Primul detaliu: Nostalgia. Ma indrept spre Gradina Verona, locul in care urmeaza sa ma intalnesc, peste cateva minute cu trei dintre membrii formatiei The Details. Primesc un mesaj de la Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei, pe Facebook Messenger: ”Salut, Andrei! Noi suntem in spatele gradinii”. Ma uit la ceas, am intarziat cateva minute: parcarea in centrul Bucurestiului este un detaliu de care trebuie sa tii cont atunci cand vrei sa ajungi la timp la o intalnire in zona. Grabesc pasul prin ploaie – sper sa putem sta afara, chiar daca ploua – si ajung in sfarsit.

Pe Matei il stiu doar de pe Facebook, acolo am stabilit detaliile interviului, l-am mai vazut cu siguranta la concertele trupei Coma, in care este chitarist din 2014, dar nu am stat de vorba in viata reala pana acum. Cineva imi face energic cu mana de la o masa la care se mai afla doua persoane, il recunosc pe Matei. Ajung, facem cunostinta: aveam sa stau de vorba cu Matei Tibacu-Blendea (voce, tobe, theremin, glockenspiel, melodica), cu Emma Nita (clape) si cu Marina Anghel (voce). Din trupa mai fac parte Teodora Andreea Gusoi (voce), Adrian Moisoiu (chitara, eBow), Tiberius ”Ciucinciu” Simion (chitara bariton, chitara 12-string) si Dan-Adrian Badescu (chitara bas). Avem noroc, ploaia nu este chiar atat de puternica si oricum sunt umbrele. Incepem discutia si aflu ca turpa de power pop The Details a luat nastere dintr-o dorinta oarecum nostalgica a lui Matei Tibacu-Blendea de a aborda, in muzica pe care o face, subiectul despartirilor.

The Details, Matei Tibacu-Blendea, therockbusiness, power pop, Emma Nita, Marina Anghel, Chitara, orga, muzica

”Proiectul a inceput in 2010, eu avusesem mai multe proiecte inainte, de rock metal, care abordau fel si fel de subiecte, mai putin sentimentale. Si am zis sa am un proiect in care sa nu incerc sa fac totul asa, prin metafore, si sa am un «output» pentru muzica frumoasa, «catchy», in care sa ma jelesc eu despre despartiri, ca au tot fost si o sa mai tot fie si am zis sa fie si impachetata intr-un fel. Este un gen care se numeste power pop, pe care l-am descoperit prin 2007, cu reprezentanti ai genului precum Big Star, The Raspberries, Dwight Twilley, Beach Boys – mai ales albumul Pet Sounds, care a fost o influenta de aproape 100% pentru ce fac cu The Details – si The Walker Brothers, Scott Walker e muzicianul meu preferat. Am inceput sa scriu cantece in stilul acela, adica pop, dar retro, orchestrate amplu”, incepe sa povesteasca Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details.

Summer Well 2018: cand are...
Citeste si: Summer Well 2018: cand are loc festivalul de muzica din Buftea

Al doilea detaliu: Proiectia in realitate. Dupa momentul 2007, anul in care Matei Tibacu-Blendea a descoperit genul power pop, a urmat planificarea in detaliu a ceea ce avea sa urmeze, pornind de la premisa ca, daca esti artist, trebuie se creezi incontinuu. Planul lui Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details si chitarist la Coma, a fost sa compuna foarte multe cantece, pentru mai multe albume, pe care sa le lanseze apoi pe rand. In termeni economici, putem spune ca planul a presupus crearea unui stoc de melodii, care sa fie apoi puse, treptat, in ”vanzare”.

”Planul meu a fost sa fac foarte multe cantece si dupa aceea sa le scot in fiecare an sau la fiecare doi ani, cat isi face un album circuitul. Eu sa le am inregistrate dinainte si dupa aceea sa ma ocup doar de concerte sau de promovare sau de alte aspecte, sa nu fiu grabit, sa-mi las timp si pentru viata personala. De atunci am tot scris, pentru ca m-am gandit ca, daca vreau sa fiu in atentia oamenilor, trebuie tot timpul sa creez ceva. Asta o stiu de la o trupa numita The Melvins, activi din `84-`85 si ei sustineau ca tot timpul o sa faca muzica si lumea, la un moment dat, o sa se dea batuta si o sa zica «Bine, hai sa vedem cum suna Melvins». Asta e solutia, daca esti artist, trebuie sa creezi incontinuu”, explica Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details.

Matei Tibacu-Blendea : ”Nu am simtit niciodata drogul cantatului live”

Creatia este insa un aspect al muzicii, iar altul – poate la fel de important – este sa ajungi, cu ceea ce creezi, la public. Concertele live sunt cea mai buna modalitate de a ajunge la public – mai ales in zilele noastre, cand muzica ta se poate pierde in avalansa de informatii de pe retelele sociale precum Facebook si Instagram, principalele canale de promovare pentru muzicieni si nu numai –, dar Matei Tibacu-Blendea avea un hop de trecut: nu-i place in mod deosebit sa cante live. Iar motivul nu este timiditatea, ci faptul ca ar vrea sa dedice mai mult timp compusului.

”Am compus primele 3-4 albume cu cate 25 de piese fiecare, ca sa am cu ce lucra, asta pana in 2016, an in care am demarat proiectul «The Details live», care e separat de cel din studio. In studio cant eu la toate, imi las eu amprenta, in live, in general, structura se respecta si melodia in sine. In continuare eu nu sunt un foarte mare fan al cantatului pe scena, pentru ca in timpul acela in care repetam pentru asta as putea sa fac ceva nou si sa las in urma mai mult. Nu am simtit niciodata drogul ala, sa cant in fata publicului si sa ma simt puternic. Foarte multi dau cu pietre metaforice in mine: «Tu stii cati si-ar dori sa fie pe scena?». Da, stiu, ii poftesc! In mare, pe mine ma intereseaza compozitiile si ce las in urma”, explica Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details.

7 festivaluri de muzica la...
Citeste si: 7 festivaluri de muzica la care sa te duci vara asta

Al treilea detaliu: Constituirea trupei. Cu toate acestea, concertele live sunt o necesitate, iar Matei Tibacu-Blendea, fondatorul The Details, stia ca vor trebui puse in practica daca voia sa-si duca planul la bun-sfarsit, asa ca, la finalul anului 2016, a inceput sa asambleze echipa. Primii cooptati au fost Adrian Moisoiu (chitara, eBow) si Dan-Adrian Badescu (chitara bas), cu care mai cantase inainte, in formatia Lost Society. Marina Anghel (voce) si Teodora Andreea Gusoi (voce) s-au alaturat trupei in iunie 2017, iar Tiberius ”Ciucinciu” Simion (chitara bariton, chitara 12-string) – in august 2017.

The Details, Matei Tibacu-Blendea, therockbusiness, power pop, Emma Nita, Marina Anghel, Chitara, orga, muzica

Initial, din trupa de power pop a facut parte si americanul Austin Jesse Mitchell, basistul trupei Bosquito, care canta la orga in The Details, insa, in momentul in care concertele trupei au inceput sa devina mai numeroase, i-a spus lui Matei Tibacu-Blendea ca nu mai poate continua, pentru ca nu putea canta si la concertele Bosquito, si la cele ale The Details. A fost momentul in care Emma Nita, de formatie chitarista, ”cu Conservatorul facut”, dupa cum spune Matei Tibacu-Blendea, a fost cooptata in trupa pentru a canta la clape.

”Exact inaintea concertului de lansare, pe care l-am avut pe 7 noiembrie 2017 in Control, am intrebat-o pe Emma, care e chitarista, cu Conservatorul facut, daca ea canta la clapa, pentru ca Austin spusese ca e cu Bosquito si ca nu stie cand o sa poata sa aiba concerte cu The Details. Austin a sustinut acel concert de lansare, dar Emma a fost la repetita finala. Dupa aceea, a iesit intr-o zi de trei ori din trupa, dar a ramas pana la urma si al doilea concert a fost cu ea la clape, la Christmas Market”, povesteste Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details.

Interviu. "David Garrett,...
Citeste si: Interviu. "David Garrett, care este secretul, care e magia?"

Al patrulea detaliu: Veniturile. Asa cum se intampla cu majoritatea artistilor din underground, si membrii trupei The Details au nevoie de alte job-uri in afara trupei pentru a-si putea sustine cheltuielile necesare traiului cotidian. Matei Tibacu-Blendea a lucrat la Oracle, dupa ce a facut Dreptul in Romania si productie de sunet la Canterbury Christ Church University din Marea Britanie – la multinationala vindea cloud clientilor din Austria –, iar de un an a luat o pauza de la munca in corporatie, pentru a se putea ocupa, printre altele, si de proiectul power pop The Details, insa spune ca va relua activitatea in curand.

”Eu nu am vrut sa dau la Conservator, am facut scoala, intre clasele a V-a si a XI-a, in Statele Unite ale Americii, apoi m-am intors aici si am facut a XII-a la Liceul German. A fost un cosmar cu Bacalaureatul, nici nu stiam ce-i aia, toata lumea ma intreba la ce facultate dau. Am zis ca dau la Drept, mama mea, bunica si bunicul, toti din partea mamei au fost avocati si am zis sa dau si eu, sa fie planul B. Pe parcurs, ce faceam la Drept tot incercam sa imping catre planul C, planul D. Nu voiam sa am de-a face cu aceasta lume, sa fiu in instanta cu civil, cu penal, sa ma lupt cu toate mafiile. Intre timp, m-am impacat cu gandul ca proprietatea intelectuala, din domeniul asta al dreptului, e ceva care mi se potriveste”, povesteste Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details si chitarist in trupa Coma.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Mama lui fost cea care i-a sugerat lui Matei Tibacu-Blendea sa imbine studiile cu pasiunea sa pentru muzica. Matei a gasit acest melanj intre business, muzica si drept in Marea Britanie, la Canterbury Christ Church University, institutie de invatamant a carei programa cuprindea cursuri de business si legislatie in domeniul divertismentului, dar si productie de sunet, teorie muzicala si studiul unui intrument.

”Eu am ales sa dau la productie de sunet – m-am gandit ca decat sa depind de altii, mai bine stau in spatele butoanelor si lucrez singur si pot face si pentru altii. Am studiat bas ca instrument si ca teorie muzicala si m-am axat pe partea de entertainment law, business si management. Acolo am lucrat la o casa de discuri, bazata mai mult pe muzica house, veneau acolo Villalobos, Armin van Buuren, se stiau cu CEO-ul de acolo si am invatat foarte multe, am fost publisher acolo. In Romania nu prea exista, se cheama editori de muzica, dar ar trebui sa se puna mai mult accent si pe asta. Cand m-am intors in Romania am lucrat la niste proiecte europene, la o agentie de publicitate si apoi la o multinationala, la o corporatie. E vorba despre Oracle, eram pe germana, pe piata din Austria, pe tech, trebuia sa vindem cloud. Sa vinzi cloud la nemti e greu: «Daca avem nevoie, va sunam noi». Le spuneam: «Dar, stiti, noi suntem platiti sa va sunam noi». Imi raspuneau: «Va rog sa nu ma sunati!» In fiecare zi era asa: Sa vina nu-urile! Asta m-a invatat insa sa iau refuzurile din toate partile mult mai usor, sau poate am fost ajutat dinainte. Anul trecut am luat o pauza, pentru a ma concentra, printre altele, asupra The Details”, povesteste Matei Tibacu-Blendea.

Poti trai doar din muzica in Romania?

Emma Nita traieste exclusiv din activitati muzicale, preda lectii de chitara clasica, in special copiilor, inca de cand era in al doilea an de facultate. Spune ca se poate castiga foarte bine din astfel de activitati, cu conditia sa lucrezi pentru institutii private, nu pentru cele de stat.

”Am un frate mai mare, era instrumentist deja la liceul de muzica si ai mei au dat-o si pe asta mica dupa frate-sau, ca sa nu fie singura la scoala, sa fie cineva care sa aiba grija de ea. M-au dat fara sa stie daca am talent, au vazut ca pot sa cant corect, ca nu falsez si au zis hai s-o trimitem si p-asta dupa al mare. Bunica-mea imi canta de mica, cred ca ea a dezvoltat asta, stiu ca daca auzi de cand esti mic muzica, incontinuu, iti dezvolti si tu auzul. Eu sunt si profa de muzica, am tot cantat in timpul studiilor in diverse ansambluri de muzica de camera. Fix dupa ce am terminat masterul m-a luat Tudor Gheorghe intr-un turneu de trei luni si a fost prima mea experienta cu altfel de muzica in afara de clasica. N-am ascultat Tudor Gheorghe pana sa cant Tudor Gheorghe. Urmatorul proiect nelegat de clasica a fost The Details. Acum traiesc din muzica, din anul doi de facultate predau chitara si mai nou si pian, de vreun an, de aceea am si acceptat provocarea lui Matei de a intra in trupa la clapa. Din lectii si din cata energie ai la dispozitie sa consumi cu asa ceva, poti castiga foarte bine. Nu la stat insa. Sunt la mai multe scoli: la un atelier de creatie, care este al meu si al unei prietene, la o scoala privata. Anul asta am avut si la stat cateva ore si n-o sa ma mai intorc niciodata. In total, sunt impartita in vreo patru locuri in care predau”, spune Emma Nita.

The Details, Matei Tibacu-Blendea, therockbusiness, power pop, Emma Nita, Marina Anghel, Chitara, orga, muzica

Marina Anghel, care inainte de The Details a activat in trupa Reloaded Four, obtine ”un venit considerabil” cantand la diverse evenimente si organizeaza si evenimente muzicale pentru amatori.

”Am vrut sa dau la Liceul de Muzica si ai mei au zis: «Hai sa faci si scoala, totusi!». Am facut liceul normal si facultate in alt domeniu, dar am facut si muzica in paralel, sunt de zece ani la Crina Mardare. Facultate am facut de Relatii Economice Internationale si master in Publicitate si in paralel am facut canto, chitara, pian. Din muzica ma intretin, din evenimente – nunti, botezuri – care reprezinta un venit considerabil. Organizez si evenimente muzicale pentru amatori, este Campionatul European de Karaoke. Noi facem selectia in Romania, alegem doi oameni care merg acolo si reprezinta Romania, sunt in jur de 15 tari la Euroke, iar acum avem un proiect, i-Sing, care este mondial si sunt peste 40 de tari acolo. Am lucrat si in publicitate”, spune Marina Anghel.

Ceilalti membri ai trupei de power pop au si ei job-uri: Adrian Moisoiu este la UNATC si face scurt metraje, ”incepe sa-si faca mana de regizor si sunetist pentru filme si lucreaza noaptea cu americanii, vand sisteme de convorbiri altor firme mari”, dupa cum spune Matei Tibacu-Blendea; Dan Badescu lucreaza la Siemens, technical support in limba germana; Tiberius ”Ciucinciu” Simion e designer la V8 Interactive, iar Teodora Gusoi este studenta la Drept. Vor castga membrii The Details vreodata bani din activitatea trupei? Matei Tibacu-Blendea spune ca acesta este unul dintre obiectivele trupei.

”In ceea ce priveste The Details, suntem in a sasea luna de activitate ca trupa. Scopul, normal, este, printre altele, sa incepem sa ne sustinem. Eu mai cant si in Coma, trupa care, dupa 18 ani, aduce venituri care reprezinta o adaugire frumoasa deasupra salariilor pe care le au oamenii din acea trupa, s-a ajuns la acest nivel cu multa munca. Noi speram sa ajungem cel putin acolo, sunt anumite trupe care se sustin doar din muzica. Nu suntem genul care sa spunem ca noi facem muzica doar pentru distractie, investim ca oricine, e vorba si de o amortizare la un moment dat. Incercam sa fim foarte buni incat sa ajungem sa ne sustinem din asta. Daca tot iti sacrifici viata si iti spune toata lumea ca puteai sa fii avocat, dar tu esti muzician, atunci hai sa le aratam ca se poate”, spune Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details si chitarist in formatia Coma.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Al cincilea detaliu: Promovarea. Matei Tibacu-Blendea, fondator al trupei The Details, spune ca, in proportie de 50%, muzica in sine este cea mai importanta unealta de promovare a trupei, dar si ca promovarea prin retelele sociale este, astazi, indispensabila.

”Din punct de vedere al The Details, ideea de a promova este cel putin 50% cu muzica, am inceput-o si ca pe un instrument ca sa vad –din greselile altor trupe sau din succesele lor – cum e cu promovarea, sa experimentez. Trebuie sa postezi de trei ori pe saptamana pe Instagram, de trei ori pe saptamana pe Facebook, acum am inteles ca trebuie si de la repetitii sa pui. Sunt niste standarde pe care trebuie sa le respecti sau sa aduci ceva nou acelor standarde, ca am inteles ca lumea s-a saturat si de cele existente. Lumea tinde sa se sature din ce in ce mai repede, toate trupele se arunca sa fie ascultate si acum parca le faci un favor daca le asculti. Nu e totul sa faci muzica buna azi si apoi sa te miri de ce au altii succes si tu nu, sa te intristezi ca vin doar cinci prieteni la concert, cand tu ai muzica buna. Si la noi sunt concerte la care suntem mai multi pe scena decat in public. Nu trebuie sa te lasi descurajat de asta, daca vrei s-o faci nu gasi circumstante si nu da vina pe muzica si pe oameni ca nu le place muzica ta. E vorba despre cum ambalezi, sunt atatea trupe proaste pe care le auzi mereu la radio si la un moment dat te intrebi: «Ma, dar e proasta sau imi place?». E nevoie de un manager, cineva care sa se ocupe de aceste lucruri si tu sa-ti vezi de creatia artistica”, spune Matei Tibacu-Blendea, fondator al trupei de power pop The Details.

The Details, Matei Tibacu-Blendea, therockbusiness, power pop, Emma Nita, Marina Anghel, Chitara, orga, muzica

Deocamdata, trupa The Details nu are un manager – Hefe, colegul din trupa Coma si unul dintre cei mai buni prieteni ai lui Matei Tibacu Blendea ii mai ajuta in privinta booking-ului –, chiar daca planurile sunt indraznete: Matei Tibacu-Blendea vrea, nici mai mult nici mai putin, sa reinvie genul power pop si sa exporte muzica The Details in afara Romaniei.

Al saselea detaliu: Planurile. In ziua care urma interviului din care a rezultat articolul de fata, trupa The Details urma sa plece la Iasi, dis de dimineata, pentru a sustine un concert la festivalul Rocanotherworld de la Iasi, unde a cantat si formatia Coma. Este a doua deplasare in afara Capitalei pentru The Details, iar Matei Tibacu-Blendea spune ca trupa va incepe din ce in ce mai mult sa dea concerte in tara.

”In toamna o sa lansam EP-ul de debut. Eu am terminat de inregistrat tobele pentru primul album, in iulie o sa intru sa inregistrez si pentru al doilea si pe parcurs ce se vor intampla aceste concerte si intra EP-ul in circuitul de promovare, eu o sa termin de inregistrat albumele astea doua. Eu inregistrez toate instrumentele pe albume, e terapie pentru mine, asta vreau sa las in urma”, spune Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei de power pop The Details.

Materialele noi sunt o alta directie vizata de planurile formatiei, laolalta cu videoclipurile, ”pentru aproape fiecare piesa”, dupa cum spune Matei Tibacu-Blendea, indispensabile pentru promovarea pe retelele sociale, atat de importante in prezent. Merchandise-ul (produse inscriptionate cu insemnele trupei) sunt o alta directie de urmat, iar fondatorul trupei The Details spune ca, in prezent, analizeaza elemente precum cheltuielile necesare si se ocupa de aspecte administrative legate de firma prin care se va desfasura aceasta activitate comerciala.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Al saptelea – si poate cel mai important – detaliu: Muzica. Matei Tibacu-Blendea spune ca va urma , pentru The Details, o perioada de o luna si ceva in care isi vor pune la punct setlist-ul si concertul acustic The Details, care va fi putin schimbat. Melodiile vor fi reinterpretate si vor fi unele facute special pentru acel set. In plus, vor fi adaugate alte instrumente, precum melodica, glockenspiel, slide guitar.

”E vorba despre detalii, elemente signature. La un moment dat aveam theremin-ul, pe care l-am inlocuit cu eBow-ul. Vom persista cu aceste instrumente, chiar daca le vor da batai de cap celor de la tehnic. Imaginea si sunetul trupei vor fi intotdeauna concentrate tocmai pe aceste detalii care impodobesc si ornamenteaza frumos o muzica pop nostalgica si uitata si reinventata prin filtrul unor oameni care nu s-au nascut in acea vreme. The Details nu seamana cu nicio trupa de la noi si nici din afara, nimeni nu se duce atat de mult in timp sa fie in anii `60 pentru power pop. Primii au fost The Beatles - power pop inseamna armonii vocale, acorduri usurele, sunt anumite caracteristici, instrumentele, tonurile – The Who este iar o influenta extraordinar de mare. Power pop-ul a fost mereu un tip de muzica ghinionist, sa spunem, un gen caruia i s-a dat intotdeauna in cap, ba de catre rock-ul psihedelic, ba de catre glam, apoi heavy metal, apoi grunge. Noi speram sa fim mai putin ghinionisti si sa ducem torta pentru un gen foarte frumos si sa recream o perioada muzicala careia nu i-a fost niciodata acordata atentia care i s-ar fi cuvenit. Ne gandim sa iesim in afara cu muzica The Details. In Romania care ar fi varful, sa fii Stefan Banica, sa te recunoasca lumea la magazin? Validarea din Romania nu este validarea muzicala echivalenta cu cea din Anglia, SUA, Germania, tarile in care muzica face parte din cultura. Noi nu suntem exportatori de muzica”, spune Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei The Details.

The Details, Matei Tibacu-Blendea, therockbusiness, power pop, Emma Nita, Marina Anghel, Chitara, orga, muzica

Sa devii cunoscut in afara Romaniei si apoi in interiorul tarii este o tactica la care au apelat – voit sau nu – si alti artisti, iar Matei Tibacu-Blendea da ca exemple in acest sens formatiile Negura Bunget sau O-Zone, dar si pe Inna.

”Managerul Innei fost genial, a dus-o intai prin alte tari unde s-a facut cunoscuta, prin Spania, Portugalia, Anglia si dupa aceea, in Romania a fost un fel de import: vine romanca inapoi acasa. Daca ra ar fi cantat la inceput aici, nu ar fi avut acelasi succes, dar pentru ca a venit de acolo, a avut succes si in Romania. Trimitem materiale in afara si de cele mai multe ori primesti «nu-uri», dar mai primesti si «da-uri» si daca faci asta suficient de mult timp si nu renunti dupa doua luni in care n-a mers, vei reusi”, conchide Matei Tibacu-Blendea, fondatorul trupei The Details si chitarist in fomatia Coma.