"Supararea vine de la faptul ca toata lumea recunoaste ca FMI nu ne impune. Atunci de ce ne luam astfel de angajamente, cand am constatat deja ca orice inchidere nu face decat sa diminueze veniturile, iar inchirierea inseamna de fapt deteriorarea liniilor de cale ferata, pentru ca cei care le inchiriaza nu investesc deloc in intretinerea lor", a declarat liderul sindical, citat de Mediafax.

Iulian Mantescu arata ca astfel de masuri vor face economii "doar pe hartie", realitatea fiind doar ca CFR va mai pierde niste bani.

"Din inchiriere CFR ia doar o chirie medie. Sa nu uitam ce s-a intamplat cu linia Rosiori - Costesti. Cand a preluat-o inapoi CFR era intr-o stare dezastruoasa, ca iti era frica sa pui vreun tren in miscare. La economie, cand tragi linie e o pierdere uriasa pentru CFR. Toate tarile se lupta sa vina cu kilometri in plus de cale ferata, noi o inchidem", a mai spus presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din Romania.

Guvernul a convenit cu FMI ca, pana la sfarsitul anului, sa decida inchirierea sau inchiderea a peste 700 kilometri linii de cale ferata si sa aplice aceleasi proceduri pe parcursul anului viitor pentru alti 900 kilometri linii CFR, pentru a obtine economii calculate la 70 de milioane de lei anual.

Cifrele sunt incluse in scrisoarea de intentie convenita cu Fondul Monetar International (FMI) in negocierile din aceasta luna.

"Vom aproba pana la sfarsitul lunii decembrie 2013 inchirierea sau inchiderea a peste 700 kilometri linii de cale ferata desfasurate. Intentionam sa continuam aceasta masura cu inchirierea sau inchiderea a altor 900 kilometri linii de cale ferata desfasurata in 2014. Estimam ca acesti pasi vor genera economii anuale de 70 milioane lei", se arata in document.

Citeste si:

In iunie 2011, fostul Guvern a decis inchirierea a circa 1.000 kilometri de linii de cale ferata si inchiderea altor aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare, estimand ca operatiunea va genera economii de 109 milioane lei la bugetele companiilor CFR, masura convenita cu Fondul Monetar International.

La acel moment, Guvernul s-a angajat in urma negocierilor cu Fondul Monetar International sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentand aproximativ 4.000 de kilometri, daca nu gaseste un investitor care sa realizeze intretinerea acestora si care va fi selectionat in urma unor licitatii.

La finalul aceluiasi an, Guvernul a stabilit cu FMI ca numarul total al liniilor de cai ferate aflate in administrarea CFR SA sa fie redus substantial si in urmatorii ani, la maximum 15.500 kilometri, ceea ce a condus la concedierea a 2.000 angajati ai companiei pana la sfarsitul lunii aprilie 2012, comparativ cu numarul de salariati din septembrie 2011.

Incepand cu anul 2004, au fost inchiriate sectii de circulatie pe calea ferata cu o lungime insumata de peste 2.000 kilometri.

Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totala a liniilor de cale ferata ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (retea desfasurata), din care 17.691 km infrastructura feroviara publica si 2.519 km infrastructura feroviara privata.