42% dintre respondenti spun ca motivatia principala a fost sau ar fi o schimbare majora de stil de viata, iar pentru 40% conteaza mai mult protejarea animalelor. Doar 23% invoca intoleranta sau alte probleme de sanatate ca motiv pentru a renunta la lactatele de origine animala.

Am stat de vorba cu Irina Oprica, fondatoarea business-ului, pentru a afla mai multe despre preferintele romanilor, dezvoltarea GoVeggie, dar si provocarile unei astfel de afaceri, deocamdata exclusiv online.

WALL-STREET.ro: Cum ti-a venit ideea de a lansa acest business si care au fost provocarile initiale? Cum au fost ele depasite?

Irina Oprica: Dupa ce Luca, fiul meu de 5 ani, a aparut in viata mea si am trecut la perioada de diversificare, am inceput sa imi pun tot mai frecvent intrebarea pe care cred ca majoritatea mamelor si-o pun: si eu ce ii dau copilului sa manance? A inceput sa ma intereseze tot mai mult acest domeniu al nutritiei si dincolo de asta, al unui stil de viata sanatos.

Luca a reusit sa sadeasca in mine dorinta de a deveni “cea mai buna varianta a mea”, oricat de cliseistica pare aceasta idee. Si treptat, odata cu cresterea copilului si cu dezvoltarea mea personala, am realizat ca nu gaseam intr-un singur loc toate produsele alimentare si non-alimentare de care aveam nevoie.

Trebuia sa comand produsele din locuri diferite si asa s-a nascut ideea acestui proiect, un magazin online de unde oricine, de oriunde din tara, sa poata comanda de la paine, fructe, produse de bacanie, pana la cosmetice sau detergenti.

Dupa o perioada in care am rafinat ideea, la sfarsitul anului 2017 am lansat magazinul online www.goveggie.ro. Primele provocari au fost legate de faptul ca destul de putine produse intruneau “standardele” noastre, asa ca treptat am inceput sa importam. O alta provocare, cu care inca ne confruntam, este cea legata de infrastructura si de faptul ca nu avem control asupra expedierii si livrarii coletelor. Toti cei care activeaza in segmentul acesta de eCommerce cred ca stiu despre ce vorbesc.

W-S.ro: De unde achizitionati produsele si care sunt best sellerele?

IO: Majoritatea alternativelor vegane pentru carne si oua le importam din Germania, tara care in momentul de fata cunoaste cea mai importanta crestere a acestui segment de produse vegane si vegetariene. Un adevarat boom!

Cele mai bine vandute produse, sunt, evident alternativele la carne din seitan produse de Wheaty (companie germana cu traditie in acest domeniu de peste 25 de ani) si jackfruit-ul conservat in apa sarata, care in ultimii ani a cucerit Germania si treptat intreaga Europa.

De curand, am marit gama de alternative vegane la lactate si am observat cu bucurie ca si acestea au succes in randul clientilor nostri. Din studiul pe care l-am realizat, a reiesit ca produsul lactat la care oamenii renunta cel mai greu este branza, asa ca punem la dispozitia acestora alternative vegane delicioase, care fac tranzitia mult mai usoara spre un stil de viata vegan. De asemenea, un alt principiu dupa care functionam este acela de a incuraja micii producatori locali, asa ca promovam constant afacerile de famile, pornite din dragoste si conduse cu pasiune si respect pentru client.

W-S.ro: Ce s-a schimbat in ultimii ani in preferintele consumatorilor romani? Spre ce merg mai mult, spre ce mai putin?

IO: Clientii nostri sunt oameni educati, informati si interesati atat de sanatatea lor si a celor dragi, dar si de protectia mediului inconjurator si a animalelor. Toate aceste aspecte se vad din ce in ce mai pregnant in preferintele clientilor nostri. Isi doresc produse cu etichete cat mai “curate”, isi doresc sa polueze cat mai putin si multi dintre ei isi doresc sa faca o schimbare fundamentala in stilul lor de viata.

Asa ne-am dezvolat si noi, am plecat de la ideea ca vrem sa ajutam oamenii sa traiasca un stil de viata sanatos, in armonie cu mediul inconjurator si respectand planeta si animalele. In prezent, alternativele vegane la carne, lactate si oua, reprezinta core business-ul nostru. De exemplu, noi nu promovam si nu comercializam niciun produs care contine ulei de palmier sau alt derivat.

Uleiul si grasimea de palmier sunt foarte ieftine si foarte versatile si se folosesc in aproape orice, de la alimente, pana la cosmetice si detergenti, ceea ce a dus la o defrisare masiva si implicit la distrugerea diversitatii si la exodul indigenilor. Iar clientii nostri cunosc aceste aspecte si stiu ca pot comanda linistiti, pentru ca niciunul dintre produse nu contine unt, ulei sau grasime de palmier. De asemenea, dorinta de a proteja mediul se claseaza in top 5 raspunsuri la intrebarea “Ce te-a motivat sau te-ar motiva sa renunti la lactatele de origine animala?”

W-S.ro: Care sunt provocarile dezvoltarii business-ului, in prezent? Cum incercati sa va extindeti?

IO: In urmatoarea perioada vom mari oferta de produse vegane si vegetariene, iar pasul urmator pentru noi este deschiderea unui magazin propriu, pe care o preconizam spre finalul anului viitor. De asemenea, am inceput sa colaboram cu restaurante si bistro-uri care au inclus in meniurile lor alternativele noastre pe baza de seitan si jackfruit-ul.

W-S.ro: Aveti parteneriate cu retaileri traditionali? Aveti in plan?

IO: Ne dorim ca produsele noastre sa ajunga la cat mai multe persoane si sa fie cat mai accesibile, asa ca, da, avem in plan si colaborari cu retailerii traditionali.

W-S.ro: Prin ce incercati sa va diferentiati de concurenta din ce in ce mai mare, inclusiv cu rafturile din marii retaileri?

IO: Suntem magazinul online cu cea mai ampla oferta de alternative vegane, deci la noi cu siguranta gasesti ceva pe placul tau. Principalul nostru atu este grija cu care selectam produsele. Prima intrebare pe care mi-o pun atunci cand aducem un produs in portofoliu este: Eu i-as da copilului meu asa ceva? In schimb, oferta disponibila pe rafturile marilor retaileri porneste doar de la pret si de la marja de profit a respectivului retailer.

W-S.ro: Ce afaceri estimati pe 2019 si 2020? Pe ce va bazati aceste estimari?

IO: Obiectivul nostru principal in urmatoarea perioada este sa putem mari oferta de produse. Din punct de vedere financiar, estimam o crestere de cel putin 20%, estimare bazata atat pe cresterile de vanzari din cea de-a doua perioada a anului, cat si pe cresterea tot mai accentuata a segmentului de vegani si vegetarieni. In urma studiului de piata pe care l-am realizat luna aceasta, a reiesit faptul ca oamenii consuma partial alternativele vegane, chiar daca nu sunt vegani, deoarece isi doresc o diversificare a dietei.