"Ca rezultat al renegocierii contractului, economia totala realizata la nivelul anului 2011 pentru cheltuielile cu mentenanta materialului rulant de metrou este de circa 83,87 milioane lei. In urma negocierilor, cele doua parti au convenit modificarea structurii pretului contractului prin renuntarea la plata serviciilor conform unei componente fixe si a unei componente variabile (pret/vagon) si adoptarea solutiei pret/tren km pentru fiecare tip de parc de material rulant", se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Parcul de metrouri al Metrorex este compus din trenuri vechi de tip Astra Arad si trenuri noi de tip Bombardier. In acelasi timp, Metrorex si Alstom au convenit imbunatatirea planurilor de mentenanta pentru ambele tipuri de vagoane.

Memorandumul elimina formula de ajustare a pretului contractului prin renuntarea la actualizare si revizuire, astfel ca pretul va fi actualizat anual cu indicele general al inflatiei publicat de Institutul National de Statistica.

Tot in urma negocierilor, Alstom va monta pe cheltuiala sa geamuri rabatabile pentru parcul de tip Bombardier, in scopul cresterii confortului calatorilor, costurile estimate fiind de 16,9 milioane lei.

Alta modificare adusa contractului vizeaza suprapunerea anilor contractuali peste anii calendaristici incepand cu 1 ianuarie 2011. Pana acum, anul contractual incepea la1 iulie si se incheia la 30 iunie anul viitor.

Totodata, cele doua companii au convenit ca operatorul retelei de metrou sa nu plateasca penalitati de 20,6 milioane lei aferente datoriilor din perioada 2007-2010, dar si mecanismului de actualizare-revizuire a pretului contractului pentru perioada iulie-decembrie 2010, de 7 milioane lei.

Citeste si:

De asemenea, partile au agreat includerea flotei auxiliare in pretul mentenantei (locomotive pentru manevra, vagoane pentru transport marfa si interventie).

Metrorex si Alstom au finalizat in urma cu cateva saptamani negocierile in urma carora costul mentenantei a fost redus cu 30% pentru anul 2011 si cu 34% raportat la toata perioada contractuala ramasa, pana in anul 2018.

In primavara acestui an, directorul general al Metrorex, Gheorghe Udriste, a declarat ca daca nu se va ajunge la o intelegere privind scaderea costurilor contractul cu grupul francez ar putea fi reziliat.

Alstom Transport Romania, subsidiara companiei franceze Alstom, are un contract de 240 milioane de euro cu Metrorex, incheiat in 2003, cu o durata de 15 ani, pentru asigurarea serviciilor de mentenanta a trenurilor de metrou. Anual sunt incheiate acte aditionale prin care se stabileste costul prestatiilor.

In primii trei ani, contractul a fost finantat cu bani de la institutii financiare. Din 2007 finantarea a trecut la bugetul de stat, iar operatorul de metrou a inceput sa acumuleze datorii si penalitati.

Astfel, in 2008 datoriile catre Alstom insumau 55,04 milioane lei. Ele au fost platite anul urmator din subventiile alocate de la bugetul de stat, iar in 2009 restantele de plata au urcat la 116,48 milioane lei. In 2010 au fost achitate 42,53 milioane lei, diferenta de 73,95 milioane lei fiind restanta la plata. Tot anul trecut s-au mai cumulat datorii de 61,9 milioane lei, suma restanta integral. Sumele nu inlcud TVA.