In aglomeratiile urbane ne petrecem zilnic tot mai mult timp in masina, din acest punct de vedere automobilul trebuie sa evolueze dincolo de un simplu mod de transport de la punctul A la punctul B. Posibilitatea condusului autonom, initial limitat la ambuteiaje, elibereaza soferul pentru a putea valorifica mai bine timpul propriu. “Este de asteptat sa apara tot mai multe solutii de entertainment, care integreaza aplicatiile telefonelor mobile sau valorifica conexiuni 4G. Daca deja functii precum webradio si streaming audio sunt deja disponibile, viitorul va aduce streaming video si noi solutii de comunicare. Acestea aduc tot mai mult pasagerul in prim plan si este de asteptat ca in viitor sa avem un ecran dedicat pentru pasagerul din dreapta (asa cum este prefigurat, de exemplu, la BMW Vision Luxury Concept). In automobil isi fac loc display-uri tot mai mari, dar trebuie sa existe si alte solutii pentru control si comanda automobilui. Pentru a pastra atentia soferului la drum, atunci cand acesta conduce, ne putem imagina solutii precum un Head-up Display pe tot parbrizul (HUD cu realitate augmentata), comenzi prin simple gesturi ale maini si o implementare tot mai inteligenta a comenzilor vocale”, considera Alexandru Seremet, corporate communications manager BMW Group.

BMW Vision Future Luxury Concept

Viitorul este definit de felxibilitate, de solutii individuale pentru fiecare client, de tot mai multe variante de motorizari, caroserii sau nise noi de modele. “Fiecare model in sine este tot mai flexibil – avem mai multe moduri de condus (de la eco la sport), mai multe setari ale supensiilor, se pot regla tot mai multe variabile – clima, iluminat interior, configurarea si spatiului. Viitorul o sa mearga si mai mult in aceasta directie – automobilul o sa se regleze tot mai mult dupa nevoile si dorintele de moment ale utilizatorului: o sa fie sport sau sa fie super economic, o sa fie confortabil sau dinamic si orientat spre sofer. Si automobilul o sa stie sa se regleze, dupa fiecare tip de utilizator in parte, inteligent, in functie de context. Aceasta va deschide noi oportunitati si noi modele pentru folosirea autombului. De exemplu putem imagina o solutie de car sharing (pe modelul DriveNow) in care, imediat ce te urci intr-o masina, aceasta sa preia automat toate setarile tale preferate: de la scaun, la posturile de radio sau setarile de clima. Astfel, in oricare masina din acest serviciu te-ai urca, te simti imediat ca in propriul automobil”, mai spune oficialul BMW.

Cum va arata masina viitorului in 30-40 de ani

“Masina viitorului va fi electrica si autonoma, condusul ei de catre om fiind optional si “just for fun”. Caroseria va fi din fibra organica si masina se va putea desprinde de la sol pentru a se deplasa prin aer, evitand zonele aglomerate. Masina viitorului va fi complet digitalizata si va fi conectata la internet si la cele mai actuale smart-gadget-uri ale momentului. Acestea vor putea porni sau opri motorul, vor putea inchide sau deschide usile sau vor putea gasi masina in locul in care a fost parcata. Probabil ca o astfel de masina de serie va fi disponibila in 30 – 40 de ani, dar conceptul de autonomie va fi introdus treptat, pentru ca increderea publicului sa fie castigata in timp. Valeo, producatorul francez de echipamente auto, a dezvoltat deja tehnologia Cruise4U, care utilizeaza pilotul automat pentru manevrarea volanului, accelerare si franare, precum si pentru evitarea coliziunilor. Chiar daca sisteme de acest gen ar putea apare pe piata in 2-3 ani, sunt necesare cateva generatii de masini pana la a atinge autonomia in situatii complexe”, este de parere Ruxandra Soare, brand manager Seat.

Seat IBL Concept

Una dintre cele mai interesante tehnologii testate in prezent este 360 Virtual Urban Windscreen, sistem prin care pilonii devin transparenti folosind o combinatie de camere si ecrane de afisare incorporate in pilonii A,B,C, pentru a ii face sa dispara practic. In loc sa limiteze vizibilitatea soferului, montantii vor arata ce se intampla in jurul masinii. O alta tehnologie integrata in head-up display este sistemul de navigatie Follow-Me Ghost, prin proiectarea unui automobil fantoma pe parbriz pe care soferul il va urma in loc sa fie ghidat prin voce si folosind o harta. Aceste sisteme sunt testate pe modele Jaguar.

In viitor soselele nu vor mai fi deszapezite iarna (solar roadways)

Sursa foto: solarroadways.com

"Masina autonoma mi se pare cea mai interesanta tehnologie, insa mai realizabil vad intai masina care parcheaza singura si apoi masina autonoma pentru ca este nevoie de infrastructura. Si masina care va cauta singura un loc de parcare va avea nevoie de o infrastructura moderna de parcare, o zona unde o lasi si ea pleaca sa caute un loc acolo. Aplicatia ar trebui sa comunice si cu masina si cu sistemul de parcare. Este un concept care se numeste solar roadways, sunt niste panouri solare hexagonale care pe langa faptul ca se incarca de la soare si se incalzesc topind zapada, trasarea soselei se face cum vrei tu pentru ca au leduri pe ele si modificarile pot fi facute electronic. Acestea vor fi un mare ajutor dat tehnologiei auto, pentru ca va putea fi integrata masina cu infrastructura mult mai bine. Peste 50 de ani, clar va fi o masina autonoma, electrica, fara proprietar impartita de mai multi oameni (car sharing)", considera Paul Badea JR, deputy general manager al dealerului Badsi, primul importator al marcii Nissan pe piata locala, in 1992.

Nissan Sway Concept