„Inspiratia de business a venit ca urmare a, probabil, uneia dintre cele mai importante schimbari din viata mea si am avut norocul sa ma lansez pe piata intr-un moment in care retailul abia incepea sa se dezvolte. Experienta mea profesionala a fost atunci dublata de tot ceea ce invatam eu insumi ca parinte, ceea ce m-a ajutat sa inteleg publicul nostru tinta. Pentru a ajunge aici, am invatat mult prin practica, iar atunci cand am simtit nevoia sa consolidez, am inceput un program de MBA care sa imi ofere structura necesara dezvoltarii si scalarii businessului”, povesteste Petrisor Vaida despre inceputurile businessului.

Ideea de a pune bazele unei afaceri cu incaltaminte pentru copii i-a venit in timpul unei vizite in strainatate, unde a descoperit un business asemanator, neacoperit la acel moment in Romania, in 2011, cand retailul se redefinea in centre comerciale, iar dinamica industriei nu corespunea neaparat cu cerintele furnizorilor cu care isi dorea antreprenorul sa colaboreze.

A lansat primul magazin bigstep in centrul comercial Polus (actual VIVO!) din Cluj Napoca, avand o suprafata de 147 metri patrati – mult prea mare pentru capacitatea de administrare si de mentinere a stocului in acel moment – in urma unei investitii de 120.000 de euro.

“Abia atunci, luand contact direct cu consumatorii nosti, am inceput sa le intelegem cu adevarat nevoile, precum si tendintele pietei, de la care am pornit cautarea producatorilor si marcilor care satisfaceau cel mai bine cererea”, spune antreprenorul.

Tot in primul an de activitate a lansat si magazinul online bigstep.ro, nu doar ca platforma de vanzare, ci mai degraba ca mediu care sa ii apropie de clienti si pentru a le intelege cerintele. “Intelesesem anterior ca spatiul online are un potential foarte mare si ca ne va ajuta atat ca istoric, cat si cu informatii despre piata, cerinte, profilul consumatorului, nevoi si produse cerute”, spune antreprenorul.

Daca in 2011 Petrisor Vaida incepea cu 4 branduri si un spatiu de 147 metri patrati, 7 ani mai tarziu bigstep numara cinci magazine, din care ultimul deschis de curand, in centrul comercial Baneasa Shopping City, si 14 branduri, pentru multe dintre ele fiind unic distribuitor.

“Am crescut datorita deschiderii catre noi oportunitati, dar si datorita faptului ca am adaugat in portofoliu producatori specializati, am extins gama de articole oferite, pentru toate etapele de dezvoltare”, spune antreprenorul clujean.

In prezent, bigstep numara trei magazine in Bucuresti – AFI Palace Cotroceni, ParkLake si Baneasa Shopping City- unul in VIVO! Cluj-Napoca si altul in Constanta, in City Park Mall, la care se adauga magazinul online. Anul trecut, antreprenorul a vandut incaltaminte in valoare de 1 milion de euro, iar targetul pentru acest an este de 1,2 milioane euro.

“Inceputul acestui an a fost in linie cu asteptarile noastre, in ciuda unui sezon de iarna destul de dificil. Atunci cand vorbim despre incaltamintea pentru copii, poate mai mult decat in cazul articolelor pentru adulti, anotimpul sau conditiile meteo influenteaza intr-o mare masura decizia de cumparare. Instabilitatea vremii din ultimii 2 – 3 ani s-a transpus intr-o noua dinamica a vanzarilor, mult mai greu de anticipat. Tocmai de aceea, targetul propus pentru acest an in ceea ce priveste cifra de afaceri este de 1,2 milioane de euro.

Cresterea de 20%, estimeaza antreprenorul, se va datora cresterii organice a pietei, dar si deschiderii noului magazin din Baneasa Shopping City, in urma unei investitii de 80.000 de euro. Valoarea bonului mediu in magazinele bigstep se ridica la aproximativ 240 de lei. Portofoliul bigstep numara 14 branduri, pentru sapte dintre ele fiind unic importator, precum Geox, UGG, Crocs, Skechers, Converse, Robeez, Cienta sau Pablosky, Biomecanics, Ricosta, Garvalin, Agatha Ruiz de la Prada si Igor.

Aproximativ 80% din cifra de afaceri provine din magazinele fizice, insa mediul online ofera cele mai mari perspective de crestere, spune Petrisor Vaida. “De altfel, dezvoltarea platformei de e-commerce si integrarea ei cu magazinele fizice, atat in ceea ce piveste informarea, cat si livrarea, cumpararea si serviciile de post-vanzare vor reprezenta una dintre prioritatile noastre in 2019”.

Antreprenorul clujean are planuri si in mediul offline, unde vrea sa deschida alte 4 magazine, in orase precum Timisoara, Iasi si Brasov. Pe termen mediu, intentioneaza sa inaugureze una sau doua alte locatii in Capitala. Extinderea un se opreste, insa, aici: Petrisor Vaida vrea sa iasa in afara tarii cu bigstep si ia in calcul sa deschida magazine online in Bulgaria anul urmator si in Ungaria, in 2020.

Cat despre extinderea in productie cu un brand propriu de incaltaminte, antreprenorul un exclude aceasta varianta si chiar declara ca, la un moment dat, va crea modele sub marca proprie: “Pana acum, insa, prioritatile pentru consolidarea business-ului au fost extinderea portofoliului de branduri si a lantului de magazine, pentru a ne asigura o cat mai buna acoperire a pietei. In acest moment totusi consideram ca o investitie in zona de productie este prea mare pentru resursele actuale”.

Investitia estimata de antreprenor pentru un brand propriu, in zona de design si branding, cu productie externalizata, se ridica la aproximativ 40.000 euro pe sezon. “Daca discutam despre linii de productie, modelist, stocuri de materii prime, atunci investitia initiala poate ajunge la 200.000 euro”, explica Petrisor Vaida.

Cum difera piata de incaltaminte de copii si un business in acest domeniu fata de zona pentru adulti? “Dat fiind ca vorbim despre acelasi spatiu de retail, aspectele operationale sunt, de multe ori, similare, iar diferentele vin in pricipal din nevoile si obiceiurile diferite ale consumatorilor carora ne adresam. Atunci cand comercializezi incaltaminte pentru copii, ai responsabilitatea de a oferi articolele care au impact direct asupra dezvoltarii sanatoase a copiilor, dar si de a oferi parintilor garantia celei mai inalte calitati".

Piata de incaltaminte pentru copii este mult mai puternic caracterizata de sezonalitate. Daca un adult va cumpara vara incaltaminte potrivita sezonului rece, ritmul de crestere al copiilor impune ca achizitia sa raspunda unei nevoi imediate, ceea ce se traduce intr-o frecventa de cumparar mai mare. Factorul de sezonalitate e la fel de important - in functie de anotimp si avand in vedere faptul ca poate aparea o diferenta de marime pentru produsul dorit, clientii au tendinta sa astepte ca vremea sa ii determine sa faca achizitia, conchide antreprenorul.