Am intalnit-o pe Adina Buzatu in magazinul Trends de pe Calea Victoriei, in incinta caruia are si biroul. Aici sau in magazinul din Baneasa, Adina Buzatu isi petrece cea mai mare parte din timp, avand cel putin 30 de intalniri pe saptamana cu clientii. Grija si atitudinea fata de serviciile aduse clientilor par sa defineasca atitudinea Adinei Buzatu in business. O abordare elementara pentru domeniul in care activeaza si necesara pentru a transforma orice magazin intr-o destinatie pentru clienti. Ceea ce Adina Buzatu a reusit, ajutata partial si de activitatea sa de stilist, dar cu precadere de felul in care priveste afacerea.

“A durat ani de zile sa devenim o destinatie, dar acum avem si clienti care vin din Spania sau Franta special sa faca cumparaturi la noi”, povesteste Adina Buzatu.

Mai mult, din cei circa 26.000 de clienti ai magazinelor Trends, cel putin jumatate sunt din provincie. “Sunt clienti din provincie care vin special la noi, se programeaza cu o luna-doua inainte”, a mai spus stilistul.

A luat in calcul o extindere intr-un alt oras mare din tara, mai ales ca o mare parte din clienti vin din alte orase decat Bucuresti? Proprietara magazinelor Trends spune ca nu a luat nicio hotarare in acest sens.

“M-am gandit la o extindere, insa nu am luat o decizie in acest sens, mai ales ca printr-un magazin intr-un alt oras din tara imi va fi foarte greu sa pastrez calitatea serviciilor”, spune Adina Buzatu, care marturiseste ca isi petrece aproape tot timpul in magazinele din Capitala si ca prefera un business mai mic, dar inchegat, in care poate fi langa clienti.

“Vestimentatia conteaza mult. Am reusit sa demonstrez in acesti ani ca bunul gust este mai important decat cifra de afaceri”, a declarat Adina Buzatu, adaugand ca “un business solid il construiesti fara sa minti. La noi pe piata tendinta este sa oferi clientului ce isi doreste, insa clientul trebuie si educat, poate ceea ce el isi doreste nu il avantajeaza. Eu nu ii las sa cumpere cantitativ. In garderoba unui barbat de afaceri trebuie sa fie 5 cravate, dar acele 5 cravate de foarte buna calitate. In Romania, isi cumpara 100 de calitate proasta, uitand ca accesoriile definesc o tinuta. Hainele trebuie sa vina impecabil. Nu trebuie sa ai 20 de costume, sunt suficiente 4, dar acele 4 sa fie impecabile si sa fie versatile, sa poata fi combinate intre ele”, spune Adina Buzatu.

Stilista a adaugat ca printre cele mai frecvente greseli din vestimentatia de business se numara alegerea croielilor nepotrivite sau a accesoriilor urate si de proasta calitate. O alta problema este ca oamenii nu stiu sa isi ingrijeasca hainele.

In magazinele sale, Adina Buzatu incearca sa educe clientul. A dezvoltat conceptul magazinelor Trends singura de la A la Z. De ce a ales vestimentatia masculina, avand in vedere ca de obicei femeile cumpara mai mult? “Imi plac businessurile specifice si fac ceea ce fac din pasiune. Am dezvoltat acest concept de la zero. Cand ai success apar si cei care te copiaza”, a declarat Adina Buzatu.

Care sunt provocarile in acest domeniu? Cu siguranta selectia personalului este una dintre ele. Toti angajatii magazinelor Trends au parte de training intre 5 si 8 luni, insa Adina Buzatu a explicat ca 80% din aceste traininguri nu duc la o angajare pentru ca acestia nu performeaza.

Citeste si:

“Am observat la ei o lipsa de obiective, obiective de orice fel: personale, profesionale. In plus, consilierul de vanzari este o meserie desconsiderata la noi, ceea ce in opinia mea este gresit. In strainatate cei mai buni consilieri de vanzari sunt cei cu experienta de peste 20-30 de ani. Este vazut ca un job ofertant si este o mandrie sa lucrezi la un butic de renume. La noi, insa, sunt multe idei preconcepute si este nevoie de o evolutie fundamentala pentru ca tinerii trebuie sa invete ca munca nu este rusinoasa”, considera Adina Buzatu.

O alta problema a pietei locale in opinia Adinei Buzatu este faptul ca la noi “se minte foarte mult”. “Sunt spre exemplu firme care sustin ca fac costume tailor made, cand de fapt ei doar iau masurile clientilor si apoi le trimit la fabrica unde se face costumul. Genul acesta de situatie apare doar pe piete sarace si fara traditie, in care clientii nu au informatii, dar doresc sa arate ca ar avea. Nu ma afecteaza situatia, insa este jignitor pentru brandurile care in realitate fac costume tailor-made”, spune stilista.

Conceptul de magazin dezvoltat de Adina Buzatu a prins insa foarte bine, in ciuda dificultatilor. A incheiat anul trecut cu afaceri de 1,3 mil. euro, in crestere fata de 2011, iar pentru anul acesta si-au propus din nou o crestere de circa 10% a cifrei de afaceri.

“Ma astept ca in 2013 afacerile magazinelor Trends sa fie in crestere, insa ma astept la o majorare mai mica, prin prisma faptului ca veniturile sunt inca afectate de criza. In primul trimestru am avut o crestere spectaculoasa, cifra de afaceri la trei luni fiind de 300.000 euro, fata de 200.000 euro in 2012, dar majorarea este determinata si de faptul ca magazinul din Victoriei a fost in revovare la inceputul anului trecut”, spune Adina Buzatu.

Care este profilul clientului si cum s-a schimbat comportamentul in ultimii ani.

Adina Buzatu a observat ca o parte din clienti cu foarte multi bani migreaza catre magazinele Trends, pentru ca acum vor un raport mai bun calitate-pret. “Ne crestem numarul de clienti, insa am si pierdut din clientii fideli, care poate inainte faceau lunar cumparaturi la noi, iar acum vin o data la cinci-sase luni”, a declarat Buzatu, care mentioneaza ca magazinele pe care le conduce au si multi clienti din mediul corporate, avocati, medici sau chiar profesori universitari ( cateva zeci-n.r.).

Profilul diversificat al clientilor este natural avand in vedere varietatea mare de produse, dar si faptul ca Adina Buzatu a avut si evenimente la gale pentru medici, spre exemplu.

Cresterea afacerilor din acest an va fi determinata si de introducerea unor noi branduri L’F unisex (pantofi), Paul & Joe (camasi) si Basicon (pantaloni).

Printre brand-urile care se gasesc in exclusivitate la Trends, se numara marci in voga, cum ar fi Messagerie (Italia) si Babette Wasserman (UK) alaturi de brand-uri cu istorie, a caror experienta indelungata garanteaza calitatea: celebrele palarii Borsalino, bretelele Albert Thurston, prestigioasele camasi Eton si Bagutta sau atelierul Ortigni, unde pantofii sunt produsi exclusiv manual, inca din 1930.