"Pentru produsele romanesti se platesc in lanturile de retail taxe foarte mari, impuse pentru listare, deschidere de magazine noi, servicii marketing si promovare, care nu au justificare. Se impune contract si plata lunara de servicii de mercantizare, care nu sunt eficiente", a declarat miercuri intr-o conferinta Aurel Tanase, presedintele Romconserv, transmite Mediafax.

El a adaugat ca produselor romanesti nu li se acorda atentie in magazine, iar cele de import sunt pozitionate mult mai favorabil.

Potrivit Romconserv, marile lanturi de retail prefera produse din import, chiar daca se apropie termenul de expirare, daca pretul acestora este mai mic decat al producatorilor romani.

"Producatorii straini au intaietate si intotdeauna, la negocierile cu marile lanturi, acestea ne prezinta preturi de import, la care noi trebuie sa ne raportam si sa le acceptam, daca dorim sa colaboram cu aceste hipermarketuri. Acestea solicita discount promotional foarte mare, iar volumele din vanzari sunt foarte mici", a afirmat Tanase.

Acesta a adaugat ca pretentiile lanturilor internationale cresc an de an, iar costul de marketing pe care trebuie sa-l suporte producatorul ajunge la 35-50% din valoarea produsului.

"Din 1.000 de lei primesti inapoi 600 de lei. In plus, in ultima vreme apar tot felul de promotii, care reduc veniturile producatorilor cu 20% la nivelul unui an", a spus Tanase.

Citeste si:

Producatorii de conserve se plang ca sunt supusi unor serii de abuzuride catre lanturile de hipermarketuri. Astfel, desi in contract se stipuleaza ca schimbarea pretului se face prin notificare in termen de 30 de zile, sunt dese cazurile in care modificarea nu este acceptata si in care produsul este delistat in mod unilateral, potrivit patronatului.

In plus, au spus reprezentatii Romconserv, in fiecare an taxele cresc cu 2-3%, neacceptarea lor atragand delistarea, inchiderea comenzii sau neplata pe o perioada nedeterminata, invocandu-se diferite motive.
Tanase spune ca desi producatorii au contracte anuale semnate in prima parte a anului, ulterior apar tot felul de alte cereri ale lanturilor de magazine, care se solicita diverse sume de bani, nebugetate initial.

"Daca nu suntem de acord cu aceste sume atrage blocarea temporara la comanda a furnizorului, reducerea cantitatilor comandate si alte forme de constrangere prin care sa ne oblige sa semnam. Desi s-au platit sume de bani importante pentru deschideri de magazine noi, daca unul dintre aceste magazine se inchide, banii nu ni se returneaza. Mai mult de atat, daca un magazin se inchide si altul se deschide (in cadrul aceleiasi retele), pentru magazinul vechi nu se returneaza banii, iar pentru cel nou se percepe taxa de deschidere", a adaugat presedintele Romconserv.

El a mai spus ca plata facturilor a fost extinsa de la 35 zile la peste 60-90 zile, furnizorii fiind obligati sa achite la termen, cu TVA aferent, ceea ce duce la pierderi si decapitalizare.