10,4 mil. euro - investitiile din 2010

10,4 mil. euro - investitiile din 2010Dupa o dezvoltarea agresiva pana in 2008, care i-a permis sa acopere teritorial si numeric intreg cuprinsul tarii, compania a redus motoarele extinderii in 2009 si 2010. Atat din cauza crizei, cat si in contextul unei precautii financiare.

Reteaua de bricolaj a investit anul acesta 10,4 milioane de euro in deschiderea unui magazin la Botosani si in extinderea spatiului de vanzare pentru unitatile din Ploiesti si de Deva.

“In contextul declinului general al sectorului Do-It-Yourself (DIY), principalele provocari pentru noi au fost, pe de o parte, gasirea solutiilor de sustinere a vanzarilor, iar pe de alta parte eficientizarea costurilor pentru fiecare activitate in parte. Pe aceste doua prioritati ne-am concentrat anul acesta, pastrand directia de consolidare a activitatii noastre pe care ne-am stabilit-o pe termen mediu”, spune Decebal Badescu, director de vanzari Praktiker Romania.

Imaginea bricolajului a stat sub semnul scaderii economice, care a afectat puternic si in 2010 principalele motoare de crestere pe care s-a bazat piata DIY inainte de recesiune: sectorul constructiilor si consumul.

Constructiile au scazut pentru ca investitorii din real-estate si autoritatile au ramas fara bani pentru a dezvolta proiecte noi, in vreme ce nivelul consumului s-a redus fie pentru ca oamenii au ramas fara locuri de munca, fie pentru ca salariile nu le-au mai crescut sau chiar le-au fost reduse cu doua cifre.

In incercarea de a contracarea diminuarea unuia dintre motoarele de crestere din trecut de pe piata, respectiv consumul, compania a devenit mult mai preocupata de schimbarile rapide ale comportamentului clientilor.

“Una din primele masuri luate la inceputul crizei economice a fost reasezarea ofertei de produse si servicii plecand de la noile asteptari ale oamenilor. Impreuna cu partenerii nostri furnizori, am facut mai multe ajustari pe principalele categorii de produse disponibile. In ceea ce priveste partea de servicii, am insistat pe serviciile financiare. Punctul de plecare a fost intelegerea nevoii de finantare a oamenilor, in conditiile in care accesul la credite s-a blocat dupa declansarea crizei”, mentioneaza Badescu.

Pe langa readaptarea ofertei de produse, compania si-a regandit strategia de marketing, in asa fel incat sa se diferienteze, mai mult sau mai putin, de competitie.

“La fel ca si pe partea de servicii financiare, in strategia de marketing ne-am bazat pe parteneriate cu companii puternice din alte arii de business”, adauga Badescu.

In februarie, compania a realizat, alaturi de Orange, cel mai mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, un parteneriat care a prevazut acordarea de cupoane valorice pentru reduceri la laptopuri si telefoane pentru cumparaturi de minimum 200 de lei.

Piata a scazut cu minimum 15%

Piata a scazut cu minimum 15%In ciuda modificarilor strategice implementate de companie, vanzarile Praktiker in Romania au scazut in primele noua luni ale anului cu 17,8%, la 153,6 milioane de euro. Declinul vanzarilor a fost cu 2,8% mai mare decat reducerea valorica estimata de Praktiker pentru piata romaneasca de DIY.

“In 2010, piata DIY a scazut cu mai bine de 15% fata de 2009. Perioada dificila pentru acest sector nu s-a incheiat. Pentru 2011 nu se pot anticipa deocamdata schimbari majore, deoarece si anul viitor este de asteptat o conjunctura economica mai curand nefavorabila relansarii acestui sector. Piata nu evolueaza independent de economie. Daca economia in ansamblu si mai ales sectorul constructiilor vor pastra tendinta negativa, asa cum s-a intamplat in 2010, nu se va putea vorbi de o crestere pe segmentul materialelor de constructii si al produselor pentru amenajari”, subliniaza directorul de vanzari al companiei.

La inceputul lui 2010, Praktiker estima piata locala de bricolaj la doua miliarde de euro. O reducere de 15% a sectorului de profil reprezinta o valoare de circa 1,7 miliarde de euro, cu aproape un miliard de euro fata de sfarsitul lui 2008, ultimul an de crestere economica pentru Romania.

Managerul retailerului nu exclude o revenire usoara a pietei de bricolaj incepand cu al doilea semestru din 2011. Totul va depinde insa de cum vor evolua economia si apetitul romanilor pentru consum.

In ceea ce priveste evolutia companiei in Romania, germanii isi doresc, pe termen mediu, o consolidare a activitatii de pe piata locala, fara a ignora optiunea de expansiune, “atat pentru 2011, cat si pentru urmatorii ani”.

“Datorita extinderii rapide din anii trecuti, reteaua noastra de magazine acopera in acest moment uniform teritoriul Romaniei. Mai departe, vom lua in calcul acele oportunitati de extindere care corespund stadiului nostru actual de dezvoltare, fiind in acelasi timp foarte atenti la evolutia situatiei economice si sociale generale”, mai spune Badescu.

Ce au facut ceilalti jucatori in 2010

Ce au facut ceilalti jucatori in 2010Competitorii Praktiker au deschis 14 magazine in 2010, cele mai multe unitati noi fiind in dreptul Dedeman, principalul competitor al germanilor pe piata de profil.


Dedeman


• a deschis cinci unitati noi, fiind cel mai dinamic jucator de profil de pe piata
• a investit peste 50 de milioane de euro in magazinele inaugurate
• a ajuns la 21 de locatii

Bricostore

• nu a inaugurat niciun magazin in 2010
• si-a amanat finalizarea unitatii din Drobeta-Turnu Severin pentru 2011, desi trebuia sa fie gata in 2010

Hornbach

• a deschis un singur magazin, in urma unei investitii de 30 mil. euro
• a ajuns la investitii totale de 100 mil. euro in Romania

Mr. Bricolage

• a inaugurat un singur magazin, la Iasi

bauMax


• a deschis patru magazine
• a crescut numarul unitatilor la 13
• a investit circa 60 mil. euro

OBI

• a deschis trei magazine
• a investit 20 mil. euro

Ambient

• nu a deschis unitatati
• a revenit in atentia mass-media dupa mai bine de un an

Tekzen

• nu a deschis magazine

Interhome


• a intrat in insolventa