Divizia de online este un antreprenor cu suportul unei multinationale

Divizia de online este un antreprenor cu suportul unei multinationaleMajorarea bugetului de publicitate online al operatorului cu aproximativ 60% in acest an comparativ cu 2008, relansarea magazinului online si ofertele, printre care si lansarea in primavara a cartelelor Orange prepay comandate pe Internet si livrate gratuit clientilor, sunt cateva dintre motivele care au dus la cresterea vanzarilor online ale Orange si depasirea tintei impuse de grup de la sfarsitul lunii octombrie.

“Acest lucru demonstreaza inca o data ce oportunitati sunt in Romania. La inceputul anului nimeni nu credea ca vom depasi targetul si l-am depasit de la sfarsitul lui octombrie”, a declarat, pentru Wall Street, Andreea Belenes, managerul diviziei de online a operatorului telecom care a fost lansata in septembrie anul trecut si care in prezent numara 12 persoane.

Ea adauga ca datorita numarului mare de clienti ai Orange (10,69 mil. utilizatori la 30 septembrie) si contributia filialei din Romania trebuie sa fie semnificativa, astfel incat pana in 2012 grupul francez sa atinga obiectivul conform caruia 20% dintre vanzarile totale sa provina din mediul online si sa devina brandul de referinta in publicitatea pe Internet.

In general, bugetele pe online ale companiilor reprezinta in jur de 2-3% din bugetul de marketing, iar cei care investesc mai mult pot ajunge la procente de aproximativ 5-7%, acest lucru fiind demonstrat mai ales de dimensiunea pietei de publicitate online, care anul acesta este estimata sa ajunga la 13 milioane de euro din totalul de 347 milioane de euro preconizat pentru 2009 de agentia Initiative Media.

Potrivit datelor AlfaCont MediaWatch, furnizate de catre agentia Mediaedge:cia, conform investitiilor pe toate mediile de promovare, in primele noua luni din 2009 Orange a fost al cincilea advertiser pe piata locala cu investitii la rate card (investitii fara discount, sumele nete fiind de cateva ori mai mici) de 92,2 milioane de euro, in crestere cu 7% fata de aceeasi perioada din 2008.

Pentru ca “grupul are ambitii foarte mari” in ceea ce priveste mediul digital si intrucat comertul electronic este unul dintre putinele domenii care au crescut anul acesta, dificultatile eonomice nu au fost foarte simtite la divizia de online a Orange, chiar daca per total veniturile operatorului au scazut in primele trei trimeste cu 18,1%, la 800 de milioane de euro.

“Pe noi nu prea ne-a afectat criza pentru ca avem si suportul companiei, canalul dezvoltandu-se abia acum. Dar nu ne putem compara cu celelalte magazine de pe Internet, deocamdata suntem “un antreprenor cu suportul unei multinationale pe online”, a explicat Belenes.

Online-ul, pe radarul marketerilor din telecom

In Romania, pentru un jucator ca Orange vanzarile online pot face diferenta

In Romania, pentru un jucator ca Orange vanzarile online pot face diferentaDaca in Romania, in ceea ce priveste online-ul, operatorul este inca la inceput, in tarile vestice, in care France Telecom are filiale si in care penetrarea Internetului si promovarea online sunt mai dezvoltate, grupul francez castiga si din vanzarea de publicitate pe site-urile proprii.

“Acest lucru se va intampla si in Romania, dar cand va fi momentul oportun. Nu pot sa spun cand pentru ca este confidential, dar categoric se va ajunge acolo cand va fi momentul, acum nu este inca. Pana sa ajungi sa-ti deschizi site-ul catre publicitatea externa sunt foarte multe lucruri de facut si sunt foarte multe oportunitati in ceea ce priveste oamenii care vin pe site-ul tau si pe care poti sa-i transformi intr-o vanzare decat sa-i trimiti catre alte site-uri”, afirma managerul Orange, companie care, de altfel, a fost numita anul acesta ”webvertiserul anului” la festivalul de branding si publicitate online Internetics.

Printre nominalizatii la premiul oferit de IAB Romania (International Advertising Bureau, asociatie care reuneste agentii interactive si de media, publisheri autohtoni si regii de publicitate online) s-au numarat Vodafone Romania, Avon Cosmetics, LG Electronics si BCR.

Liderul pietei de telecom a fost desemnat castigator datorita majorarii bugetului de publicitate pe Internet cu aproximativ 60% in acest an, a campaniei “Canicula face bine la reducere” si datorita sprijinirii industriei prin evenimentul periodic Online MeetUp.

Printre motivele pentru care operatorul investeste din ce in mai mult in online se numara faptul ca numarul clientilor care se informeaza pe Internet inainte de a cumpara un produs sau serviciu este in continua crestere, dar si ca pe o piata emergenta precum Romania “pentru un jucator ca Orange vanzarile online pot face o diferenta mai mare decat in Marea Britanie, unde competitia este mai acerba”.

In Romania, unde rata de penetrare a Internetului este de 36%, potrivit Gemius Research, in jur de 50% dintre internauti au folosit Internetul macar o data pentru cumparaturi online, iar 44% dintre internautii romani folosesc mediul digital ca principala metoda de informare atunci cand isi cumpara telefoane mobile si accesorii pentru acestea.

Accentul pus pe Internet a determinat managementul Orange sa investeasca inca de la aparitie si in retele sociale precum HI5, Facebook ori Twitter.

“Retelele sociale sunt o oportunitate foarte mare si poti avea succes pentru orice brand mare aici, dar trebuie sa faci promovarea pe termen lung, sa faci ceva special pentru acea comunitate si sa ai in componenta campaniei ceva gratuit. Cei de la I-level (cea mai mare agentie independenta de comunicare digitala din Europa n.red.) au facut un studiu in Marea Britanie si concluziile erau tot acestea. Pentru succesul unei campanii trebuie sa oferi oamenilor ceva gratuit indiferent daca este digital sau fizic, sa ai un aspect placut si sa fii un brand prietenos. Sunt lucruri de baza”, afirma Belenes.


2010 va fi anul marketingului afiliat

2010 va fi anul marketingului afiliatDaca in ultimii ani toti operatorii mobili ori de telefonie fixa s-au intrecut in a oferi clientilor gratuitati, aceasta metoda de atragere de utilizatori nu mai este o noutate nici pe internet.

De exemplu, in aprilie Orange a lansat o oferta prin care cei care comandau online cartela Orange prepay o primeau gratuit la domiciliu, iar tot anul acesta operatorul a lansat o campanie pe HI5 in colaborare cu cei de la ARBOInteractive, agentia care vinde publicitate pe reteaua sociala, al carei site are 4.215.651 de clienti unici, cei mai multi intre site-urile din Romania, potrivit Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI).

“Noi nu am facut foarte multe campanii de genul acesta pe online, acum suntem la inceput, dar am facut pe HI5 unde ofeream SIM-uri prepay gratuite si au mers foarte bine. Eu ma inselasem. Am vorbit cu agentia noastra de media (Initiative Media n.red) si intr-o zi se terminasera, apoi le-am dat din nou si iar s-au terminat si mi-am dat seama ce potential enorm are”, explica oficialul Orange.

In ceea ce priveste cartela lansata in primavara, Belenes afirma ca fost un produs de succes care a crescut vanzarile prepay ale Orange fara sa afecteze vanzarile clasice, offline. Valoarea medie a unei achizitii online la Orange este de 45-50 de euro.

“Ce a fost foarte important este ca la SIM-ul gratuit avem o rata de conversie foarte mare. E foarte usor sa comanzi si am reusit sa atragem trafic calificat, adica oamenii care vor sa o cumpere si sfarsesc prin a achizitiona. Acest lucru iti permite sa-ti planifici foarte bine bugetul de investitii pe online”, declara managerul care afirma ca s-ar putea ca anul viitor bugetul de online al Orange sa se dubleze, o decizie nefiind luata inca.

Desi piata de online este abia la inceput si mai trebuie educata, Belenes afirma ca nu sunt dezavantaje.

"Ele sunt oportunitati daca stii cum sa le abordezi. De exemplu, marketingul afiliat (n. red practica pe web prin care un comerciant rasplateste unul sau mai multi afiliati (publisheri) pentru fiecare vizitator sau client adus, conform Wikipedia) nu este foarte dezvoltat la noi desi in strainatate este un mod de a atrage vanzari care afara merge foarte bine. Dar va fi. Anul viitor va fi anul afiliatilor sau acest tip de marketing va inregistra cresterile cele mai spectaculoase", declara managerul.