”Skiplagging” – ”sărit peste escale”, în limba română – este un truc descoperit în lupta cu prețurile tot mai mari ale biletelor de avion. Îți poate economisi chiar și sute de euro, dar vine și cu riscuri.

Ce este ”skiplagging”, metoda de a lua bilete de avion mai ieftin ratând un zbor

”Skiplagging”, mai cunoscut și ca ”“hidden-city ticketing”, este metoda de a cumpăra mai ieftin bilete de avion pentru o destinație achiziționându-le pentru un zbor mai lung, în care destinația respectivă este doar o escală. De pildă, la British Airways un zbor București-New York cu escală în Londra este mai ieftin decât un zbor Londra-New York. Practic, ”skiplagging” înseamnă că iei bilete pentru un zbor din orașul A în orașul B cu escală în C, dar rămâi în C, fără să mai parcurgi și ultimul segment de pe bilet iar astfel ieși mai ieftin.

Dacă nu ne credeți, puteți încerca pe site-urile liniilor aeriene – British Airways, KLM și Lufthansa, de pildă. Diferențele pot fi și de ordinul sutelor de euro pentru un zbor lung. Am testat în urmă cu câțiva ani ”skiplagging” și chiar funcționează – nimeni nu poate opri să nu mergi până la capăt, ci să îți întrerupi călătoria pe aeroportul unde ai escală, nu faci nimic ilegal. Dacă asta te ajută, poți minți că ai ratat ultimul zbor de pe bilet.

Cum funcționează ”skiplagging”

Pare absurd ca un bilet pentru 2 zboruri, pe o distanță mai lungă – de exemplu, București-Londra-New York, să fie mai ieftin decât unul pentru un zbor pe o distanță mai scurtă, ca Londra-New York. De ce se întâmplă totuși acest lucru (nu la toate companiile, e drept)?

Experții consultați de BBC spun că este vorba de politicile de pricing ale liniilor aeriene. Prețurile pentru un segment se ajustează în funcție de cele ale concurenței, mai degrabă decât de lungimea acestuia.

Pe de altă parte, liniile aeriene sunt conștiente de faptul că pasagerii fac ”skiplagging”, ceea ce le reduce profiturile. Ca urmare, în ultimii 10 ani au luat măsuri - mai ales în SUA, fiindcă în Uniunea Europeană nu prea au pârghii legale.

Care sunt riscurile dacă iei bilete de avion folosind ”skiplagging”

Lufthansa a dat în judecată în 2019 un turist care și-a luat astfel bilete mai ieftin. Compania i-a cerut daune de 2.500 de dolari, dar a pierdut procesul. Același lucru s-a întâmplat și cu plângere depusă de United Airlines împotriva unui pasager care a făcut ”skiplagging”.

Date fiind eșecurile în procesele cu simplii călători (și PR-ul negativ pe care îl generează) companiile aeriene s-au întors apoi împotriva site-urilor care oferă bilete mai ieftin utilizând ”skiplagging”. Au fost vizate în principal Skiplagged și Kiwi.com.

Dacă faci ”skiplagging” din România nu riști un proces, dar ți-ar putea fi anulată rezervarea pentru zborul de întoarcere, ți s-ar putea cere un supliment de bilet pentru acesta sau ai putea pierde milele din cont. În principiu, experții în domeniu spun că liniile aeriene folosesc diverse metode de intimidare a pasagerilor, mai ales în SUA, dar nu au pârghii legale pentru a îi acționa în justiție.

E recomandat să nu folosești prea des această practică, deoarece liniile aeriene ar putea să te pună pe ”lista neagră” – practic, să nu mai poți zbura cu respectiva companie. Un alt risc, destul de mare în ziua de azi, este ca zborul să fie anulat și linia aeriană să-ți facă rebooking la un zbor cu aceeași destinație finală, dar altă escală.

Un alt dezavantaj, dacă vrei să faci ”skiplagging”, este că nu poți lua decât bagaj de mână. Dacă zborul e prea plin, așa cum se întâmplă deseori, riști ca acesta să fie pus la cală.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri