Chiar si asa, oficialii companiei sunt optimisti si se asteapta la o asezare a pietei in urmatoarea perioada ceea ce va conduce la o consolidare a jucatorilor din piata.

„Din cauza trendului de crestere a pretului la utilitati, care se face simtit tot mai des in zona industriala, coroborat cu presiunea asupra preturilor cauzata de existenta supracapacitatii de productie la nivel national, in piata materialelor de zidarie ne putem astepta la consolidari ale jucatorilor locali si la „insanatosirea” pietei de profil”, a precizat Iulian Mangalagiu (foto), director general Ceramica Iasi pentru wall-street.ro.

Pentru a te putea sustine pe aceasta piata, puncteaza aceasta, singurele investitii care si-ar avea rostul in aceasta perioda sunt cele in eficientizarea energetica, gasirea de resurse alternative si reducerea emisiilor de CO2 si nu in cresterea capacitatilor de productie.

„Fiecare an de criza este din ce in ce mai greu: cash-ul din piata dispare, din ce in ce mai multe companii intra in insolventa sau dau faliment, banii circula mai greu, creditarea este din ce in ce mai anevoioasa, increderea in stabilitatea job-urilor este mica, drept care economiile populatiei cresc, insa consumul este in continuare in scadere”, apreciaza Mangalagiu.

Potrivit statistilor Brikton, in primele luni ale anului piata a continuat sa se contracte, insa cu un ritm mult mai lent decat cel inregistrat in anii precedenti.

„Putem vedea in piata ca sunt unele zone ale tarii unde se simte o crestere a segmentului rezidential datorita dezvoltatorilor care se concentreaza asupra unor proiecte de anvergura mai mica decat cele din 2008-2009, insa putem vedea si zone in care constructiile sunt aproape oprite datorita scaderii infuziei de capital ce aparea datorita remitentelor romanilor plecati sa munceasca in afara”, subliniaza reprezentantul Ceramica Iasi.

Cu toate acestea el spune ca este destul de greu de estimat cum va evolua piata in acest an, tinand cont ca segmentul bancar nu da semne sa reporneasca creditarea, dar mentioneaza ca sunt semne care spun ca 2013 poate fi anul in care sa se revina pe plus sau macar sa se opresca scaderea.

Programele initiate de Guvern, supravietuire pentru sectorul constructiilor rezidentiale

Programele initiate de Guvern pentru stimularea segmentului de constructii sunt utile pentru a mentine la un nivel de supravieturie sectorul constructiilor rezidentiale, mai spun reprezentantii Ceramica Iasi.

„Spre deosebire de anii trecuti se poate observa in piata un usor reviriment al proiectelor rezidentiale mici si medii. In timp ce in anii 2008-2009 majoritatea dezvoltatorilor se orientau catre apartamente mari si luxoase, acum, conditiile economice actuale ii determina pe acestia sa se concentreze asupra constructiilor mai mici si ieftine care pot fi achizitionate prin intermediul programului «Prima Casa»”, a mai spus Mangalagiu.

Cu toate acestea, seful Brikston este de parere ca numai creditarea din partea bancilor este cea care poate relansa sectorul constructiilor rezidentiale, insa din cate se vede acum institutiile financiare inaspresc conditiile de creditare pe zi ce trece.

Pretul dicteaza in piata materialelor de zidarie

In conditiile in care cererea de caramida la nivel national acopera doar 65% din capacitatile existente lupta pe pret este cea care dicteaza in piata materialelor de zidarie, sustine Iulian Mangalagiu.

El mai spune ca un alt element important in lupta pentru clienti, in conditiile in care acestia sunt din ce in ce mai putini

„An de an consumatorii devin mai atenti la ceea ce achizitioneaza si cerintele lor din punct de vedere al calitatii sunt din ce in ce mai mari. Acest lucru face ca pretul sa fie important, insa daca nu oferi produse de calitate atunci risti sa pierzi ceea ce ai reusit sa construiesti”, a completat acesta.

Citeste si:

Miza pe un rulaj similar cu 2012

Potrivit Ceramica Iasi, rezultatele anului 2012 au fost influentate, in cea mai mare parte, de evolutia nefavorabila a pietei materialelor de zidarie, aceasta aratand o scadere de aproximativ 10% in volum fata de anul precedent, cat si de accentuarea activitatii competitiei in special in zona vestica a Romaniei.

„La nivel national a existat un blocaj in ceea ce priveste circulatia banilor; multe investitii in infrastructura au fost suspendate, companiile de constructii nu si-au primit banii pe lucrarile efectuate, blocand la randul lor alte companii furnizoare de materiale de constructii. Urmand trendul descendent al pietei, compania si-a mentinut cota de piata, scazand in volum cu 10% fata de 2011. Scaderea are la baza decizia managementul de a concentra vanzarile in zonele din aproprierea fabricii pentru a mentine profitabilitatea la nivelul anilor anteriori. Totodata, reducerea volumelor de vanzare a dus si la o reducere a cifrei de afaceri cu 7% pana la 64 mililoane de lei (14 milioane euro).

In pofida aceastei scaderi a pietei, Ceramica Iasi si-a mentinut cota de piata obtinuta in 2011, de aproximativ 19%, plasand compania pe locul 2 in topul celor mai mari producatori de caramida de pe piata romaneasca.

Pentru acest an, compania se asteapta la o stagnare a vanzarilor, pe fondului unui sezon al constructiilor care a inceput destul de tarziu.

„In 2013 sezonul constructiilor a inceput ceva mai tarziu. Au fost regiuni ale tarii care si in aprilie au avut temperaturi ce nu au depasit 0 grade. O singura zona a fost un pic favorizata si aceasta este zona de sud a Romaniei, unde iarna a fost ceva mai scurta, constructiile debutand in acest an chiar de la sfarsitul lunii martie, inceputul lunii aprilie.Dupa estimarile noastre, prima parte a anului a fost mai buna decat aceeasi perioada a anului trecut, in special datorita faptului ca in februarie 2012 toata tara a fost blocata din cauza ninsorilor; si noi am urmat aceeasi directie, reusind sa depasim rezultatele anului trecut. Ne-am concentrat activitatea pe promovarea produselor lansate la sfarsitul 2012, respectiv caramida de fatada si cosul de ventilatie”, a mai precizat reprezentantul companiei producatoare de blocuri ceramice.

Compania isi doreste pentru acest an mentinerea pe locul al doilea in ierarhia producatorilor de caramizi.

Exporturi in Republica Moldova si Ucraina

Datorita pozitionarii geografice, Ceramica Iasi si-a extins aria de activititate si pe pietele Republicii Moldova si ale Ucrainei.

“Incepand cu 2011 am inceput exporturile sustinute in Republica Moldova iar in 2013 ne concentram si asupra Ucrainei. Ne dorim cresterea exporturilor la un nivel de cel putin 10% din cifra de afaceri si urmarim acest plan cu actiuni concrete. Din pacate, in ambele tari (Rep Moldova si Ucraina) sunt bariere atat legislative cat politice si administrative, bariere pe care incercam sa le surmontam”, a precizat seful celui de-al doilea jucator din piata producatoare de blocuri ceramice.

Ceramica Iasi s-a relansat sub brandul Brikston in anul 2008.

Una din strategiile companiei pe care a mizat in ultimii ani, a fost si extinderea teritoriala si cresterea distributiei, Ceramica Iasi fiind acum prezenta in aproape toata tara, acoperind aproximativ 70% din teritoriul national.

Expansiunea Brikston a pornit de la distributia in 8 judete ale tarii, ajungand ca astazi produsele companiei sa se livreze in 35 de judete de pe intreg teritoriul Romaniei.

Principalii jucatori de pe piata locala de zidarie cu blocuri ceramice sunt Wienerberger, Ceramica Iasi si Cemacon (Zalau).