Să te întorci în România și să-ți riști banii strânși pentru a deschide o afacere în domeniul cel mai greu încercat de pandemia de COVID-19 ar părea o nebunie pentru unii.

Însă nu și pentru Adrian Zgăbaia și prietenii săi, dovada fiind restaurantul pe care l-au deschis la începutul anului 2021. Rezultatele bune pe care le-au obținut în scurtă vreme demonstrează că a fost un pariu câștigător.

Ideea cheie pentru deschiderea business-ului lor a fost să profite de pe urma restricțiilor pandemice și să se orienteze încă de la început pe pregătirea de mâncare care să fie livrată.

„Asta știam să facem – gătit și managementul echipelor de restaurante, și ne-am zis că suntem destul de buni încât să reușim și în situația de față, în pofida perioadei grele pentru HoReCa”, potrivit antreprenorului.

De la caracatiță și consomme pentru aristocrații britanici la burgeri și sandvișuri pentru românii de rând

Business-ul din Timișoara a început atunci când Adrian a fost sunat de un prieten care găsise un loc potrivit pentru deschiderea unui restaurant, într-o localitate din apropierea Timișoarei.

Prietenul respectiv i-a cerut să îl ajute cu alcătuirea unui meniu pentru un nou restaurant, având în vedere experiența de câțiva ani pe care Zgăbaia o strânsese în restaurantele din Marea Britanie. Echipa fondatoare a mai inclus un bucătar șef, tot un prieten, cu care Adrian lucrase în insule.

„Chiar înainte să mă întorc din Anglia am lucrat într-un restaurant de fine dining, la Camera Lorzilor, Pierce Dining Room din Westminster Pallace, unde se pregătea de la caracatiță la somon proaspăt și consomme-uri, așadar mâncăruri fancy”.

În schimb, în Timișoara a decis să se axeze pe mâncare artizanală – pizza, burgeri, sandvișuri gourmet în prepararea cărora el și colegii săi și-a introdus propriile viziuni despre gătit. Au încercat astfel să pună la dispoziția clienților sortimente mai puțin pretențioase, „customer friendly”.

Banii insuficienți și plecările neașteptate, riscurile unui sector țintit de pandemie

„Am avut o mulțime de provocări pe parcurs – multe cheltuieli neprevăzute, pentru care a trebuit să inventăm fonduri sau modul în care să absorbim investiții. Au mai fost și oameni din bucătărie care ne-au lăsat baltă pe parcurs, ceea ce ne-a obligat pe cei care ne ocupăm de management să facem și treaba din bucătărie, să completăm lacunele”, a mai spus Adrian Zgăbaia, co-fondator al Fifty Five Bistro.

Din experiența britanică, Adrian Zgăbaia consideră că cel mai mult l-a ajutat sistemul de organizare care funcționează acolo, pe care îl consideră net superior, inclusiv în ce privește promovarea oamenilor competenți și implicați.

Inspirația pentru idei noi în bucătărie, o preocupare permanentă

„Ne informăm tot timpul, în zilele libere și după terminarea normei de muncă, ne uităm la alte restaurante și în toate sursele pe care le putem găsi – pagini de Instagram, Facebook, iar o zi pe săptămână o dedicăm discuțiilor despre ce am putea aduce nou pentru clienții noștri”, explică antreprenorul.

În această discuție, cuvântul final îi aparține bucătarului șef, însă fiecare își expune părerea și prezintă argumente și exemple care ar face respectivul fel de mâncare atractiv pentru clienții Fifty Five Bistro.

Cele mai importante trei ingrediente folosite în bucătăria Fifty Five sunt, potrivit lui Zgăbaia: chutney-ul de ardei roșu, care este dulce și aromat și care asezonează bine carnea de vită folosită în burgerii preparați aici; chutney-ul de ananas, pe de altă parte, se îmbină foarte bine cu burgerul de pui, clasicul crispy gătit cu carne marinată în lapte bătut; iar ketchup-ul de banane aromează carnea din burgerii „El Chore”.

Cele mai solicitate produse ale Fifty Five Bistro

Juicy Bastard este produsul pe care Adrian Zgăbaia îl apreciază cel mai mult din întreaga ofertă a restaurantului său. Este un burger de vită făcut cu chiflă Pretzel, mai degrabă sărată față de chiflele brioche, care sunt dulcege. Preparatul continuă cu o bucată de carne Black Angus unsă cu bacon mayo și este servit cu cartofi prăjiți și sosul casei, sosul Fifty Five Bistro. Este de departe cel mai comandat produs al restaurantului.

Un alt sortiment deosebit făcut în bucătăria Fifty Five este Charlie's cheesesteak, specialitatea bucătarului șef, care gătește fâșiile de antricot în bere, cu ardei roșu, ciuperci și o chiflă Panini din producția proprie, rumenită în cuptorul de pizza al restaurantului.

Recomandarea venită din partea lui Zgăbaia pentru clienți este să încerce Pulled Pork Nachos, în care frăgezimea cărnii de porc se îmbină cu textura crocantă a bucăților de nachos.

La restaurantul deschis de Zgăbaia și de prietenii săi se găsește și deserturi, iar una dintre specialitățile casei este o „readaptare” a cremșnitului clasic, desert popular în zona Banatului. Cei de la Fifty Five Bistro folosesc în locul cremei de vanilie o variantă cu ingrediente autohtone, anume o cremă cu mentă și busuioc.

Pizza s-a scos din oferta Fifty Five Bistro, deși livrările au mers bine și la acest capitol, însă spațiul din bucătărie nu mai este suficient și pentru asta acum, așa că cei din fruntea restaurantului au decis să meargă pe produsele cele mai cerute până când se va face relocarea, în curând, chiar în oraș.

Cum poate totuși pandemia să lovească un restaurant axat pe livrări

Deși ideea de pornire a business-ului din Timișoara a fost orientarea către livrări, pandemia le-a provocat totuși neajunsuri fondatorilor Fifty Five Bistro, care s-au pregătit să vândă și pe terasă, în momentul când autoritățile locale din județul Timiș au votat ridicarea carantinei.

„Apoi autoritățile au decissă mai stăm două săptămâni în carantină. Noi ne-am pregătit, am cumpărat marfă, umpluserăm frigiderele, eram siguri că o să dăm drumul la terasă. În felul ăsta ne-am blocat niște bani pe care îi puteam folosi pentru dezvoltarea afacerii de delivery. A trebuit să stăm cu marfa pe stoc două săptămâni până să putem să vindem și pe terasă”.

Într-un final, în luna aprilie Fifty Five Bistro a putut să își primească și la terasă clienții, cu toate restricțiile de rigoare – inițial până la ora 18, cu distanța legală între mese.

Relația cu clienții este însă una foarte bună, potrivit fondatorului Fifty Five Bistro, iar recenziile acestora ajută foarte mult echipa să aducă îmbunătățiri produselor pe care le oferă.

„Un client foarte entuziasmat de mâncărurile noastre ne-a scris că s-a oprit din mâncat ca să ne dea cinci stele. Așa că i-am răspuns înapoi 'Și eu m-am oprit din lucru ca să îți mulțumesc'”, a povestit antreprenorul din Timișoara.

„Relația cu Tazz ne-a adus pe harta restaurantelor din Timișoara”

Colaborarea cu Tazz a început la o săptămână după deschiderea Fifty Five Bistro, a povestit Adrian Zgăbaia, care a adăugat că o relație cu Tazz by eMAG intra în planurile sale de dinaintea lansării restaurantului.

„Eu eram client fidel al Tazz încă dinainte să deschidem, comandam aproape în fiecare zi de pe aplicația lor și tot timpul am fost atent la recenzii, la timpii de livrare, am studiat serviciile lor în ideea că poate vom colabora vreodată”, a mai spus managerul de restaurant.

„Relația cu Tazz ne-a adus pe harta restaurantelor din Timișoara, suntem cunoscuți datorită lor. Am crescut frumos împreună cu ei, am fost sprijiniți, au avut tot timpul ușa deschisă pentru noi, ne-au ajutat cu logistică, cu platforma lor. Ajutorul lor ne-a ținut practic în viață în condițiile impuse de pandemie”, potrivit lui Zgăbaia.

Acest material este parte a unui proiect marca wall-street.ro, realizat în parteneriat cu tazz by eMAG, prin care ne propunem să evidențiem restaurantele care au depășit cele mai tulburi vremuri, reinterpretând aromele tradiționale.

Sursa foto: Fifty Five Bistro