Tendințe e-commerce în noul context economic global. Andra Stuparu, Digital and E-commerce Leader CEE Philips, vorbește în cadrul unui interviu despre tendințele e-commerce în noul context economic global

Tendințe e-commerce în noul context economic global. Andra Stuparu, Digital and E-commerce Leader CEE Philips, vorbește în cadrul unui interviu despre tendințele e-commerce în noul context economic global.

Cum s-a schimbat strategia de business în Europa Centrală și de Est de la izbucnirea războiului din Ucraina?

Andra Stuparu: Războiul are impact asupra economiei globale și influențează și strategiile de comerț electronic. Cele mai multe companii și-au revizuit planurile, cifrele și estimările de creștere a afacerilor în funcție de noul context. Din punct de vedere al businessului, războiul a influențat negativ lanțul de aprovizionare, care fusese oricum slăbit din cauza pandemiei cauzata de Covid. Au crescut costurile în ceea ce privește transportul maritim, odată cu creșterea prețului benzinei la nivel mondial; nu în ultimul rând, a scăzut și cererea cauzată de creșterea prețurilor și de inflație. Suntem acum la o rată a inflației de 15% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar acest climat economic incert scade apetitul consumatorilor pentru cumpărături.

În România, în martie 2022, traficul magazinelor online a scăzut între 15% și 25% față de o perioadă normală. În același timp, românii au renunțat la anumite cumpărături, preferând să cheltuie bani doar pentru cele esențiale. Comportamentul de cumpărare online al românilor, în contextul războiului din Ucraina, a fost similar cu cel de la începutul primăverii 2020, când a izbucnit pandemia.

La Philips ne-am adaptat strategia de marketing digital la acest context: am oprit campaniile publicitare din prima zi a războiului și am reluat comunicarea digitală în aprilie, cu un ton echilibrat, având mereu în vedere faptul că o țară vecină se confruntă cu o creștere dramatică a suferinței umane.

Care sunt principalele diferențe pe care le observați între piețele din Europa Centrala si de Est și cele globale în ceea ce privește e-commerce-ul?

Andra Stuparu: Pe tot teritoriul Europei, clienții aleg să cumpere tot mai mult online, e-commerce-ul e în creștere de la an la an. Cel mai semnificativ salt al cumpărătorilor online a fost observat în 2020, cauzat de pandemie. După acești doi ani, avem o imagine mai clară a obiceiurilor de consum, dar și a așteptărilor clienților în ceea ce privește procesul de cumpărare, timp de livrare și metodele de plată.

În ceea ce privește CEE, Covid-19 a dat un impuls destul de mare cumpărăturilor online în 2020. În Cehia, majoritatea magazinelor online au crescut, iar cele mai de succes categorii au fost cumpărăturile de produse alimentare și cele de farmacie/igienă. Pentru clienții din Polonia, recenziile de produs sunt și mai importante atunci când aceștia decid dacă să cumpere sau nu produsul respectiv. Consumatorii din Croația preferă să plătească ramburs atunci când fac cumpărături online. În România, pandemia a avut un impact masiv asupra evoluțiilor din sectorul de retail. Procesul de digitalizare a magazinelor s-a accelerat în timpul pandemiei, iar investițiile în digitalizare și omnichannel, planificate inițial pe mai mulți ani, au fost efectuate în doar câteva luni. Deși comerțul electronic nu a compensat, pe deplin, pierderile suferite de multe IMM-uri, acesta a absorbit o mare parte din șocul economic.

Există vreun start-up din al cărui proces de e-commerce Philips se inspiră în comunicarea directă cu consumatorii? Și aveți în plan colaborări sau achiziții de startup-uri?

Andra Stuparu: Philips este o companie dinamică, cu un mod de lucru agil. Inovațiile noastre încep și se termină cu beneficiile pentru consumator. Căutăm, în permanență, soluții la probleme despre care, uneori, clienții noștri nici măcar nu-și dau seama că există sau despre care cred că nu pot fi rezolvate. Îi ascultăm pentru a le înțelege preocupările, colaborăm cu ei pentru a ne perfecționa soluțiile și apoi folosim designul, tehnologia și datele, în mod responsabil, pentru a ne asigura că produsele pe care le punem pe piață răspund tot mai bine nevoilor lor. La Philips, am înțeles că digitalizarea este viitorul, astfel că ne-am mobilizat și am adus mai multe capabilități digitale în cadrul companiei, aliniindu-ne echipele pentru a obține rezultate mai bune. Am implementat 4 tactici cheie: am îmbunătățit site-ul nostru web pentru comerțul electronic, am pus la dispoziția clientului o experiență omnichannel fără cusur, am folosit optimizare pentru motoarele de căutare (SEO), am valorificat puterea de a face oamenii fericiți.

Admirăm mentalitatea și cultura organizațională a start-up-urilor și suntem de părere că marile companii au de câștigat dacă împrumută o parte din această mentalitate și o adaptează, bineînțeles, pentru propriul business. Obiectivele și aspirațiile sunt, până la urmă identice: atât marile corporații cât și antreprenorii la început de drum își doresc să aibă un impact pozitiv prin produsele și serviciile pe care le oferă și să își aducă aceste produse în casele clienților cât mai rapid cu putință.

Corporațiile ar trebui să împrumute mentalitatea start-up-urilor. Cultura ar putea fi diferită, dar obiectivele și aspirațiile sunt aproximativ aceleași: de a avea un impact care contează și de a pune produsele și serviciile în mâinile clienților cu o viteză sporită.

Ce rol joacă tehnologia în strategia Philips de dezvoltare de noi produse?

Andra Stuparu: Pe tehnologie se bazează întreaga noastră companie. Deși mulți oameni ne asociază cu produse de îngrijire personală sau electrocasnice pentru casă, suntem în primul rând o companie care dezvoltă tehnologie pentru domeniul medical. Credem că prin inovație continuă putem contribui la îmbunătățirea calității vieții și putem face îngrijirea medicală mai accesibilă pentru cât mai mulți oameni.

La Philips, dispunem de un ecosistem global de inovare care generează valoare pentru clienți, astfel că ne propunem să îmbunătățim viața a două miliarde de oameni pe an până în 2025, inclusiv a 300 de milioane din comunitățile vulnerabile, ajungând la 2,5 miliarde și, respectiv, 400 de milioane până în 2030.

Ne folosim de cunoștințele din domeniul clinic, pentru a dezvolta arhitecturile hardware și software pentru soluțiile medicală, pentru a actualiza platformele de care ne folosim și pentru a implementa soluțiile ce folosesc inteligența artificială astfel încât încât soluțiile și serviciile noastre să fie durabile, să poată evolua în timp și să ofere valoare continuă pentru clienți. Dar ceea ce îmi place cel mai mult este faptul că, simplu spus, suntem o companie de tehnologie căreia îi pasă de oameni. Oferim inovații semnificative cu aceeași convingere constantă: există întotdeauna o modalitate de a face viața mai bună.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri