Locul 10 OMV Petrom

OMV Petrom (SNP) se afla pe ultima pozitie in clasamentul primelor 10 companii din punctul de vedere al performantei strategice, cu un punctaj de 53. O companie poate obtine un punctaj maxim de 84 de puncte, potrivit criteriilor care stau la baza studiului.

Rentabilitatea reala a capitalului in 2009 a fost de -3,53%, in timp ce rentabilitatea capitalului propriu era de 12,29%.

Indicatorul de crestere s-a plasat pe teritoriul negativ, de 5,52%, iar randamentul actiunilor a fost de 36,07% in 2009.

“Volatilitatea pretului petrolului va ramane in continuare un factor cheie de impact asupra rezultatelor companiilor din sectorul petrolier, alaturi de perspectivele nefavorabile cauzate de majorarea accizelor la carburanti, deprecierea monedei nationale si estimarile pesimiste referitoare la nivelul consumului”, se precizeaza in studiul Contrast.

Locul 9 Electromagnetica

Electromagnetica (ELMA) a obtinut un punctaj egal cu OMV Petrom, de 53 de puncte.

Rentabilitatea reala a capitalului era de -1,76%, in timp ce rentabilitatea capitalului propriu a fost de 14,32%, conform datelor financiare de la finalul anului trecut.

Indicatorul de crestere a fost de -0,48%, iar titlurile au oferit actionarilor un randament de 12,36% in 2009.

La nivel general, una dintre principalele concluzii ale studiului este aceea ca firmele romanesti listate inca tind sa reactioneze mai mult instinctual si mai putin pe baza unei analize fundamentale si a unui plan coerent de management strategic.

Locul 8 Farmaceutica Deva

Farmaceutica Deva (RMAH) este prima compania din sectorul farma de la BVB care intra intre primele 10 pozitii, cu un punctaj de 54. In 2008, compania se afla pe pozitia 34.

Rentabilitatea capitalului real
este negativ, de -7,28%, iar rentabilitatea capitalului propriu a fost de 5,56%.

Conform studiului, sectorul farmaceutic, cu o valoare de 1,9 mld. euro, a fost sustinut in principal de marile lanturi de farmacii.

Compania a avut in 2009 un indicator de crestere de 11,88%, iar randamentul oferit de actiuni pe Bursa a fost de 57%.

Locul 7 Vrancart

Vrancart (VNC) are un punctaj de 55 si a urcat sase pozitii fata de clasamentul din 2008.

Compania este singurul emitent dintre cei zece prezentanti de Wall-Street care prezinta o rentabilitate reala a capitalului negativa in 2009, respectiv de -5,92%.

“Ponderea companiilor cu o rentabilitate reala a capitalului negativa a continuat trendul crescator, urcand cu 83% in 2009. Aceste companii au avut de suferit atat ca urmare a cresterii costului capitalului, in conditiile accentuarii volatilitatii evolutiilor bursiere, cat si a reducerii profitabilitatii”, afirma reprezentantii firmei de consultanta.

Rentabilitatea capitalului propriu a fost de 7%, in timp ce indicatorul de crestere era de 5,91% in 2009.

Actiunile au oferit un randament de 44,09% pana la finalul anului trecut.

Locul 6 Aerostar

Aerostar (ARS) are o rentabilitate reala a capitalului de 6,27% si a capitalului propriu de 18,60%, obtinand astfel un punctaj de 62.

Indicatorul de crestere a fost de 5,49% anul trecut, in timp ce randamentul actiunilor s-a ridicat la 29,41%.

Conform studiului Contrast, Aerostar ofera actionarilor si profit si valoare si are o structura buna a capitalului.

“In conditiile reducerii profitabilitatii si a cresterii volatilitatii cursului actiunilor, doar sapte companii au reusit sa degaje o rentabilitate reala a capitalului pozitiva, acoperind prin profitul contabil si costul calculat al capitalurilor utilizate”, se mai arata in studiu.

Locul 5 Transgaz

Transgaz (TGN) se afla la mijlocul topului cu un punctaj de 62,5. Rentabilitatea reala a capitalului a fost de 1,19%, iar cea a capitalului propriu de 15,88%.

Anul trecut, indicatorul de crestere a fost de 8,17%, in timp ce actiunile au oferit un randament de 37,27%.

In sectorul de utilitati, cele doua companii din sectorul utilitatilor de la BVB -Transelectrica (TEL) si Transgaz - au avut evolutii complet diferite.

