Ford va trebui sa mai investeasca in fabrica de la Craiova, din surse proprii, inca 130 de milioane de euro pana la finalul lui 2019, pentru a putea prelungi pana la data de 31.12.2025 a perioadei de realizare a productiei asumate de 810.000 de automobile si 1,5 milioane de motoare.

Din aceasta suma, 100 de milioane de euro vor fi folositi pentru introducerea in fabricatie a unui nou model de autovehicul la Craiova si 30 de milioane euro pentru productia de motoare.

Ministerul Finantelor Publice a propus o noua modificare a OUG nr. 109/2008, cadrul legal prin care s-a acordat un ajutor de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford Romania SA. Aceasta consta in prelungirea pana la data de 31.12.2025 a perioadei de realizare a productiei asumate de automobile, respectiv de motoare.

Daca Ford va face si aceasta investitie, suma la Craiova va urca la 999 de milioane de euro. Ford a realizat, in perioada 2008 – 2012, investitia asumata prin OUG nr. 109/2008, respectiv de 869,09 milioane de euro, avand obligatia de a mentine aceasta investitie pana la 31.12.2017. Ajutorul de stat autorizat de Comisia Europeana a fost integral platit de Ministerul Finantelor Publice.

“Ford a confirmat la momentul anuntarii investitiei EcoSport in martie anul acesta, faptul ca se afla in discutii cu Ministerul Finantelor Publice pentru a definitiva cadrul legal privind realizarea acestei investitii. Este necesar ca Ford sa continue discutiile constructive cu Guvernul Romaniei si cu autoritatile locale in scopul imbunatatirii infrastructurii si contextului logistic”, au precizat reprezentantii Ford Romania.

Statul roman urma ca pana la 31.12.2017 doar sa monitorizeze mentinerea investitiei si indeplinirea conditiilor asociate acesteia, inclusiv realizarea de catre Ford a productiei asumate de 810.000 de autovehicule, respectiv 1,5 milioane de motoare. In cazul in care propunerea de prelungire a perioadei de realizare a volumelor nu se materializeza, Ford nu este obligata sa-si mentina investitia de la Craiova dupa 31.12.2017.

Decizia de modificare a ordonantei 109/2008 a avut la baza cuantificarea urmatoarelor beneficii pentru statul roman pe termen mediu si lung:

  • securizarea continuarii investitiilor Ford la Craiova si intarirea rolului acestor fabrici la nivelul sectorului prin introducerea in fabricatie a unui nou model de autovehicul;
  • mentinerea numarului de locuri de munca, respectiv 2700 de salariati cu posibilitatea suplimentarii acestuia;
  • incasarea unei contributii la dezvoltarea regionala prin plata directa de taxe si impozite in perioada 2014 – 2025 de aproximativ 230 de milioane de euro;
  • un efect multiplicator in economia nationala al investitiilor Ford in perioada 2014 – 2025 de aproximativ 30 de miliarde de dolari.

Nerealizarea de catre Ford a conditiilor asumate prin aceasta modificare in termenul mentionat determina aplicarea unui mecanism de recuperare a ajutorului de stat care va fi platit de Ford proportional cu gradul de neindeplinire.

Ford va introduce in productie anul acesta cel de-al doilea model la Craiova, SUV-ul EcoSport, la patru ani (2012) de la introducerea in fabricatie a modelului Ford B-Max. Ford EcoSport este un nou concurent pentru Dacia Duster, Renault Captur si Opel Mokka. Modelul EcoSport are o garda la sol de 19 cm pentru motorizarile pe benzina (1 litru 125 CP, 1,5 litri 112 CP) si de 16 cm pentru propulsorul diesel (1,5 litri 95 CP).

Desi fabrica de la Craiova are teoretic o capacitate care poate ajunge la 300.000 de masini pe an si 350.000 de motoare, in realitate acest lucru nu ar fi posibil din cauza lipsei infrastructurii.

Lipsa infrastructurii genereaza costuri suplimentare cu transportul masinilor, ingreuneaza livrarile, inclusiv pe cele ale furnizorilor, si impiedica cresteri de productie la uzina din Craiova. Furnizorii trebuie sa vina la uzina cu o zi inaintea productiei fiinda risca sa aiba intarzieri din cauza lipsei autostrazilor, iar lucrul asta genereaza costuri suplimentare. In Romania, viteza medie a camionului este de 30 km/h. Ford a deschis Compania Nationala de Vanzari din Romania in august 2010.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri