"Aproximativ 80 de societati autorizate de dezmembrari auto, care au investit intre 100.000 si doua milioane de euro, nu mai pot rezista pe piata decat trei luni din cauza concurentei neloiale a celor circa 2.400de agenti economici neautorizati, societati comerciale si persoane fizice", a declarat Maria Boghian.

Presedintele ANSDAR a adaugat ca in Romania agentii autorizati dezmembreaza circa 20.000 de masini pe an, in vreme ce numarul total al masinilor dezmembrate se ridica la 30.000, scrie NewsIn.

"Piata neagra e bine pusa la punct. Firmele capusa provoaca pierderi incomensurabile si nu numai in Romania. Exista o mafie a traficului de masini care valoreaza peste 50 milioane euro lunar, in Europa de Est", a mai spus Boghian.

Pentru fiecare masina dezmembrata, o firma autorizata cheltuie aproximativ 200 - 300 de euro pentru tratarea deseurilor rezultate (sticla, plastic, textile). Societatile membre ANSDAR s-au orientat catre dezmembrarea vehiculelor avariate cu o vechime de pana in sapte ani si pentru care s-au platit daune de catre asiguratori.

"Daunele tehnice totale platite de asiguratori dovedesc ca masina respectiva nu mai poate fi repusa in circulatie si trebuie dusa la dezmembrat. Asa este in UE, nu si in Romania pentru ca nu exista prevederi legale", a precizat vicepresedintele ANSDAR, Nicolae Ganea.

El a adaugat ca epavele trebuie duse la companii de dezmembrari deoarece acestea au posibilitatea si capacitatea de a distruge seria sasiului si pe cea a motorului. Astfel, este sigur ca masina respectiva sau o alta nu va fi pusa in circulatie cu seriile unei epave.

"Exista, insa, inspectori constatatori la societatile de asigurari care au clientela lor si vand piesele de la masinile declarate daune totale sau chiar masinile. De asemenea, si mecanici din service-urile auto vand piese de la autovehiculele avariate", a mai spus Ganea.

Cei doi reprezentanti ai ANSDAR spun ca societatile de dezmembrari autorizate, care lucreaza transparent, sunt cele vizate de controale de specialitate. "Garda de mediu controleaza doar firmele autorizate, niciodata pe cele neautotizate. Cei autorizati sunt amendati pentru ca nu-si ating tintele de reciclare, asa cum prevede legea europeana", a afirmat Ganea.

Conform acestei legi, se prevede o tinta de reciclare de 85% din masa totala la gol a unui autovehicul (piese plus incinerarea materialelor nerefolosibile), iar din 2012 aceasta tinta va creste la 95%.

ANSDAR are in componenta 20 de companii si primeste alte numeroase cereri de aderare, insa se vede nevoita sa refuze deoarece candidatii nu se ridica la standardele impuse pe plan european.