In vreme ce Tranzgaz a reusit sa-si sporeasca profitabilitatea cu aproape 25%, Transelectrica, afectata de reducerea consumului si a schimburilor internationale de energie electrica, a inregistrat o scadere considerabila fata de 2008, pierzand astfel 12 locuri fata de 2008.

Locul 4 Biofarm

Biofarm (BIO) a reusit sa obtina o valoare de 68 de puncte, cea mai mare din sectorul farma.

Compania a avut in 2009 o rentabilitate reala a capitalului de 1,09%, in timp ce cea a capitalului propriu a fost de 17%.

Biofarm detine o serie de avantaje care ii asigura o pozitie avantajoasa in contextul actual din piata farmaceutica: proportia semnificativa a medicamentelor fara prescr'+'iptie in vanzarile de produse (circa 80%), derularea unor initiative prin investitii in marketing si cercetare-dezvoltare.

Compania a avut un indicator de crestere negativ, de -2,05%, iar randamentul actiunilor a fost de 152,83%.

Locul 3 Prospectiuni

Diversificarea activitatilor intreprinse de Prospectiuni (PRSN) a oferit performanta companiei in 2009, clasandu-se pe locul al treilea cu un punctaj de 77.

Rentabilitatea reala a capitalului a fost de 11,89%, iar cea a capitalului propriu era de 25,26%.

“Diversificarea activitatilor este o modalitate buna pentru a raspunde la riscul care apare in conditii economice nefavorabile, cum ar fi criza actuala, dar nu este de ajuns pentru a creste profitabilitatea”, sustine Remus Laes (foto), managing partner Contrast Romania.

PRSN a avut un indicator de crestere de 48,54% in 2008, iar actiunile au oferit un randament de 84,75%.

Locul 2 Alumil

Alumil Rom Industry (ALU) a urcat 16 pozitii fata de clasamentul din 2008 si a obtinut un punctaj de 80,5 anul trecut.

Desi compania a avut o rentabilitatea reala a capitalului de 3,99%, iar cea a capitalului propriu a fost de 17,31%, ceea ce a urcat compania printre primele locuri a fost randamentul actiunilor de 253,62%, cel mai mare dintre cele 50 de companii analizate de Contrast.

Societatea a avut un indicator de crestere de 39,93% anul trecut.

Locul 1 Condmag

Condmag (COMI) a inregistrat o crestere spectaculoasa in 2009, de 28 de locuri, avand un punctaj de 81,5.

Cu o crestere de 56% a cifrei de afaceri, sustinuta de o majorare cu 16% a activelor imobilizate, Condmag a beneficiat si de intrarea investitorilor strategici, pe termen lung, care au condus la o crestere a cotatiilor ce asigura un randament anual pentru actionari de peste 231%, al doilea cel mai ridicat dintre companiile incluse in studiu.

Rentabilitatea reala a capitalului a fost de 10,65% in 2009, in timp ce cea a capitalului propriu s-a ridicat la 23,43%. Anul trecut, indicatorul de crestere era de 36,06%.

Despre studiu


Analiza realizata de Contrast a fost intreprinsa in perioada 2007-2009 si coreleaza rezultatele financiare cu managementul strategic, in scopul obtinerii unei imagini cat mai complete asupra consistentei si viabilitatii rezultatelor curente.

Obiectul principal al analizei este reprezentat de identificarea acelor companii care creeaza valoare durabila pentru actionarii lor, chiar si in conditii de criza si a strategiilor care conduc la cele mai bune performante.

Principala concluzie a studiului firmei de consultanta Contrast Management Consulting este ca dupa doi ani de criza financiara, companiile romanesti listate la bursa inca intampina dificultati in identificarea unor modele de business care sa le asigure profitabilitatea si crearea de valoare durabila pentru actionari intr-un context economic nefavorabil.

Indicatorii luati in calcul au fost rentabilitatea reala a capitalului, rentabilitatea capitalului propriu, indicatorul combinat de crestere anuala si randamentul actiunilor.

Analiza a fost realizata pe baza situatiilor financiare disponibile pentru anul 2009, pentru primele 40 de companii listate la sectiunea BVB si primele 10 companii de pe segmentul Rasdaq in functie de lichiditate si cifra de afaceri de anul trecut.

In urma acestor indicatori o companie poate obtine un punctaj maxim de 84 de puncte.