Probleme tehnice, condiții meteorologice și lipsă de personal. Acestea au fost motivele principale invocate de companiile aeriene care au fost nevoite să întârzie sau să anuleze mai multe zboruri în 2023.

Întârzierile și anulările sunt o problemă foarte mare pentru companiile aeriene întrucât nu numai că afectează pasagerii și nivelul acestora de satisfacție, ci implică și un număr considerabil de pierderi financiare. Pierderile financiare apărute din cauza perturbărilor sunt asociate cu o creștere a costurilor.

Situația globală la finalul anului fiscal 2023

Spre deosebire de anii anteriori, IATA (Asociația Internațională de Transport Aerian) estimează că anul acesta va fi prima dată după pandemie când companiile aeriene vor înregistra un profit de 4.7 miliarde de dolari, adică o margine de profit net de 0,6%. Conform acestei estimări, este primul profit din perioada 2019 când profiturile industriei au atins 26.4 miliarde de dolari (3.1% margine de profit).

Wizz Air

Compania Wizz Air, principalul operator de zboruri din România, a avut un an complicat în ceea ce privește ‘on time ranking’ și problemele aeronavelor. Cu anulări și întârzieri aproape lunare în România, sau pe rutele către România, Wizz Air a fost nevoită să facă investiții pentru a soluționa problemele și să achite rambursări clienților.

Compania a înregistrat o pierdere netă de 535.1 milioane de euro în anul fiscal 2023. Motivele evocate pentru a justifica aceste pierderi sunt în principal atribuite prețului crescut al combustibilului până la încheierea anului fiscal. În comparație cu anii precedenți, 2022 și 2021, pierderile sunt printre cele mai scăzute. Anul 2022 având cele mai mari pierderi din ultimii cinci ani.

Ryanair

Ryan air, un alt actor important în piața aviației comerciale din România, a declarat în raportul anual că anul fiscal 2023 nu a văzut nicio pierdere financiară. Această reușită este surprinzătoare întrucât estimările organizațiilor de aviație notează că abia în 2024 companiile aeriene vor fi obținut un profit.
Spre deosebire de anul 2022 când s-a înregistrat o pierdere de 261 de milioane de eruo, în 2023 compania a avut un profit de 1,314 milioane de euro.

La momentul actual, Ryanair a anunțat reducerea numărului de zboruri în sezonul invernal. Motivul acestor reduceri se datorează livrărilor și reparațiilor întârziate de la fabrica Boeing din Seattle.

Tarom

Tarom, compania cu cea mai mare din acțiuni a Statului Român, este principarul operator funcțional pentru zborurile inerne pe teritoriul României. La momentul actual, compania nu se bucură de cel mai bun statut financiar.

Conform proiectului de Ordin al Viceprim-ministrului și Ministrului transporturilor și infrastructurii, compania Tarom a înregistrat pierderi de peste 62 de milioane de lei. În comparație cu pierderile din anul 2022 de peste 241 de milioane de lei, compania a reușit performanța de a-și micșora pierderile cu scopul de a reveni cel puțin pe linia de plutire, dacă nu chiar pe profit.

Motivele pierderilor și alte probleme

Zborurile întârziate și anulate au fost unul dintre motivele pierderilor financiare Imagine: Josue Isai Ramos Figueroa, unsplash.com

Situația aeronavelor este un alt factor care a afectat profiturile companiilor aeriene. De exemplu, în noiembrie 2023, compania aeriană Wizz Air a fost nevoită să scoată din funcțiune 45 de aeronave din motive tehnice. Până la repararea acestora, compania este nevoită să prelungească contractele de închiriere ale altor avioane cu scopul de a contracara efectele lipsei acestora. Această cheltuială are un efect negativ asupra profitului Wizz Air.

Pe lângă problemele legate de defectele tehnice ale aeronavelor, merită menționate și problemele apărute în lanțurile de aprovizionare. Livrarea târzie a pieselor mecanice și a altor materiale determină companiile aeriene să scoată din zbor mai multe avioane, astfel fie eliminând rute, fie scăzând numărul de rute zilnice.

Efectele financiare ale compensațiilor și rambursărilor

Din cauza întârzierilor și zborurilor anulate, companiile au fost nevoite să ramburseze și să despăgubească un număr considerabil de pasageri. Companiile aeriene care sunt direct responsabile de întârzierea sau anularea unui zbor sunt obligate să compenseze și să ramburseze clienții cu până la 600 de euro.

De exemplu, din cauza numărului mare de zboruri anulate și întârziate de Wizz Air în anul 2023, compania a fost obligată să achite compensații și rambursări în valoare de 100 milioane de euro.

Concluzie

Deși 2023 s-a dovedit a fi un an productiv, multe companii au avut pierderi semnificative, iar realitatea este că efectele pandemiei încă nu au dispărut. Deși majoritatea operatorilor de zbor se așteaptă la o revenire financiară în 2024, nivelul pierderilor și lipsa infrastructurii vor continua să afecteze atât companiile, cât și pasagerii aerieni.

Livrările întârziate, lipsa de personal și lipsa infrastructurii au influențat negativ profiturile companiilor. Propunerea unor investiții care să amelioreze cursul zborurilor și impactul anulărilor și întârzierilor sunt în curs de desfășurare, dar vom afla abia în anul următor dacă aceste întreprinderi vor da roade.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri