Ce parea aproape rezolvat de-a lungul nenumaratelor intalniri de anul trecut a fost din nou repus in discutie de lichidatorii coreeni, care au cerut reanalizarea contractului, punct cu punct. Rabdarea are o limita, avertizeaza insa reprezentantii statului.

Chiar daca nimeni nu spune direct, exista tot mai multe suspiciuni ca interesele lichidatorilor coreeni se intersecteaza cu ale unui fost competitor pentru fabrica din Craiova.

„Daca m-ati fi intrebat pe 4 ianuarie cum vor decurge negocierile cu partea coreeana, as fi spus fara ezitare ca a doua zi semnam”, ne-a declarat unul dintre actorii importanti implicati in negocierile in urma carora statul roman urmeaza sa preia fabrica din Craiova. „Dar discutiile s-au lungit din nou, coreenii cerandu-ne sa rediscutam puncte din contract asupra carora conveniseram”, a afirmat sursa citata. In cursul ultimelor discutii au existat doua pozitii divergente, dar nu ireconciliabile. Unul dintre acestea, destul de sensibil, este cel al garantiilor cerute de statul roman ca nu vor aparea alti creditori ai DWAR, care sa traga de maneca noul proprietar si sa-i ceara banii imprumutati vreodata.

Desi romanii au fost concilianti si au incercat sa dezamorseze orice punct divergent, reprezentantii lichidatorilor coreeni au valsat continuu. Romanii sunt contrariati, dar nu ingrijorati: „Speram sa inteleaga faptul ca exista o oportunitate pe care ar fi bine sa nu o rateze in urmatoarele trei saptamani”, ne-au declarat sursele noastre. Luna aceasta, fabricii din Craiova ii expira licenta pentru productia sub marca Daewoo. Pretul convenit al actiunilor aflate in proprietatea coreenilor nu a fost pus in discutie, asa incat este de asteptat ca statul roman sa plateasca, pentru a prelua fabrica, 60 de milioane de euro.

Posibila retragere din cursa pentru DWAR

Aparent fara nici o legatura, saptamana trecuta a iesit la rampa un oficial al General Motors, care a anuntat ca grupul nu mai are nevoie sa cumpere fabrica de la Craiova. Nick Reilly, director executiv al GM Daewoo, divizia pentru Coreea de Sud a producatorului american, a declarat publicatiei „Financial Times” ca GM doreste ca guvernul roman, care administreaza vanzarea unitatii de la Craiova, sa se asigure ca grupul ce va prelua unitatea de productie va mentine livrarile catre Coreea de Sud. Declaratia, destul de ciudata pentru o companie despre al carei faliment Standard & Poor’s a apreciat „ca nu este greu de imaginat”, ce inchide fabrici si preconizeaza sa concedieze zeci de mii de angajati, ascunde un mesaj-cheie. Ciudata - pentru ca era de asteptat sa nu aiba forta de a participa la privatizarea firmei craiovene, luand in calcul dificultatile financiare majore cu care se confrunta. Nu era nevoie de o iesire la rampa, analistii intelesesera de multa vreme ca GM nu poate tine piept colosului Ford si dinamicului Renault. In aceste conditii insa, GM vrea sa se asigure ca noul proprietar va continua livrarile de motoare catre producatorul de automobile din Coreea. Ce inseamna asta?

Citeste si:

In primul rand, ca negocierile dintre GM si statul roman pentru DWAR - confirmate prin declaratiile acordate presei de Chris Lacey, directorul executiv al diviziei GM pentru Europa Centrala si de Est, pe 7 octombrie 2005 si precizarile facute de presedintele Traian Basescu, la intoarcerea din vizita oficiala efectuata anul trecut in Coreea - au ajuns intr-un punct mort. Iar daca nu au esuat inca, lichidatorii coreeni pot fi factori de presiune in negocierile dintre GM si statul roman.

Negocieri incrucisate

De ce spunem asta? Pentru ca, potrivit agentiei Mediafax care a preluat si comentat articolul din „Financial Times”, Reilly a mai aratat ca GM este interesat sa investeasca în modernizarea capacitatilor de productie pentru motoare la Craiova. „Aceste investitii ar putea fi blocate însa de dificultatile legate de încheierea unui acord între GM si Ford, ceea ce ar îngreuna si mai mult vânzarea fabricii”, noteaza publicatia citata, care face astfel o legatura ciudata intre momentul apropiat al vanzarii societatii craiovene si cel al ipoteticelor investitii marca GM. „Principalul nostru interes este sa asiguram livrarea de motoare”, a spus Reilly, citat de cotidianul britanic. In acest sens, General Motors a anuntat, prin vocea directorului sau, ca negociaza cu Ford Motor si Renault- Nissan, ceilalti candidati pentru achizitia fabricii, conditiile de continuare a livrarilor de motoare fabricate la aceasta unitate, relateaza „Financial Times”.

Reprezentantii guvernului roman nu au facut nici un comentariu oficial referitor la declaratia GM, insa purtatorul de cuvant al DWAR s-a aratat extrem de mirat de declaratiile lui Reilly. „Grupul american General Motors nu si-a manifestat în mod oficial disparitia interesului pentru uzina de la Craiova”, a declarat agentiei Rompres directorul de relatii publice al companiei Daewoo Automobile România, Valeriu Gîrlea. „Noi nu avem cunostinta ca GM sa-si fi manifestat în vreun fel oficializat aceasta disparitie a interesului pentru uzina de la Craiova. Din câte stim, GM a avut niste contacte la nivelul Ministerului Economiei si Comertului si si-au manifestat interesul pentru a veni aici”, a completat Gîrlea.

In aceste conditii, modul in care vor continua negocierile va fi extrem de interesant de urmarit. Anuntul facut de GM - de retragere reala din cursa sau doar un semnal adresat guvernului de la Bucuresti - si expirarea licentelor de fabricatie a automobilelor Daewoo in fabrica din Craiova, de la 31 ianuarie, complica lucrurile si limiteaza libertatea de miscare a Guvernului. Insa reprezentantii Executivului spun ca nu sunt cu spatele la zid si ca vor incheia cu bine nu doar tranzactia de preluare a fabricii craiovene, ci si privatizarea ei ulterioara, pe baza celei mai competitive oferte.