In SUA si in Europa de Vest, marile companii isi produc de ani buni propria energie folosind panouri fotovoltaice. In Romania, insa, piata panourilor care capteaza razele solare ca sa le transforme in energie se afla la inceput. Dupa exemplul occidental, si retailerii prezenti in Romania ar putea fi printre cei mai activi investitori in domeniul fotovoltaic. Iar un prim pas a fost deja facut.
Este vorba despre operatorul de magazine de tip cash&carry Selgros, care a inaugurat saptamana aceasta o instalatie fotovoltaica montata pe acoperisul magazinului sau din Pantelimon. O investitie de doua milioane de euro menita sa reduca cheltuielile cu energia, dupa cum au explicat oficialii Selgros. Iar daca rezultatele vor fi cele scontate, atunci si alte magazine Selgros vor fi acoperite cu astfel de sisteme de generare de energie verde.

„Vom astepta 6-7 luni pana sa vedem daca socoteala noastra se potriveste cu ceea ce obtinem efectiv, dupa care putem sa construim in peste doua-trei magazine pe an astfel de parcuri fotovoltaice”, a explicat Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash&Carry Romania.

Instalatia fotovoltaica din Selgros Pantelimon se intinde pe o suprafata de 7.500 metri patrati pe acoperis, respectiv pe 1.800 de metri patrati pe copertina parcarii. Investitia in „acoperisul fotovoltaic” va fi recuperata in sase ani, potrivit estimarilor Selgros.


Protectie impotriva scumpirilor la energie

Niciun alt retailer din Romania nu a mai investit intr-un sistem fotovoltaic similar. In Europa de Vest si in SUA, retaileri cu nume sonore precum Carrefour, Metro, Auchan, Delhaize (Mega Image) sau Walmart au investit masiv in ultimii ani in sisteme fotovoltaice instalate pe sau in acoperisurile magazinelor si centrelor lor de distributie. Indiferent de domeniul de activitate, tot mai multe companii isi monteaza astfel de sisteme de producere a energiei nu numai pentru a se proteja de fluctuatiile in preturile practicate de furnizorii de electricitate.

In Romania, „moda” panourilor fotovoltaice se afla abia la inceput. Piata de productie de energie folosind panouri fotovoltaice este una embrionara, proiectele functionale in prezent insumand 11 MW. Printre cei care detin deja astfel de sisteme se numara Martifer (Portugalia), Renovatio Trading (Cipru) si Enev Avrig (companie fondata de Consiliul Local al orasului Avrig).

Pana de curand, companiile au fost reticente in a investi in sectorul fotovoltaic in conditiile in care abia de un an de zile s-a clarificat legislatia privind schema de sprijin pentru producatorii de energie verde. Anterior, pentru orice tip de energie regenerabila (eoliana, solara, din biomasa) se acorda doar un certificat verde pentru fiecare megawatt/ora (MWh) livrat in reteaua de transport al electricitatii.

Potrivit actualei scheme, producatorii de energie solara sunt cei mai avantajati pentru ca primesc cel mai mare numar de certificate verzi. Pe de alta parte, si investitia in instalatiile de producere de energie solara este costisitoare.

Toti producatorii care isi pun in functiune instalatiile solare pana la sfarsitul anului 2013 primesc sase certificate verzi pentru fiecare megawatt/ora livrat in reteaua de transport timp de 15 ani, pe langa pretul obtinut din vanzarea energiei. Certificatele verzi (documente emise de Transelectrica ce atesta livrarea in retea de MWh) pot fi tranzactionate pe piata de profil, la un pret ce variaza intre 27 si 55 euro/certificat la care se adauga inflatia.

In Romania, in prezent exista doar instalatii de producere de energie solara fotovoltaica. In strainatate, in mare voga sunt si instalatiile de producere de energie solara termala, dar pe plan local nu exista o legislatie care sa sustina in mod profitabil pentru investitori acest mod de producere a energiei.

Investitiile din sectorul energiei fotovoltaice au toate sansele sa prinda aripi in perioada urmatoare, cel putin pana in 2014. Specialistii din domeniul spun ca pana la finele anului am putea avea 80 MW instalati in sisteme fotovoltaice. In prezent, mai multe proiecte se afla in derulare, mai ales in sectorul productiei, acolo unde suprafetele extinse de pe acoperisuri se preteaza pentru montarea de instalatii fotovoltaice.

In afara de sprijinul statului, prin sistemul certificatelor verzi, investitorii sunt incurajati si de scaderea cheltuielilor pentru instalarea de sisteme fotovoltaice. In prezent, costurile pentru instalarea unui MW "solar" sunt de circa 1,8-2 milioane de euro.

Sectorul eolian a cunoscut in ultimii ani un adevarat boom, capacitatea cumulata in fermele de vant crescand de la 14 MW la final de 2009 la peste 1.400 MW in prezent. Sectorul fotovoltaic nu s-a putut dezvolta pana acum, in contextul in care cu numai un certificat verde pentru un megawatt/ora, atat cat se acorda producatorilor inainte de octombrie 2011, singura care putea fi profitabila era energia eoliana.

Cum arata acoperisurile fotovoltaice ale marilor retaileri europeni

Carrefour are acoperis fotovoltaic la hipermarketul din Nimes Ouest, Franta, inca din 2007.



Metro AG
si-a instalat in 2007 un acoperis cu celule fotovoltaice pe magazinul din Dusseldorf.



Auchan si-a montat un acoperis fotovoltaic in 2009, pe o suprafata de 11.000 metri patrati, in La Croix Saint Ouen (Franta).



Delhaize, prezent pe piata locala prin supermarketurile Mega Image, a finalizat la jumatatea anului trecut instalarea de panouri fotovoltaice pe acoperisul centrului de distributie din Zellik, Belgia.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri