"In contextul actualei crize economice la nivel international, dar si national, este afectat inclusiv transportul rutier, un pilon al dezvoltarii economico-sociale, iar aplicarea unor amenzi contraventionale intr-un cuantum foarte ridicat in acest domeniu poate determina eliminarea unor operatori de transport rutier de pe piata si, implicit, scaderea volumului de schimburi comerciale si a veniturilor aduse de catre acestia la bugetul de stat. S-a dovedit in practica faptul ca aplicarea unor amenzi contraventionale intr-un cuantum foarte mare determina un nivel scazut de colectare a sumelor respective si o tergiversare a punerii in executare a amenzilor, prin contestarea acestora in instanta", se arata in nota de fundamentare a unui proiect de hotarare de Guvern elaborat de ministerul Transporturilor pentru modificarea HG 69/2012, potrivit Mediafax.

Autorii documentului precizeaza ca si partenerii de dialog social au solicitat diminuarea amenzilor contraventionale aplicate pentru incalcarile prevazute in actul normativ in vigoare.

HG 69/2012 stabileste care sunt incalcarile prevederilor legislatiei europene si nationale in domeniul transportului rutier, pe care le imparte in "foarte grave", "grave" si "minore", precum si cuantumul aferent al amenzilor.

Proiectul initiat de Transporturi prevede diminuarea limitelor amenzilor contraventionale pentru faptele considerate foarte grave de la 14.000 lei - 18.000 lei la 9.000 lei - 12.000 lei. Printre contraventiile din aceasta categorie se numara efectuarea transportului rutier fara licente, cu documente expirate sau suspendate si cu vehicule care prezinta defectiuni tehnice sau sustragerea de la controale.

Pentru faptele grave, cuantumul amenzilor este diminuat la 4.000 lei - 6.000 lei, fata de 8.000 lei - 12.000 lei in prezent, iar in cazul celor minore, nivelul sanctiunilor scade la 500 lei - 2.000 lei, de la 3.000 lei - 6.000 lei.

Citeste si:

In plus, pentru cele din urma este inclusa si sanctiunea avertismentului, amenda urmand sa fie aplicata contravenientilor care au primit avertisment pentru o fapta minora in ultimele sase luni.

"Stabilirea unor amenzi proportionale cu gravitatea incalcarii si descurajante pentru contravenienti, care in acelasi timp vizeaza indeplinirea componentei de preventie si iau in considerare inclusiv situatia socio-economica a Romaniei la momentul actual, are rolul de a conduce la cresterea competitivitatii si concurentei loiale intre operatorii de transport rutier, creeaza premisele dezvoltarii unui sistem corect si coerent pe segmentul transporturilor rutiere si, in final, contribuie la cresterea pe ansamblu a economiei", se mai arata in nota de fundamentare.

Reducerea acestor amenzi este una dintre solicitarile firmelor de profil adresate autoritatilor. O parte dintre transportatorii de marfuri au oprit activitatea la inceputul saptamanii trecute, acuzand ca autoritatile nu isi respecta angajamentele.

Mayer Siegfried, secretarul general al Confederatiei Nationale Rutiere, a declarat ca protestul a fost suspendat pe o perioada nedeterminata, in functie de un scandentar convenit cu Guvernul.

El a precizat ca transportatorii au o lista complexa de probleme, care trebuie discute cu mai multe institutii, precum Transporturi, Mediu, Finante, Administratie sau Interne.