In primele sase luni ale anului, in Romania s-au vandut 931 de vehicule motorizate pe doua roti, cu 32,2% mai mult decat in intervalul similar al anului trecut, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Dintre acestea, 520 au fost motociclete, iar restul de 411 au fost scutere si moped-uri (motorete cu pedale).

Explozia vanzarilor a inceput in 2005, dupa cativa ani de stagnare. Anul trecut s-au vandut 1.324 de unitati pe piata moto romaneasca, cu 31,5% peste nivelul din 2004. Fata de anul anterior, in 2004 cresterea fusese de 1,3%, iar in 2003 de 5,1%, informeaza NewsIn.

"Piata moto romaneasca este subdezvoltata, mai ales daca o comparam, de exemplu, cu Ungaria, unde anul trecut s-au vandut aproape 12.000 de motociclete si scutere, in timp ce la noi s-au vandut putin peste 1.300", a spus Mircea Eremia, brand-manager Honda la grupul Autoitalia, care importa motocicletele japoneze prin compania Intermotorcycle.

"La noi se mentine inca o mentalitate gresita”, a explicat Eremia. “in comunism, motocicletele aproape ca au disparut si cei care au putut si-au luat masini. [...] inca de atunci exista preconceptii de care ma lovesc si acum. Motorul uneori te claseaza automat ca rocker, punkist sau golan. Sau esti considerat copil imatur, ceea ce e chiar amuzant, pentru ca avem destui clienti la 45-50 de ani", a spus brand manager-ul Honda, marca ce detine suprematia la segmentul motocicletelor de strada, unde are 21% din vanzarile totale.

Eremia a spus ca in Romania nu exista o cultura moto ca in tarile occidentale, unde motocicletele sunt foarte populare si pot fi intalnite la tot pasul. Cultura moto, a explicat el, considera ca motocicleta e unul dintre cele mai rapide mijloace de transport cu care se poate parcurge distanta intre doua puncte dintr-un oras.

"La noi nu exista o cultura moto, ci se cumpara extremele, fie cele cu cilindree foarte mare, fie cele cu motoare foarte mici. Problema e ca nu prea exista o categorie de mijloc, care sa dea volum", a spus Bogdan Dumitriu, directorul de vanzari al Motordynamics, importatorul marcii Yamaha. Vehiculele Yamaha ocupa locul doi la vanzarile de motociclete de strada si locul trei la categoria motocicletelor de teren, unde lider este brandul austriac KTM.

Putere scazuta de cumparare

Statisticile APIA arata ca cele mai cautate vehicule pe doua roti au fost cele cu motoare sub 50 de centimetri cubi si cele cu mai mult de 500 de centimetri cubi, ambele cu cate 35% din totalul vanzarilor. Motorizarile intermediare au atras sub o treime dintre clienti.

Avantajele motocicletelor, scuterelor si motoretelor tin de rapiditatea cu care se pot strecura prin traficul aglomerat, de costurile mici cu carburantul si de spatiul restrans de care au nevoie pentru parcare. In Romania, insa, vanzarile de vehicule arata ca oamenii prefera autoturisme care dispun de spatiu suficient pentru pasageri si bagaje, nu sunt influentate atat de mult de conditiile meteorologice si sunt mai sigure pe drumuri proaste.

In primul semestru al anului s-au vandut 136.268 de autovehicule noi, in timp ce numarul motocicletelor, motoretelor si scuterelor vandute a fost de 150 de ori mai mic. Lipsa culturii moto nu e singurul motiv al starii actuale de pe piata.

Citeste si:

Reprezentantul Honda a spus ca cifrele de vanzari comunicate de importatori sunt mici si din cauza celor care-si aduc in tara pe cont propriu vehiculele pe doua roti sau a celor ce aleg sa-si ia un model second-hand. Acestia din urma isi cumpara mai intai o motocicleta veche pentru a vedea cum se descurca cu ea, si daca totul merge bine isi iau una noua in medie dupa un an, a spus Eremia.

"Daca ne gandim ca cele mai multe motociclete sunt aduse din Japonia cu taxe vamale de 30%, e lesne de inteles ca si aici avem un obstacol", a adaugat Bogdan Dumitriu, reprezentantul importatorului Yamaha. Un alt motiv pentru popularitatea scazuta a vehiculelor pe doua roti este puterea de cumparare scazuta a romanilor, in conditiile in care pretul mediu al unei motociclete este cinci-sase mii de euro, a spus Dumitriu.

Reprezentantul Yamaha a spus ca o alta problema e legata de societatile de leasing carora li se pare riscant sa finanteze cumpararea unor astfel de vehicule la care exista risc mare de accident. "Problema e ca la noi motocicleta nu e un mijloc de transport, ci mai degraba de agrement sau chiar de fite", a adaugat el.

Estimari optimiste pentru viitor

Pe piata moto, singurul vehicul care satisface in special nevoia de transport este scuterul. La aceasta categorie s-au vandut 372 de unitati in primele sase luni, iar marca Peugeot are 52% din vanzari. "Piata moto e condamnata sa creasca. Acum e in formare si are un potential remarcabil", a spus Petre Stirbu, directorul de vanzari si investitii al Daperom Grup Auto, unic importator al scuterelor Peugeot. Vanzarile Daperom au crescut cu 56 de procente in primele sase luni si au atins cifra de 195 de unitati.

Stirbu explica evolutia prin livrarile facute pentru flotele unor firme de curierat din capitala si prin cresterea popularitatii scuterelor. "Bucurestiul e ca un cazan sub presiune, in conditiile in care se circula acolo, scuterul e ideal si vanzarile vor creste", a precizat directorul de vanzari si investitii al Daperom.
Chiar si asa, vanzarile raman scazute in comparatie cu tarile vecine, iar printre cauze se numara, potrivit lui stirbu, dificultatea gasirii unui loc de parcare, preturile relativ mari ale scuterelor, si mentalitatea “invechita” care incadreaza scuterul in randul vehiculelor predispuse la accidente.

Stirbu considera ca lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. Tot mai multi adolescenti isi iau inca de la 16 ani scutere, deoarece pentru cele cu cilindree de 50 de centimetri cubi nu e nevoie de carnet de conducere. Dar adolescentii nu sunt singurii vizati, ci si adultii, care prefera cele mai puternice variante de scutere. Acestea au motoare de 125 de centimetri cubi, prind mai mult de 100 km/ora si costa 22.000 lei, adica aproape cat un Logan.

Un segment aparte il reprezinta motoretele cu pedale, numite si moped-uri. Daperom a vandut in primul semestru zece exemplare, iar Petre stirbu considera ca acest tip de vehicule este pe cale de disparitie, fiind preferat in special de persoanele in varsta din mediul rural. Atuul moped-ului este pretul scazut in comparatie cu motocicletele. La Daperom, un model costa 3.300 lei.

Daperom are peste 30 de puncte de distributie in tara, iar pentru acest an si-a propus sa vanda 400 de unitati. Intermotorcycle, importatorul motocicletelor Honda din grupul Autoitalia, si-a propus o crestere de cinci% a vanzarilor pentru anul acesta, cand vrea sa comercializeze intre 180 si 200 de unitati. Importatorul are sase showroom-uri pe teritoriul tarii, iar pana la sfarsitul anului va mai inaugura inca doua.

Potrivit firmei, clientul tip pentru Honda este barbat, are peste 25 de ani, studii superioare si loc de munca la o multinationala. Preturile motocicletelor Honda incep de la 4.000 de euro, cu toate taxele incluse. Yamaha, rivalul Honda pe piata moto, are, prin intermediul importatorului Motodynamics, 17 showroom-uri in tara si vrea sa-si deschida reprezentante in toate orasele de peste 100.000 de locuitori. tinta de vanzari pentru anul acesta e de 300 de unitati, cu 50% peste cifra de anul trecut. Cel mai ieftin scuter Yamaha costa sub 2.000 de euro, iar preturile motocicletelor incep de la 2.700 de euro, cu TVA.