Luna cadourilor, fara oferte de munca sezoniera

Luna cadourilor, fara oferte de munca sezoniera“Criza se resimte inclusiv in domeniul job-urilor sezoniere. Scaderea, din ultimele luni, a retail-ului influenteaza puternic mai ales segmentul promotiilor. Prin reducerea consumului se imputineaza nu numai ofertele pentru promoteri, ci si cele pentru logistica etc.”, afirma Florin Ochiana, HR operations manager pentru Lugera & Makler.

Compania a inregistrat un numar mai mic de oferte de angajare sezoniera pentru luna decembrie a acestui an fata de aceeasi luna din 2008. In raport cu lunile extra-sezon insa (august, noiembrie), luna decembrie a adus o crestere de 10-15% pentru job-urile de iarna.

Pentru luna cadourilor, segmentele de promovare, merchandising, operationale (casierii din lanturile de hiper si supermarket-uri) necesitau suport suplimentar si generau cel mai mare flux de job-uri sezoniere.

Insa, la mai bine de un an de la instalarea crizei si a repercusiunilor resimtite in sectorul de retail, nici site-urile de job-uri, nici agentiile de promoting sau merchandising sau marile lanturi de magazine nu se inghesuiesc sa posteze job-uri sau sa angajeze in regim sezonier. Recruiterii apreciaza ca volumul ofertelor de munca sezoniera a scazut cu 25-30%.

Astfel, la acest moment, pe site-ul de recrutare eJobs postarile pentru job-uri sezoniere vizeaza activitati specifice sarbatorilor (craciunite, reni etc.), cat si activitati de hostess, promoting si merchandising. Similar, site-ul de recrutare BestJobs a activat cinci anunturi in care sa se faca o corespondenta exclusiva cu activitatile comerciale de Craciun.

“Exista insa pe site 325 de joburi publicate sub titluri de promoteri, distribuitori, vanzatori, exclusiv de tipul 'part-time', 'project-based' sau 'practica/voluntariat'”, sustine Carmen Hadarau, specialist marketing BestJobs.

Unde gasim job-uri in luna cadourilor

Unde gasim job-uri in luna cadourilorDepartamentele de vanzari, marketing si industriile advertising, BTL, telecom si productie afiseaza cele mai multe oferte de slujbe sezoniere, spun recruieterii. Se cauta agenti de vanzari pentru diferite produse - de la carduri de credit pana la asigurari pentru masini, de viata, pentru locuinte -, operatori call-center, casieri, personal auxiliar in domeniul retail si personal angajat special pentru perioada Craciunului.

Cei mai dornici sa ocupe aceste posturi sunt persoanele cu putina experienta in munca sau cei care lucreaza deja in regim part-time pentru alte companii. De exemplu, pentru un anunt de craciunita, site-ul de recrutare eJobs a inregistrat peste 5.000 de CV-uri.

Si companiile de BTL si merchandising au decis sa isi suplimenteze numarul angajatilor in regim temporar, mai ales ca industria FMCG aloca resurse importante promovarii produselor, in raport cu alte sectoare de activitate. Grup Sapte, companie de BTL si merchandising, cu o cifra de afaceri de 6,5 milioane de euro in 2008, a decis suplimentarea cu pana la 10% a numarului merchandiserilor angajati in perioada Sarbatorilor, potrivit Anetei Neagomir, HR manager.

“Perioada aceasta este intr-adevar o perioada de referinta, cand majoritatea clientilor nostri au suplimentat activitatea, prin marirea numarului de ore alocate pe proiecte.[..] O parte din clientii nostri au produse speciale ce sunt listate doar in perioada Sarbatorilor, din acest motiv timingul de activare este marit. Merchandiserii prezenti in locatie au ore suplimentare sau angajam merchandiseri pe perioada determinata, care au sarcini foarte bine stabilite”, sustine Neagomir. Compania are 700 de angajati, dintre care 90 in departamentele de logistica si operatiuni si o baza de date cu peste 10.000 de promoteri.

Pentru segmentul de promovare a produselor, cresterea cererilor a atins cota de 30% pentru aceasta perioada, mai spune HR manager-ul.

Pentru activitatile depuse, angajatii sezonieri din luna cadourilor sunt remunerati in functie de numarul de ore lucrate si de regimul de plata privind munca in week-end si pe perioada noptii. Remuneratia primita se ridica de la cateva zeci de lei pe zi pana la cateva sute de lei pe saptamana, si chiar mai mult in domeniul productiei, conform lui Ochiana.



Cine nu angajeaza sezonier creste numarul orelor suplimentare

Cine nu angajeaza sezonier creste numarul orelor suplimentareCompaniile care activeaza cu precadere in retail si FMCG, care nu au un buget pentru angajarile in regim temporar din luna cadourilor, prefera sa suplimenteze orele angajatilor din departamentele de marketing, vanzari si logistica, potrivit recruiterilor.

Neagomir sustine ca, datorita cresterii numarului de ore alocate proiectelor de merchandising, acestia ar putea presta pana la 25% ore suplimentare.

In general, merchandiserii au program fix de opt ore, dar pot fi angajati si pe program part-time de patru-sase ore.

Potrivit datelor de pe site-urile de recrutare, cat si declaratiilor companiilor, retailerii vor angaja putin sau chiar deloc personal in regim temporar pentru a prelua surplusul de activitate din aceasta perioada.

“Nu angajam suplimentar. Singurele angajari vizeaza un proiect prestabilit, de extindere a lantului de magazine. Desi perioada Craciunului poate genera locuri de munca suplimentare, angajatii nostri nu isi iau de obicei concedii in aceasta perioada si nu avem nevoie astfel sa suplimentam numarul, a spus Ileana Stefan, HR manager Plus Discount.

Similar, lantul de magazine Penny Market va opera cu un numar constant de angajati si nu vor recurge la angajari suplimentare, potrivit Cristinei Corello, HR manager.

Potrivit oficialilor companiei, nici retailer-ul miniMAX nu va angaja suplimentar, dar admite ca va spori numarul orelor suplimentare pentru angajati.

In cazul retailerilor, numarul de ore suplimentare pentru angajati nu inseamna neaparat extinderea programului de lucru din timpul saptamanii, ci mai degaraba programul prelungit inaintea Sarbatorilor si in zilele libere de Craciun si a doua zi de Anul Nou.

Plus Discount nu va cere angajatilor sa munceasca suplimentar in perioada de dinaintea Sarbatorilor, dar exista posibilitatea de munca suplimentara in a doua zi de Craciun si a doua zi de Revelion. “In cazul in care ne vom hotari sa deschidem magazinele in aceasta zi, vom avea program scurt. Au fost ani in care nu am muncit in zilele libere”, spune Stefan.