Potrivit managerului companiei de recrutare Talent Stream, Dan Berteanu, pe langa taieri salariale si disponibilizari, una din metodele adoptate de companiile romanesti pentru reducerea costurilor este crearea unui acord cu angajatii prin care unii din acestia isi infinteaza microintreprinderi care furnizeaza servicii companiei mari.
Astfel, cu buget dat de companie sau cu bani din buzunarul propriu, unii angajati vor avea acelasi tip de sarcini ca si pana acum, dar remuneratia lor se va realiza in baza unui contract de colaborare cu firma la care au fost angajati pana acum cu carte de munca.

„Companiile au inregistrat angajatii ca Persoana Fizica Autorizata (PFA), in SRL-uri si microintreprinderi ca sa scape de taxele impovaratoare de la stat. Explicatia potrivit careia a crescut nivelul antreprenorial in Romania este o prostie sinistra. Aceasta tactica de infintare a microintreprinderilor nu are nici o treaba cu cresterea spiritului antreprenorial. Serviciul pe care o persoana il poate presta poate sa fie de exemplu acela de a face management pentru firma respectiva, adica aceeasi munca pe care o facea acum cateva luni ca angajat cu carte de munca. Iar firma mare poate angaja un contabil care sa furnizeze servicii pentru 10 PFA-uri. Sunt firme care aplica tactica aceasta”, a precizat Berteanu.

El sustine ca o mare parte din cheltuielile efectuate de companii se regasesc in remuneratia primita de fiecare angajat in parte si in darile si taxele pe care fiecare firma trebuie sa le plateasca statului.

„Daca firmele angajeaza persoane cu carte de munca, pe langa salariul dat angajatului, 44% din salariul brut se duce pe taxe catre stat. Daca angajatorul face un contract de colaborare, atunci compania plateste 10% taxe la stat, iar angajatul inca 6%. Prin contract de colaborare angajatul isi plateste singur darile catre stat”, a completat Berteanu.

Strategia prin care unii angajati accepta sa isi primeasca salariul prin incheierea unui contract de colaborare sau a unei conventii civile - fie ca isi infinteaza o microintreprindere sau ca isi schimba tipul contractului cu angajatorul - este numai unul dintre efectele crizei financiare resimtite de acum si in Romania.

O alta consecinta a turbulentelor de pe piata fortei de munca o reprezinta cautarea activa a noi locuri de munca. Oamenii ramasi neangajati depun CV-uri la cat mai multe companii de recrutare, spera sa fie sunati si nu rateaza oportunitatea creata de un interviu fata in fata cu un recruter. Aceleasi simptome sunt observate si de Berteanu care a declarat ca primeste un numar mare de CV-uri si care tine interviuri la care majoritatea celor sunati isi fac aparitia la ora stabilita.

„Din feedback-ul pe care l-am primit de la unii clienti si de la unele companii de recrutare, stiu ca in anii trecuti oamenii nu prea veneau la interviuri. Aveam o rata mare de neprezentare in acea perioada. Cert este ca acum situatia s-a schimbat cu 180 de grade – dintr-o suta de interviuri organizate de a inceputul anului 2009, mai putin de 10 oameni au absentat de la intalnire”, a spus Berteanu.

Acesta spune ca, desi nu a contabilizat numarul de CV–uri care ajung in firma, site-ul companiei este accesat zilnic de aproximativ 270 de vizitatori unici pe zi.

Berteanu crede ca logica comportamentului candidatului in perioada aceasta, de criza, se bazeaza pe teama de a nu rata o posibila oportunitate de angajare sau de schimbare a locului de munca, mai ales ca ofertele s-au diminuat fara de numarul ofertelor din anii trecuti. „Anul trecut, multi candidati nici nu mai sunau recruterii sa anunte ca nu se prezinta la interviu”, spune Berteanu. Daca un candidat ar rata un interviu si ulterior nici macar nu ar suna sa explice motivul absentei sale, Berteanu afirma ca acel candidat va fi exclus din baza de date, care acum numara aproximativ 300 de CV-uri si care pana la sfarsitul anuului va contine in jur de 2000 – 3000 de aplicatii.

Fost general manager al companiei de training United Business Development (UBD), Dan Berteanu, a facut pasul spre business-ul de recrutare prin punerea pe picioare a firmei specializata pe recrutarea in domeniile vanzari, finante-banci si IT, Talent Stream, la inceputul acestui an.

Firma are doi asociati straini si a fost infiintata printr-o investitie de 400 000 de euro, pana la sfarsitul anului 2009 Talent Stream propunundu-si o cifra de afaceri egala cu valoarea investitiei.

In acest moment firma are 10 angajati, cinci proiecte in derulare, dintre care doua vor fi platite prin sistemul success-fee – remuneratia recruterului realizandu-se dupa ce candidatul recrutat devin angajatul companiei care a cerut serviciile de recrutare.

„Business-ul de recrutare este un business profitabil, cu o margine operationala buna. In plus, ca si model de business procesul este predictibil. Recrutarea este o masinarie. Atat timp cat ai oameni care vor sa se angajeze si ai o baza de clienti care vor sa ocupe cateva posturi vacante, in acest business exista o recurenta”, a spus managerul Talent Stream.

Dan Berteanu spune ca doua motive profesionale si unul personal l-au determinat sa plece de la conducerea UBD, lasand-o in locul sau pe Diana Rosetka.

„Eu eram ca un capac pentru dezvoltarea unor lideri si atunci am decis sa ma dau la o parte. Al doilea motiv tine de contributia si valoarea pe care le puteam aduce organizatiei. Eu nu mai simteam ca adaug valoare prin activitatile mele. Organizatia avea nevoie de un alt lider si acela este Diana Rosetka. Diana este un lider mai rational si mult mai atent la detalii decat mine. Al treilea motiv e unul egoist: imi doresc ca la 45 de ani sa pot sa imi permit, daca vreau, sa nu mai muncesc toata viata. Business-ul de recrutare poate contribui semnificativ la acest obiectiv”, a explicat Berteanu.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri