Impozitul auto s-ar putea schimba de la 1 ianuarie 2019 pentru a contine o componenta de mediu aplicata masinilor inmatriculate, iar impactul asteptat ar fi stimularea achizitionarii de autoturisme mai putin poluante si reducerea apetitului pentru achizitionarea de masini second-hand. Pe lista de noi taxe auto sunt si un nou timbru de mediu sau o vigneta pentru masinile din provincie care circula in Bucuresti.

Romania are nevoie rapid de o strategie eficienta de impozitare a autoturismelor pentru a stimula innoirea parcului auto, dupa ce eliminarea taxei de timbru in februarie a accelerat cresterea importurilor de masini rulate. In primele opt luni din 2017 au fost inmatriculate peste 337.000 de masini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu intreaga perioada a anului trecut.

Administratia Fondului pentru Mediu (AFM)

"Sper pana la finalul anului sa avem o versiune agreata de taxare. Am constatat ca este nevoie de aceasta. Guvernul s-a sesisat si s-a constituit un grup de lucru in cadrul ministerului. Au inceput discutii cu privire la modul de taxare, au fost identificate doua moduri de taxare. Am putea crea si un mix intre aceste doua moduri de taxare, dar in principiu am plecat de la taxarea o singura data pentru durata de viata a autovehicului, iar al doilea, o plata anuala, gen impozit sau alta taxa care sa aiba o valoare mai mare pentru autovehiculele poluante fata de cele Euro5 sau Euro6. Bineinteles toate aceste forme de taxare sa aiba la baza emisia de carbon, emisiile de poluanti, cat si capacitatea cilindrica acolo unde nu exista emisiile de carbon", a declarat Cornel Brezuica, presedintele AFM la conferinta PWC dedicata sectorului auto.

Ministerul Finantelor Publice

"Un nou impozit il vad aplicabil de la 1 ianuarie 2019. Sistemul de impozitare este de acum 10 ani, s-a schimbat doar modul de calcul in functie de capacitatea cilindrica. Este clar ca trebuie sa schimbam modul de calcul al impozitului. In grupul de lucru avem in vedere sa tinem cont de gradul de poluare, de emisiile de noxe pe care le emit aceste masini si sper sa putem ajunge la un sistem usor de aplicat, avand in vedere ca sunt peste 3.500 de autoritati locale care incaseaza aceste impozite si nu toate au program informatic, tin evidenta pe hartie", spune Gheorghe Marinescu, Directia de impozite si taxe locale, Ministerul Finantelor Publice.

APIA - Brent Valmar

"Reintroducerea timbrului de mediu este absolut necesara. Vor intra in tara anul acesta peste 600.000 de masini second-hand. Trebuie modernizat sistemul de impozitare anual. Acesta trebuie sa se refere la emisiile de dioxid de carbon, pe langa capacitatea cilindrica. Populatia trebuie incurajata sa aiba masini noi. Romania nu trebuie sa devina o tara in care fiecare familie sa aiba doua masini. Este momentul in care trebuie sa incurajam miscarea fizica, bicicletele electrice. Toata lumea civilizata scoate traficul din zonele urbane", a declarat Brent Valmar, presedintele APIA.

Masurile din ultimii ani nu au oprit orientarea populatiei catre masinile second-hand, iar criza financiara a lasat urme in comportamentul consumatorului roman. In timp ce alte tari pregatesc trecerea la masini electrice, Romania este invadata de masini vechi, care reprezinta surse de poluare daunatoare sanatatii, dar si de riscuri in trafic.

Varsta medie a parcului auto national va creste anul acesta la 13,1 ani, intrucat numarul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 si Euro 2) s-a dublat fata de 2016.

ACAROM

"Am dori niste masuri aplicabile in 2018 pentru descurajarea intrarii in tara a masinilor poluante. Propunem un timbru de mediu la intrarea in circulatie a vehiculelor noi sau vechi. Propunem inspectia tehnica anuala (ITP) pentru masinile mai vechi de 8 ani sau care au depasit 100.000 km, fiscalizarea importului de masini de ocazie, in special pentru cele care intra in tara aduse de persoane fizice", a afirmat Gabriel Sicoe, presedinte ACAROM.

PWC

“O varianta pe care au utilizat-o si alte state membre si care poate da rezultate bune in Romania ar putea fi utilizarea armonizata a unei taxe de prima inmatriculare corelata cu sistemul de impozitare anuala a autoturismelor care sa ia in considerare si nivelul de emisii de CO2 si norme de poluare. Statul a incercat in ultimii ani sa limiteze importurile de masini vechi, insa caile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de prima inmatriculare este posibila, insa trebuie formulata inteligent, astfel incat sa nu incalce prevederile legislatiei comunitare. Un instrument cu un potential foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reasezat pe principii de mediu”, a declarat Daniel Anghel, Liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrala si de Est.

Sistemul de impozitare al autoturismelor este compus in principal din doua elemente:

Taxa de inmatriculare (Timbrul de mediu) - a fost revizuita in mai multe randuri, pana la alinierea la practicile UE, insa din februarie a fost eliminata. Romania avea unul dintre cele mai scazute niveluri de taxa din UE pentru autoturisme noi, in timp ce taxa pentru autoturisme second-hand era peste media UE.

Impozitul auto anual - ramas neschimbat in ultimii 10 ani, are nevoie de o revizuire aprofundata, deoarece nu sprijina indeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 si a varstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrica.

„Trebuie sa ne gandim la o impozitare in acord cu recomandarile Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor si normele Euro ale motoarelor acestora, in loc de taxare in functie de puterea sau capacitatea cilindrica a masinii. Directia agreata de Comisie este aceea de a impozita in functie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusa cu o perioada de gratie rezonabila si care sa se aplice doar autovehiculelor inmatriculate dupa data intrarii in vigoare a noii metodologii”, a adaugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Autoritatile ar putea analiza si introducerea unor masuri complementare, precum:

  • Impozitarea vehiculelor inmatriculate in alte state membre, care sunt utilizate in Romania pentru o perioada lunga de timp
  • Deductibilitate suplimentara pentru vehiculele cu emisii reduse de CO2
  • Prima la achizitionarea de masini cu emisii reduse de CO2
  • Colectarea impozitului auto de catre societatile de asigurare
  • Contributie de mediu la momentul efectuarii inspectiei tehnice periodice a autovehiculului (ITP)

In lipsa unei politici coerente a statului din punct de vedere al principiilor de mediu situatia parcului auto s-a inrautatit pe parcursul acestui an atunci cand eliminarea timbrului de mediu a dus la o explozie a importurilor de masini vechi, cu grad mai ridicat de poluare. In medie, masinile aduse in tara dupa retragerea timbrului de mediu au fost mai vechi si mai poluante decat in 2016.

Fenomenul de imbatranire accelerata a parcului auto din Romania este in contradictie cu evolutiile din tarile dezvoltate din vestul Europei, care acorda o importanta sporita protejarii mediului si sigurantei, in timp ce incearca sa se pregateasca pentru adoptarea la scara cat mai larga a masinilor electrice.

Sursa foto: Shutterstock / mizar_21984

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri