Viziunea unei calatorii de afaceri, in era mobilitatii conectate a fost prezentata de Volkmar Denner, presedintele comitetului director al Robert Bosch GmbH, la Congresul Automobilwoche de la Berlin.

Directorul general executiv Bosch facea referire la tendinta din intreaga industrie in ce priveste serviciile de mobilitate. Numai intre 2017 si 2022, se estimeaza ca piata globala pentru mobilitate conectata va creste cu aproape 25 la suta pe an.

Peste doar cativa ani, masinile vor deveni o parte activa a Internetului lucrurilor (IoT - internet of things), care are capacitatea de a comunica si cu alte mijloace de transport conectate, si chiar cu casa inteligenta. „Masina, asa cum o cunoastem, va fi in curand de domeniul trecutului”, a afirmat Denner. ”Astazi folositi internetul pentru a rezerva o camera la hotel, pe viitor va veti planifica si mobilitatea online.” Pentru a realiza acest lucru, vehiculele personale vor face parte dintr-o solutie integrata, care include transportul in comun si chiar intregi infrastructuri urbane. „Peste cativa ani, mobilitatea va fi perfect conectata,” a afirmat Denner.

In prezent, oamenii gandesc in continuare prin prisma propriilor vehicule individuale, insa in urmatorii cativa ani, atentia lor se va indrepta catre cel mai convenabil mod de a ajunge la destinatie.

O calatorie de afaceri la Londra in viitorul nu prea indepartat: tocmai cand va apropiati de iesirea catre autostrada care duce la aeroport, postasul suna la sonerie acasa. Nu e nicio problema, atata timp cat automobilul inteligent este conectat la casa inteligenta. Dupa o scurta conversatie video cu postasul, calatorul da o comanda pe ecranul tactil pentru a deschide usa casei.

Urmatoarea oprire: parcarea aeroportului. Vehiculul preia automat misiunea de a gasi un loc liber, in timp ce calatorul trece de controlul de securitate. Dupa ce avionul aterizeaza la Londra, smartphone-ul calatorului anunta „trafic congestionat pe toate drumurile de acces” si ofera o alternativa pentru taxi: luati trenul pana la Regent's Park, unde un automobil electric a fost rezervat pentru restul calatoriei dvs.

Denner a evidentiat cele trei etape de dezvoltare, necesare pentru a face acest lucru posibil:

  • In primul rand: conectivitatea incepe din spatele volanului

Chiar si azi, practic toate masinile noi vandute in Germania sunt activate in retea. Datele despre trafic, in timp real, serviciul eCall, de apelare in situatii de urgenta, si redarea de muzica, toate acestea necesita acces la internet. Bosch face posibila conducerea conectata a automobilelor in doua moduri. Mai intai, prin integrarea smartphone-urilor astfel incat aplicatiile pot fi folosite in conditii de siguranta la volan. Si, in al doilea rand, prin instalarea de cutii de comunicare. Drept urmare, soferii de vehicule conectate isi pot utiliza sistemele de infotisment pentru a transmite atat date in timp real, cat si continut de infotisment.

Insa, datorita acestei conexiuni la internet, autovehiculul viitorului va putea face mult mai mult decat sa redea muzica – acesta va deveni asistentul personal al soferului. Pe masura ce gradul de automatizare creste, soferii pot deveni pasageri ori de cate ori doresc. „Alaturi de casa si de birou, masina va deveni cel de-al treilea mediu de locuit,” afirma Denner.

  • In al doilea rand: mobilitatea va fi perfect conectata dincolo de limitele automobilului

Conectivitatea se extinde mult dincolo de capota masinii. Aceasta castiga teren si in transportul in comun si, de asemenea, in serviciile de partajare a automobilelor. Bosch lasa deja sa se intrezareasca viitorul mobilitatii, in cadrul Proiectului de Servicii Stuttgart. Furnizorul de tehnologie si servicii ofera o solutie software, care conecteaza diferite moduri de transport. Datorita acestui software, un card cu cip este tot ceea ce trebuie pentru folosirea partajata a masinilor si a bicicletelor, pentru deplasarile cu trenul si cu autobuzul, precum si pentru accesul la facilitati precum bazine de inot sau biblioteci.

„Solutiile noastre de mobilitate depasesc limitele tehnologiei auto,” afirma Denner. Un asistent de mobilitate perfect conectat prezinta un potential si mai mare: in cadrul proiectului moveBW, Bosch va crea un asistent de mobilitate care face posibil ca soferii din Regiunea Metropolitana Stuttgart sa isi planifice traseul folosind diferite moduri de transport, inclusiv trecand de la biciclete, la trenuri si autobuze. Ceea ce face acest proiect special este faptul ca o singura aplicatie este suficienta pentru a planifica, rezerva si achita o deplasare ce implica diferite mijloace de transport.

  • In al treilea rand, Internetul lucrurilor reuneste mobilitatea, casele inteligente si orasele inteligente

Pentru Denner insa, conectivitatea inseamna mult mai mult decat a ajunge de la A la B. „Nu doar redefinim mobilitatea, ci de asemenea conectam mediile in care traiesc oamenii,” a afirmat acesta. Daca masinile sunt conectate prin cloud cu casa inteligenta, sau chiar cu orasul inteligent, Denner considera ca toata lumea are parte de beneficii suplimentare. „Bosch se asigura ca mobilitatea si serviciile inteligente se imbina in mod unitar. Nu le oferim oamenilor doar cel mai bun mod in care pot ajunge la destinatie. Prin conectivitate, castigam si timp,” a afirmat Denner. Sa ne gandim, de exemplu, la livrarile de pachete: daca plecam de acasa nu mai inseamna ca pierdem o livrare. Pe viitor, a fi conectat la casa inteligenta va insemna ca oamenii pot avea o scurta conversatie video cu postasul si pot accepta livrarea unui pachet chiar daca sunt in tren sau in masina.

Pentru Bosch, acest lucru face ca Internetul lucrurilor sa fie un trend ce se extinde mult dincolo de sectorul de activitate al Solutiilor de mobilitate: Bosch este una dintre putinele companii care pot oferi senzori, software, servicii si propriul cloud IoT pentru a asigura Internetul lucrurilor dintr-o singura sursa. „Bosch este deja bine pozitionat in toate aspectele esentiale ale Internetului lucrurilor si va continua sa duca acest tendinta mai departe,” a concluzionat Denner.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri