Marius Stefan Autonom Rent-a-CarMasina Mercedes-Benz Clasa V este parcata aproape de Calea Floreasca din Capitala, in fata cladirii de birouri Nusco Tower de unde Marius Stefan urmeaza sa coboare dupa o intalnire cu o asociatie studenteasca. Intre timp incercam sa il tinem in frau pe prea zelosul paznic caruia incercam sa ii explicam ca nu o sa ocupam mult timp spatiul. Era sa ne dam batuti cand, cu un zambet larg, coboara Marius Stefan, relaxat, imbracat business casual. Urmeaza o scurta sesiune foto, apoi il intrebam unde vrea ne indreptam. Acesta este, practic, conceptul Interviurilor wall-street.ro Biroul Mobil: dialogam cu manageri si antreprenori de top, intr-un spatiu mobil, deplasandu-ne catre locurile relevante din viata profesionala sau personala a celor intervievati. Mercedes-Benz Clasa V

Hai sa mergem mai intai la agentia noastra din Baneasa! Va arat acolo cateva masini din flota si mai povestim pe drum”, spune el. Remarc cu placere cum zambeste aproape tot timpul, cum pare extrem de pasionat, si totodata relaxat atunci cand vorbeste despre afacerea lui de inchiriere masini.

Pornim (as vrea sa zic „in tromba”, dar cand conduci o masina Clasa V, lucrurile sunt mai delicate, mai ales avand in vedere traficul din Bucuresti), facem dreapta pe Putul lui Zamfir, chiar pe langa redactia wall-street.ro, si iesim in Calea Dorobantilor. Ca de obicei, aglomeratie, stam „la coada” in spatele unor autobuze – 331, destul de gol, ciudat, poate pentru ca este ora 11:00 si lumea a ajuns deja la munca. Profitam de ocazie pentru a il intreba pe Marius cat mai multe lucruri despre business-ul pe care il conduce.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Nevoia care a lansat business-ul Autonom

„La noi acum este o perioada foarte aglomerata, se intorc multi romani in tara de Paste si, pentru o anumita perioada, ei o sa aiba nevoie de masini de inchiriat”, spune el, subliniind ca business-ul creste acum cu cel putin cu 30%. Varful de sezon este insa undeva in august, cand romanii din afara se intorc si petrec mai mult timp in tara.

De altfel, observand aceasta nevoie a romanilor din Diaspora, Marius Stefan a inceput afacerea in 2006, cooptandu-l ulterior si pe fratele sau, Dan Stefan. Ei au observat o lipsa de masini pentru perioadele aglomerate si, mai mult, de flexibilitate din partea furnizorilor de servicii de inchiriere, asa ca au pus la punct, pas cu pas si oras cu oras, serviciul de Rent-a-Car. Business-ul a inceput la Piatra Neamt, orasul natal al fratilor Stefan, dar si o zona a tarii de unde au plecat multi romani sa munceasca, sezonier, in tari precum Spania sau Italia. „In prezent, avem puncte de inchiriere in toate aeroporturile internationale din Romania. Avem 38 de agentii si o sa ajungem anul acesta la o flota de 2.700 de masini”.

In prezent, 20% din clientii companiei sunt persoane fizice, circa jumatate fiind straini. Restul de 80% sunt clienti business, corporatii precum Vodafone, Petrom, E.ON sau CEZ. Niciunul dintre acesti clienti insa nu reprezinta mai mult de 5% din cifra lor de afaceri, de circa 11 milioane de euro/an. Pentru companii, Autonom ofera un serviciu de inlocuire pe loc al unei masini care se strica, dar si un sistem de abonament. „Vedem o tendinta a companiilor de a apela mai mult la sistemul de abonament. In acest caz ei pot apela la noi oricand si oriunde in tara au nevoie de o masina. Astfel, este mult mai usor de previzionat cheltuiala, ai un flux de numerar mai clar si CFO-ul este mai fericit”, spune, zambind, Marius Stefan.

Mai mult, externalizarea incepe sa apara in mai toate departamentele unei companii – pornind de la IT (cloud computing), pana la serviciile de curatenie. „La fel, urmand tendintele din Europa de Vest, se vor externaliza din ce in ce mai mult si serviciile auto”, considera Marius Stefan. „Mai mult, oferim si transfer, prin sofer, pentru companii. Practic, luam pasagerii din punctul A si ii ducem in punctul B”.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Toamna se numara masinile vandute, primavara se cumpara

Business-ul de inchiriere masini nu se bazeaza pe vehicule „invechite”, asa ca trebuie sa existe tot timpul modele noi, in acest sens fiind necesar sa pui la punct un sistem de rotatie cat mai eficient. „In primavara cumparam masini si in toamna vindem masinile cumparate anul trecut sau cel mult acum doi ani”, explica Marius Stefan, in timp ce continuam sa stam in trafic.

„Vrem ca vara sa avem masini noi, fiind varf de sezon, de aceea la achizitionam primavara. Cel mai probabil, cele pe care le cumparam acum, le vom vinde in toamna lui 2017”, mai spune el. In paralel insa, antreprenorii urmaresc devalorizarea lunara a masinilor, incearca sa previzioneze cu cat vor vinde masinile cumparate „astazi”.

„Incercam pe fiecare clasa in parte, de exemplu Clasa A, cea mai economica, sa gasim acea masina cu cel mai bun raport calitate-pret. Si luam un singur model – dar luam multe, si asta ne si permite sa negociem. Anul trecut am cumparat, de exemplu, 1048 de masini”.

In fiecare an sunt diferente in ceea ce priveste ofertele producatorilor si ale dealer-ilor de masini. De exemplu, cu Volkswagen si Skoda au inceput sa lucreze doar de trei ani de zile, insa cu Opel si Ford fac afaceri de mai mult timp. „Este ca la ping-pong: intr-un an, Ford este mai motivat sa negocieze, in alt an, alt brand, si tot asa. De exemplu, anul acesta am luat mai mult Opel si mai putin Ford, intrucat asa a fost politica producatorilor”.

Si masinile de lux?

In perioada incipienta a companiei, Autonom era exclusiv un business low-cost – practic, aveau doar Matiz-uri si Logan-uri. „Cand am avut primul Opel Astra, primul Renault Megan in flota, aceea era masina noastra”, spune el, zambind si plimbandu-si privirea prin masina Clasa V de lux a Mercedes. „Asta a fost la inceput, prin anii 2006-2007. De cand am inceput sa lucram cu firme, am realizat ca ele au cu totul alte nevoi – merg de la Golf in sus. Acum, masinile uniforma sunt Golf, Ford Focus, Megane. Am realizat, ceva mai nou, ca exista cerere destul de serioasa si pentru masini premium”.Autonom Rent-aCar Mercedes-Benz

Acum un an deci, Autonom a introdus in flota masini Mercedes Clasa E si de atunci cumpara la cateva luni cate un lot din acest brand. De saptamana aceasta chiar, vor aduce si primele ML-uri. Per total insa, numarul de masini premium ramane destul de redus, din cauza devalorizarii rapide a acestora, dupa primele luni de folosire – undeva la 35-40 de autovehicule Mercedes si BMW. La acestea se adauga insa mai multe utilitare 4X4.

Intre timp reusim sa trecem de semaforul de la Piata Charles de Gaulle, intram in rond si facem dreapta, spre Baneasa. Curba schimba si subiectul. Intrucat wall-street.ro este prin excelenta un cotidian de afaceri, sunt curios sa aflu si cateva date financiare.

„In 2014 am generat afaceri de 11 milioane de euro, marja de profit fiind de undeva la 5%. Suntem in investitii, deci nu scoatem bani din firma. Pe segmentul de rent-a-car, avem o cota de piata de circa 25%, in timp ce pe leasing operational, zona pe care nu ne-am axat foarte mult, avem in jur de 2%”, spune Marius Stefan.

Intreaga piata de inchirieri masini numara circa 5.000 de vehicule, in timp ce segmentul de leasing operational depaseste 50.000.

„Piata de inchirieri masini creste in linie cu evolutia turismului. Astfel, daca turismul in Romania creste cu 6-8%, putem spune, cumuland si evolutia companiilor din tara, ca piata de inchiriere masini evolueaza, anual, cu circa 10%”.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Primul popas, agentia din Baneasa

Intram pe o strada laturalnica, plina de gropi – tipic de altfel, pentru Bucuresti, autoritatile „carpind” strazile principale si lasand in paragina stradutele dintre blocuri. Dupa ce sarjam cu 5 km/ora printre ele, ajungem in curtea agentiei Autonom din Baneasa. Marius Stefan ne povesteste cum a ales acest loc ca punct de pornire al masinilor catre persoanele care doresc sa le inchirieze, fiind apropiat atat de centru cat si de Otopeni.

Facem cateva poze cu cele cateva masini din parcare. Intre timp, Marius Stefan povesteste cum a fost anul 2014. „Anul trecut a fost unul de reasezare, am facut foarte multe proiecte, am experimentat modele de business pentru viitor; ne-am lamurit si anul acesta am inceput sa executam – partea de transferuri, cateva idei pe zona de fleet-management, avem o abordare foarte organizata a zonei de leasing operational. Partea cea mai interesanta este, insa, extinderea internationala”.

Extindere internationala? Unde, cum?

Autonom a deschis un centru de inchiriere pe Aeroportul din Budapesta. „Piata din Ungaria este una mult mai mare ca in Romania si, ce ni se pare la prima vedere (doar din octombrie suntem acolo), este ca firmele locale sunt destul de rigide si, prin urmare, noi credem ca putem veni cu o flexibilitate mai mare in servicii”.

Cu alte cuvinte, companiile de inchirieri auto din Ungaria nu se duc catre clienti ci asteapta ca ei sa vina la centrele de inchiriere. „La noi nu prea vine lumea la ghiseu, ci mergem noi catre ei!”. Deocamdata insa, in Ungaria este un experiment, insa un pas important – romanii care inchiriaza o masina din Romania, o pot lasa la centrul din Budapesta.

Pregatirea pentru intrarea in Ungaria a durat circa 2 ani de zile. Partea dificila a fost cea legata de oameni si mai putin de logistica. „Am stat de vorba cu multi antreprenori romani care s-au extins in afara si majoritatea au esuat! De la ei am invatat cele mai interesante lectii. Apoi am stat de vorba cu antreprenori din toata lumea si i-am intrebat care sunt lucrurile importante din a gestiona o afacere peste hotare”, povesteste Marius.

Problema principala, transferul de cultura organizationala. „Si atunci, am recrutat un manager din Budapesta la inceputul anului trecut, l-am adus in Oradea, a lucrat mai mult de sase luni in Oradea, pentru a intelege toate procesele si sa se obisnuiasca complet cu noi. Una este sa aduci un om sa stea alaturi de echipa mai multe luni, alta este sa ii dai doar sa citeasca un catastif de reguli! Apoi, s-a intors la Budapesta, stiind exact cum sta treaba”.

Terminam intre timp fotografiile, salutam cativa colegi de-ai lui Marius si, dupa ce ne urcam in masina Mercedes, ne indreptam spre…Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Aeroportul International Henri Coanda si….managerul ca politician

Drumul este mai liber, trecem de IKEA si o tinem drept pe strada Bucuresti-Ploiesti, spre aeroport. „Vin doar o data pe luna la Otopeni. Am foarte multe intalniri si rog directori de agentii, adjuncti, sa vina la Otopeni. Cred ca la Piatra Neamt merg mai des, intrucat acolo am oameni care imi raporteaza direct”.

„Dupa cum vedeti insa, nu imi suna telefonul la fiecare cinci minute,am iesit din activitatea operationala de vreo cinci ani; nu mai trebuie sa autorizez iesiri din tara, sa dau preturi, sau sa iau hotarari privind cu ce service-uri lucram. Mi-am eliberat mult timp pentru a putea sta de vorba cu oameni interesanti, din piata; merg la multe cursuri si cred foarte mult in invatarea continua”.

De altfel, una dintre marile pasiuni ale lui Marius este aceea de a intalni oameni din diferite companii, la diferite niveluri. Astfel, el a avut ocazia de a vorbi pentru scurt timp cu general managerul Carrefour. „De la un anumit nivel in sus, cu cat corporatia este mai mare, am senzatia ca managerii devin politicieni. Munca lor cam asta este – politica, atat interna cat si externa! Tot timpul zambitor, tot timpul avea o gluma pregatita, stie cand sa taca – iarasi, mare lucru!”.Mercedes-Benz Clasa V

Ajungem mult mai repede la Aeroportul Henri Coanda, decat din Piata Dorobanti la Piata Charles de Gaulle, facem rondul si ne indreptam spre parcarea privata, unde isi au zonele rezervate companiile de inchirieri auto. Din nou, ne „blocam” la bariera intrucat paznicul nu vrea fel si chip sa deschida bariera, asa ca Marius Stefan da un telefon, vine un angajat de-ai lui si rezolva mica situatie.

Coboram din masina si facem cateva poze si la fata locului. Intre timp, ne povesteste despre strategia unui jucator international, Gold Car, de a atrage clienti, prin asa-zise cele mai mici preturi, la care insa se adauga pret pe combustibil si asigurare, devenind astfel deloc ieftini. „Este insa si aceasta o strategie, si o fac cu succes de peste 24 de ani, initial in Spania, acum si in Portugalia”.

Mercedes-Benz Clasa VIncidente cu clienti?

Bineinteles! Intr-un business de inchirieri masini, au loc o multime de incidente, unele dintre cele mai notabile avand insa loc inainte de a introduce obligativitatea platii prin carduri.

„Am avut furturi de masini! In 2010 ne-au fost furate 12 vehicule. Politia a recuperat sase dintre ele,dupa care in 2011-2012, de cand am introdus plata prin card, nu am mai avut nici un caz, iar mai apoi am avut 1-2 cazuri pe an, cetateni straini care vin cu mai multe carduri si fraudeaza. Doar italieni au fost, am recuperat cam jumatate dintre ele, acum avem vreo 4 pierdute”.

Politiile din Europa colaboreaza strans; toate service-urile sunt conectate la un sistem informatic unde sunt trecute seriile masinilor furate. Automat, acestea primesc alerta si politia din regiune este notificata ca a fost gasita o masina. „Deseori insa, acestea sunt detinute de cumparatori de buna credinta si am si pierdut un caz, o data, in Germania, si am pierdut masina, desi in legislatia germana nu se stipuleaza acest lucru. A fost ciudat…”, mai spune Stefan.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

In ceea ce priveste concurenta, Avis, Hertz, Eurocars, Marius Stefan are cuvinte frumoase – „Toate respecta standardele internationale, si acest lucru ne bucura, intrucat si noi trebuie deci sa mentinem stacheta sus, sa fie masini asigurate, noi, si asa mai departe. Ei nu sunt insa atat de activi pe zona de companii”.

Pretul de inchiriere al unei masini in cazul Autonom porneste de la 20 de euro/zi, putand urca la peste 70-80 de euro/zi in cazul masinilor mai luxoase.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Concedii, Uber si Bucurestiul cu nivel de viata foarte bun

Plecam din Aeroportul Henri Coanda, in timp ce Marius incepe sa ne povesteasca putin despre stilul sau de viata. Contrar a ceea ce puteam crede, seful Autonom Rent-a-Car prefera sa mearga, pe cat posibil, pe jos, si considera ca in curand, pe masura ce se va dezvolta si infrastructura Bucurestiului, va incepe sa mearga si pe bicicleta. Cu toate acestea, cum era de asteptat, Marius conduce o masina puternica, un Audi A7, diesel. „Vin din spate insa si masinile electrice, nu suntem inca pregatiti pentru ele, dar sigur o sa traga piata in sus”.

„Folosesc de asemenea Uber si pot spune ca sunt aici sa ramana. Din ce cunosc, au peste 100 de masini in Bucuresti, majoritatea soferilor facand acest lucru ca un second job. De aceea gasesti mai multe masini dupa ora 20:00”. Per total, el considera ca nivelul de viata din Bucuresti este foarte bun. „Cunosc multi manageri care au lucrat sau locuit in Romania si le este foarte dor de atmosfera de aici, de sistemul flexibil de lucru din tara”.

In ceea ce priveste antreprenoriatul din Romania, Marius considera ca oamenii au inceput sa inteleaga importanta lui, perceptia societatii devenind din ce in ce mai pozitiva. „Sunt oameni care au reusit sa faca business-uri bune, fara afaceri cu statul. Este un lucru foarte bun si cred ca acum se construiesc premisele unui mediu excelent pentru antreprenoriat, mai ales odata cu modificarile sistemului fiscal. Oportunitatile mari apar insa o data la cativa ani, asta nu inseamna ca nu trebuie sa incerci, sa incerci si iar sa incerci”.Marius Stefan Autonom Rent-a-Car

Restul drumului inapoi, la Piata Dorobanti, vorbim relaxat despre concedii si, iarasi, managerul surprinde. „Imi iau multe concedii, per total cam 3 luni din an. Bine, in acele saptamani discut cu manageri, am si intalniri de business, dar imi si place sa calatoresc. Am fost recent pe Kilimanjaro. Numaram, anul trecut am avut 43 de zboruri si pot spune ca mie si sotiei ne place poate cel mai mult in Asia”.

Dupa circa o ora si jumatate de drum, parcam iarasi in fata Nusco Tower. Acelasi paznic, la fel de vigilent, se uita crucis la masina. Imi iau la revedere de la Marius Stefan cu promisiunea de a iesi sa mai bem o bere, din cand in cand. Tot suntem la doi pasi distanta, nu e nevoie nici macar sa inchiriem o masina pentru a strabate distanta…

Fotografii realizate de fotograful profesionist Victor Dragos.