Anul 2022 debutează cu o întrebare la care cu toții suntem nerăbdători să aflăm răspunsul: “Oare accelerarea digitalizării se va domoli în 2022?”. Momentan toate cifrele anului 2021 sugerează că nu.

Pandemia a accelerat digitalizarea chiar și în cazul celor mai surprinzătoare industrii, presiunea venind mai ales din partea cumpărătorilor care și-au modificat complet modul de consum. Dacă analizăm datele oferite de Statista, vedem că pentru 2021 se estimează un număr de peste 2.14 miliarde cumpărători în online la nivel global versus 2.05 miliarde în 2020 și doar 1.66 miliarde în 2016. Nu doar că oamenii au început să facă mai multe cumpărături online, ci și numărul celor care folosesc magazinele online crește semnificativ, înregistrându-se peste 150 milioane de oameni la prima lor achiziție online în 2020.

Deși schimbările în comportamentul de consum și salturile tehnologice au facilitat achizițiile online, în 2021 ne-am confruntat și cu primele piedici: blocajele în lanțurile de aprovizionare și problemele sunt departe de a fi rezolvate. Statista arată că 35% dintre proprietarii de afaceri au declarat creșteri semnificative ale rambursărilor și anulărilor de comenzi generate de întârzierile din lanțul de aprovizionare.

Retail jobs

Dar cum lucrurile se întâmplă rapid în lumea ecommerce-ului, majoritatea marilor jucători s-au adaptat și au venit cu soluții noi astfel încât să aibă o creștere continuă. Iată care sunt principalele trenduri care merită urmărite în 2022:

Comerțul conversațional și Live Shopping

Vreme îndelungată China a fost lider în ceea ce privește comerțul conversațional și live shopping. Pandemia a generat un momentum pentru aceste trenduri și în SUA, ajungându-se la 80 milioane cumpărători în social media în 2020, o creștere cu 30% comparativ cu anul 2019.

Odată cu TikTok Shopping testat în vara anului 2021 (în SUA, Canada și UK), e clar că social selling-ul începe să devină o prioritate pentru tot mai multe platforme sociale, iar competiția va deveni din ce în ce mai acerbă.

Realitatea augmentată

Despre realitatea augmentată (AR - Augmented Reality) se vorbește deja de câțiva ani buni. Anul 2019 a adus AR-ul aproape de obiceiurile realității noastre atunci când un club de fotbal a încorporat AR în experiența publicului de pe stadion. Publicul a putut interacționa și a putut sta lângă antrenorul Manchester City, Pep Guardiola, în cadrul conferinței de presă, iar AR-ul și-a făcut loc ușor, ușor, și în comerț.

Citeste si:
Europa în 5 exemple de eficiență a campaniilor de automatizare
Europa în 5 exemple de...

Astfel, American Apparel, Uniqlo, Lacoste, Sephora sunt printre cele mai cunoscute branduri care au integrat AR pentru a oferi clienților experiențe virtuale cu produsele pe care aceștia doreau să le cumpere. Acest serviciu a câștigat tracțiune în special în perioadele de lockdown când accesul în magazine a fost limitat. Prin realitatea augmentată se accelerează decizia de cumpărare, utilizatorii putând cauta, compara, încerca și achiziționa produse.

Modelul de vânzare DTC (direct-to-consumer)

Puterea poveștilor brandurilor și companiilor din comerț nu se mai poate ignora și nici nega. Consumatorii de azi își doresc să cunoască brandul, să îi știe povestea, să se identifice cu proiectele de responsabilitate socială, ceea ce în lumea digitală înseamnă că website-ul trebuie să spună această poveste și să devină principalul canal de comunicare cu clientul.

În plus, pragmatic vorbind, abordarea directă a consumatorului final permite sărirea intermediarilor și creșterea marjelor de profit. De aceea tot mai multe branduri replică în online modelele de comunicare și interacțiune din offline prin servicii de tipul asistență virtuală, suport multichannel, voice chatbots, etc.

Citeste si:
Dacă românii nu au mai mers la magazine în pandemie, magazinele au...
Dacă românii nu au mai mers...

Omnichannel

Deși omnichannel este un hot topic de ceva vreme, foarte puține business-uri au înțeles conceptul la adevărată lui valoare: peste 90% dintre executivii din retail declară că investesc într-o abordare omnichannel, însă doar 8% consideră că eforturile omnichannel sunt corect implementate.

Statista spune că până în 2022, 58% dintre vânzările in-store vor fi influențate de folosirea device-urilor digitale atât înainte, cât și în timpul procesului de cumpărare.

Abordarea omnichannel presupune o experiență de shopping unificată prin distribuirea produselor și serviciilor pe toate canalele și centralizarea lor integrată în backend. Pandemia, respectiv distribuția multichannel a consumatorului, a forțat businessurile să găsească soluții pentru integrarea tuturor acestor canale. Dezvoltarea acestor soluții in-house s-a dovedit a fi extrem de dificilă, scumpă și foarte rapid demodată (căci multe companii nu pot ține pasul cu inovația din tehnologie).
Însă, azi, un partener ca VTEX face ca abordarea omnichannel să fie extrem de simplă și ușor de folosit pentru companiile din comerț. Ceea ce ne aduce și la un ultim trend în accelerarea comerțului digital și anume modelul tehnologic consolidat.

Citeste si:
Interviu Doina Vîlceanu, ContentSpeed: ce trenduri vor contura...
Interviu Doina Vîlceanu,...

La o privire mai în detaliu se poate observa că toate trendurile de mai sus pot fi implementate de către orice business prin folosirea unei soluții tehnologice consolidate. Principalul atu al unei astfel de soluții este acela că oferă un ecosistem de funcționalități integrate care acoperă o gamă completă de nevoi comerciale.

VTEX oferă o platformă de comerț digital de tip „composable”, conectată și completă, care permite brandurilor și retailerilor să își mențină agilitatea atât de necesară într-o piață din ce în ce mai competitivă.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ioana Grigore
 VP Sales Eastern Europe în cadrul VTEX

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri