Romania a fost vizitata anul trecut de 1,7 milioane de turisti straini, care au cheltuit individual peste 635 de euro pe o vacanta in tara noastra. Cei mai multi dintre ei prefera city break-urile, circuitele generale si de nisa (culturale, viticole, istorice), dar si pachetele de odihna.

O parte mai mica a turistilor straini ajung in Romania in interes de serviciu sau pentru afaceri. In total, turistii straini au petrecut 3,5 milioane de nopti in tara noastra, de 4 ori mai putin decat in Bulgaria (14,3 milioane de innoptari), de 3,5 ori mai putin decat in Ungaria (12,3 milioane de innoptari), de 6 ori mai putin decat in Cehia (20,8 milioane de innoptari) si de 22 de ori mai putin decat in Austria (78,1 milioane de innoptari).

Cati bani au lasat strainii in Romania

Vizitatorii straini au cheltuit in Romania 4,79 de miliarde de lei (echivalentul a 1,08 miliarde de euro, respectiv 635,29 de euro de persoana). Turistii straini reprezinta doar 18% din piata turistica a Romaniei, fata de 67% in Bulgaria, 49% in Ungaria, 53% in Cehia si 71% in Austria. Statele din care vin cei mai multi turisti, potrivit inregistrarilor la punctele de frontier, sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Italia, Polonia si Austria.

sinaia, turisti straini

Sursa foto: Turisti in Sinaia/Shutterstock.com

”Daca autoritatile ar recunoaste incomingul ca activitate de export de servicii, numarul turistilor straini veniti in Romania ar creste si am putea ajunge de la 2% din PIB la 6% - nivelul de potential estimat de World Tourism & Travel Council in cazul tarii noastre. Acesta este si motivul pentru care ANAT solicita Guvernului recunoasterea incomingului ca activitate de export si, implicit, aplicarea cotei de TVA (scutit cu drept de deducere pentru toate activitatile desfasurate in favoarea turistilor nerezidenti in Romania de catre agentiile de turism licentiate si structurile de primire turistica clasificate de Autoritatea Nationala pentru Turism)”, declara Lucia Nora Morariu, presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

In Romania, dintre cele peste 2.000 de agentii de turism inregistrate, doar 20 au activate de incoming preponderenta in structura afacerilor, din pacate, prea putine pentru a putea atrage un numar semnificativ mai mare de turisti straini.

”Recunoasterea incomingului ca activitate de export de servicii poate aduce anual in tara un plus de 2 milioane de euro din care pot fi platite lunar 20.000 de pensii de 450 de lei", declara Gheorghe Fodoreanu, fost presedinte ANATsi proprietarul unei agentii specializate in activitate de incoming.

ANAT a propus Ministerului Finantelor Publice sa acorde stimulente pentru a creste numarul agentiilor care sa realizeze acest tip de activitate.

"Am propus ca pentru fiecare turist strain adus in Romania, o agentie sa poate primi doi euro pentru fiecare noapte de cazare la un hotel de doua stele, trei pentru o unitate de trei stele etc. Sumele ar putea fi scazute din impozitul pe profit datorat statului de agentia de turism respectiva, masura devenind un stimulent de profit si pentru ele”, declaraAlin Burcea, prim-vicepresedinte al ANAT.

Creste a turistilor de 4-5% la nivel mondial

Pentru anul 2014, Organizatia Mondiala a Turismului (OMT) prognozeaza o crestere cu 4-5% a numarului de turisti la nivel mondial, de la 1,087 de miliarde de persoane inregistrate in 2013. Urmarind trendul ultimilor ani, o crestere de cateva procente a turistilor straini este asteptata si de catre Romania,insa potentialul pentru tara noastra este mult mai mare.

turisti

Sursa foto: Turisti fericiti/Shutterstock.com

“Fara a avea la dispozitie o infrastructurade transport competitiva, cu un support investitional nu foarte mare, si un program de promovare externa inca modest in raport cu tarile concurente, turismul romanesc a recuperat numarul de turisti straini din anii 2007, 2008 si contribuie la PIB-ul Romaniei cu un procent de 2%.Toate acestea, pe fondul cresterii de TVA la 24% pentru alimentatie si serviciile turistice, altele decat cazare si mic dejun inclus, crestere care a lovit puternic in activitatea operatorilor din turism, domeniu in care nu poti creste preturile odata cu cresterile de taxe si impozite, deoarece iti pierzi clientii. Daca statul roman doreste cu adevarat sa sprijine turismul de sosire a turistilor straini (incoming), trebuie sa faca ceea ce fac si altii, sa scada TVA-ul in alimentatia pentru turism, sa aplice cota TVA scutit cu drept de deducere ca pentru orice alt export, sa investeasca in infrastructura suport si in promovarea externa agresiva si concertata pe pietele tinta”, declara Lucia Nora Morariu, presedinte ANAT.

De unde mai poate atrage Romania turisti

De anul acesta, Romania poate atrage un numar mai mare de turisti straini din Republica Moldova, ca urmare a ridicarii vizelor pentru moldoveni de la 28 aprilie. China este, de asemenea, o piata cu pontential.

In scopul de a atrage mai multi turisti straini in Romania, autoritatile au deschis birourile de promovare ale tarii noastre la Tokyo si Bruxelles, in asteptare fiind cele de la Beijing, din Olanda si Tarile Nordice.

Mai mult, tara noastra participa, in 2014, la 37 de targuri internationale de profil cu scopul de a promova Romania si, implicit, a atrage mai multi turisti straini. In perioada urmatoare, brandul de tara al Romaniei va fi facut cunoscut la targurile si expozitiile de la Vancouver (mai-iunie), Moscova (luna septembrie), Japonia (septembrie), Las Vegas (octombrie), Poznan (octombrie), Austria (octombrie), Rimini (octombrie-noiembrie), Shanghai (noiembrie), Leipzig (noiembrie), Barcelona (noiembrie), Londra (noiembrie) si Varsovia (noiembrie).

Sursa foto: Turisti in Brasov/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri