Piața românească de francize este compusă astăzi din peste 500 de concepte de francize. La nivelul întregii piețe, ponderea între francizele românești și cele internaționale este de aproximativ 40% vs 60%. Noi ne concentrăm pe dezvoltarea francizelor din România, deoarece sunt concepte cu un succes deja dovedit aici în țară, iar efortul financiar pentru antreprenori nu este la fel de mare precum dacă, de exemplu, ar trebui să dezvolte o mare franciză internațională în România”, spune Raluca Voicu, managing partner și co-fondatoare Franchwise.

Deschiderea în România a unui magazin/restaurant în sistem de franciză, aparținând unui brand foarte cunoscut la nivel internațional, ar costa sute de mii sau chiar milioane de euro. Mai mult decât atât, unui român obișnuit i-ar fi practic imposibil să obțină dreptul de a deschide un restaurant McDonald’s sau KFC, asta deoarece, în general, companiile mamă din SUA vând dreptul de franciză pentru o anumită țară unei singure companii (francizorul principal), nu individual fiecărui antreprenor interesat.

În cazul KFC, YUM! este francizorul principal pentru Sphera Franchise Group, holdingul care deține compania ce operează brandul KFC în România. În cazul McDonald’s, Premier Restaurants România este operatorul lanțului de restaurante, în vreme ce Premier Capital deține franciza la nivel de România.

”Mulți dintre antreprenori vin la noi fără să știe exact ce franciză își doresc: vor pur și simplu o franciză la modă, caută ceva ce este în trend. Ei vin cu un buget disponibil iar noi le recomandăm în ce franciză să meargă. Interacționăm cu 1.200 – 1.500 de antreprenori pe an și punem 50 de proiecte în piață. Practic, doar circa 2,5% dintre cei cu care discutăm ajung să aibă o franciză. De ce doar atât? Pentru că nu pot să te mint și să îți spun că îți iei o franciză, îți angajezi un manager și gata – vei face bani și lucrurile funcționează perfect. Trebuie, în primul rând, să îți alegi domeniul sau industria potrivită pentru tine”, menționează Raluca Voicu.

Francize românești: Cum trebuie să arate o firmă înainte să se gândească la extinderea prin sistemul de franciză

Un segment important pentru activitatea Franchwise este dezvoltarea firmelor în sistem de franciză. Raluca Voicu subliniază că o afacere trebui să fie profitabilă și să aibă cel puțin un an vechime pentru a putea începe să vândă francize antreprenorilor. De asemenea, este de preferat ca businessul să fie ușor scalabil, astfel încât extinderea în sistem de franciză să fie cât mai simplă.

Salad Box, 5 to Go sau Ted’s Coffee sunt câteva dintre cele mai populare francize din portofoliul Franchwise.

”Vrem să fim implicați în proiecte care se scalează la nivel național și care fac zeci sau sute de francize, nu în cele pentru care franciza nu este o direcție strategică de business. Le definim strategia de expansiune, o bugetăm și o planificăm ca resurse. Mergem in-house la client și facem tot ce vedem la brandurile mari. Când deschizi un manual operațional la McDonald’s știi unde ești indiferent dacă ești managerul locației sau nu. Exact acest lucru îl vrem și la francizele din portofoliu: vrem să punem la punct proceduri și sisteme. Firma trebuie să fie foarte bine organizată. O organizație cu 60 de parteneri este o mini corporație, unde trebuie să faci mai mult decât să îi dai un telefon pe săptămână francizatului”, menționează Raluca Voicu.

Majoritatea francizelor locale se bazează pe concepte relativ simple: francizații plătesc către francizor fie o taxă unică de franciză, fie plătesc o redevență anuală ca procent din vânzările sau profitul anual. De cealaltă parte, francizorul oferă know-how-ul necear operării businessului, suport tehnic, training pentru anagajați și (adesea) materia primă pentru produsele vândute de francizați (de exemplu, aluatul congelat pentru pizza).

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri