In contextul in care Ministerul Turismului urmeaza sa redeschida birourile de promovare externa, mediul privat de business, consultantii in turism si mediul politic au reluat dezbaterile legate de contextul in care ar trebui redeschise si de cat de utile sunt, de fapt. Concluzia - e bine ca Romania sa aiba birouri de promovare externa, insa acestea trebuie sa faca parte dintr-o strategie nationala de dezvoltare a turismului si sa aiba bugete care sa le permita sa isi poata desfasura activitatea in cele mai bune conditii.

Fostul ministru al Turismului, Mircea Dobre, spune ca este "principalul vinovat de inchiderea birourilor de promovare externa", decizie pe care a luat-o in urma cu doi ani. Dobre sustine ca birourile nu doar ca nu erau eficiente, dar erau tinute cu cheltuiala ilegala.

"Nu Ministerul Turismului a inchis birourile, le-am inchis eu, pentru ca semnam pe niste bani care nu erau legali. Si multi din urma au semnat, au facut aceste lucruri. Riscam sa dau explicatii pe la alte institutii despre cum platim bani ca sa-si deconteze unii dintii sau gradinita copilului. Se pot face si aceste lucruri, dar trebuie reglementate. Asta este obligatia Executivului sa o faca", a declarat Mircea Dobre, la conferinta Hotel Forum 2019.

Acesta spune ca mult mai eficient ar fi ca in locul birourilor, care consuma o multime de resurse, sa se foloseasca reteaua de romani care locuiesc in Europa si care pot fi ambasadori pentru turismul romanesc.

"Odata cu redeschiderea birourilor vor sa puna doi reprezentanti romani in aceeasi tara. De ce sa nu folosim infrastructura romanilor care locuiesc in Europa? Oamenii de acolo au avantajul ca stiu deja foarte bine tara respectiva si nici nu trebuie sa cheltuim resurse cu chiria si transportul. Trimiti pe cineva din Romania care va fi pila cuiva, hai sa ne asumam faptul ca asa se intampla lucrurile", a precizat fostul ministru al Turismului.

Citeste si:
Murad le raspunde celor care critica sistemul voucherelor de vacanta
Murad: Cei care critica...

Dragos Anastasiu, presedintele Eurolines, a adaugat ca birourile din strainatate sunt utile daca sunt lasate sa isi desfasoare activitatea in mod profesionist. Solutia, spune el, nu era inchiderea acestor birouri, ci eficientizarea lor. "Ce a avut Romania pana acum doi ani, cand le-a inchis Ministerul Turismului, erau niste birouri care aveau utilitatea lor sub o anumita forma, dar erau aberante in modul in care isi desfasurau activitatea. In contextul de atunci, mai bine ca s-au inchis pentru ca am economisit niste bani", a explicat Dragos Anastasiu, la conferinta Hotel Forum 2019.

Redeschiderea birourilor de promovare externa este binevenita, insa doar in anumite conditii si in contextul unui plan general de promovare a Romaniei. "Birourile din strainatate fac sens daca au cel putin doua persoane, nu una cum a fost pana acum doi ani. Una din cele doua persoane trebuie sa fie locala, permanenta si care vede Romania cu ochii strainului. De asemenea, birourile trebuie sa fie independente, sa aiba bugete si trebuie sa fie lasate sa isi faca treaba. Abia atunci pot ajuta", a precizat omul de afaceri.

Cat priveste promovarea pe piata asiatica, asa cum a anuntat actualul ministru al Turismului, Anastasiu spune ca e nevoie de o strategie de marketing si un buget pe 5 ani, "pentru ca degeaba bagi 100.000 de euro pe piata din China, pentru ca nu se percepe nici ca o picatura de apa".

"Daca lucrurile sunt facute cu cap, e bine sa avem birouri, daca nu, mai bine sa le avem inchise pentru ca nu reprezinta decat o sinecura, mai trimitem acolo niste cunoscuti de la partid ca sa le dam un job bine platit in strainatate", a conchis Dragos Anastasiu.

Citeste si:
Min.Turism dezvolta ecoturismul. Mediul privat reclama lipsa de dialog
Guvernul a adoptat strategia...

Paul Marasoiu a fost seful oficiului de turism din SUA timp de noua luni si sustine ca a fost "cobaiul unui experiment". "Birourile de turism externe nu isi aveau rostul la modul in care functionau. Eu insumi am fost cobaiul unui astfel de experiment. Am fost in SUA noua luni, dupa care mi-am dat demisia, pentru ca eram o prezenta relativ inutila. Eram un om pe un continent", a precizat Paul Marasoiu.

Spre deosebire de Romania care avea un singur reprezentant in State, biroul de turism al Bulgariei din SUA insemna doua companii, fiecare pe cate o coasta. La vremea aceea, o companie avea 12 angajati, cealalta 16. "Acelasi lucru se intampla si cu Ungaria si Polonia. Toate tarile din Europa de Est au in SUA, si nu numai, companii care faceau business. Numai in felul asta poti avea eficienta", a spus consultantul in turism.

Acesta sustine ca birourile de promovare externa ar trebui sa faca parte dintr-o strategie nationala de dezvoltare a turismului, care sa fie piatra fundamentala pe care sa se construiasca legea turismului.

"O lege nu este un regulament de ordine interioara, ea trebuie sa implementeze reperele pentru o perspectiva de minim 15-25 de ani, altfel legea este absolut inutila, pentru ca domeniul turismului s-a dezvoltat exclusiv prin riscurile, initiativa si imaginatia mediului privat, nu pentru ca a fost ceva reglementat, nu pentru ca a existat sustinere din partea mediului guvernamental. Nu trebuie sa existe o discrepanta intre preocuparile mediului privat si preocuparile autoritatilor de resot privind acest domeniu. Cu totii trebuie sa urmarim acelasi lucru, dezvoltarea unei industrii care poate genera infinit mai multe resurse financiare si satisfactie decat o face in acest moment", a adaugat Paul Marasoiu.

Citeste si:
CDR: Retrageti legea turismului, mai degraba strica decat ajuta!
Mediul de afaceri, mesaj...

Sursa foto: Agerpres FOTO / Simion Mechno

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Ce turisti straini viziteaza, de fapt, Romania?