Imediat dupa ce a plecat din Medicover, Dan Lazarescu (67 ani) s-a orientat, total intamplator, spre o noua afacere. Ideea a pornit de la o carte pe care a primit-o de la fratele sau – Totul despre canepa – prin care a ajuns sa cunoasca utilizarile acestei plante: textile, materiale de constructii, hartie, surse regenerabile de energie si medicina alternativa.

A inceput prin cultivarea de canepa, proiect care a esuat insa, Dan Lazarescu pierzand cei 60.000 de euro investiti. In 2006 a accesat fonduri SAPARD si un an mai tarziu fabrica de la Salonta incepea productia cu doar 4 angajati. Investitia initiala a fost de circa 1,6 mil. euro.

Sase ani mai tarziu, business-ul Canah numara 23 de angajati, care lucreaza in doua schimburi datorita cererii mari pe plan extern. 80% din productie este reprezentat de exporturi, principalele piete fiind Marea Britanie, Germania, Olanda.

Am vandut din Australia pana la Vatican, Asia de Sud-Est, SUA

"Piata s-a dezvoltat foarte mult in ultimii 5-6 ani, vindem tot mai mult si in Romania. Pe plan local vindem mai mult ambalat, in strainatate mai mult la vrac. Daca in afara vorbim de tone, in Romania vorbim de sticlute”, explica Dan Lazarescu.

Exporturile au sustinut in mare parte si cresterea afacerilor din acest an, estimata la 85%. Pana in luna noiembrie, cifra de afaceri a Canah a fost de 4 mil. euro, acesta fiind si primul an in care compania va raporta profit. In acest context, Lazarescu vorbeste de necesitatea unei extinderi a capacitatii de productie anul viitor, investitie pe care o evalueaza la 700.000-1 mil. euro.

“Capacitatea maxima de procesare este de 1.000 de tone de samanta. Anul acesta am ajuns la 850 de tone. Ne gandim inca la surse de finantare. Finantarea bancara in Romania este o pierdere de timp. Este o problema. Bancherii de aici nu inteleg business-plan-ul si nu vor sa crediteze, spre deosebire de afara unde banii sunt mai ieftini si bancile finanteaza industriile puternice. Aici exista un potential”, considera proprietarul Canah.

Daca va reusi sa obtina finantarea necesara capacitatea de productie a unitatii din Salonta s-ar putea dubla in urmatoarele 7-8 luni. Planul de business pentru urmatorii 2-3 ani arata la fel de ambitios: o cifra de afaceri de 7-8 mil. euro si o prezenta mai puternica pe piata locala. In acest sens compania a investit in promovare si ambalaje peste 100.000 de euro.

“Am inceput cu o precupeata din Piata Floreasca care vindea printre multe alte produse si ulei de canepa de la noi, cumparat in special de expati. Acum suntem listati in retelele Plafar si Drogerie Markt”, spune Dan Lazarescu.

Citeste si:

In conditiile in care plantatiile de canepa din Romania s-au restrans considerabil in ultimii ani, materia prima folosita in fabrica de la Salonta provine din China (in cazul canepei bio) si din Europa (in special Franta).

“Fabrica este localizata in Salonta pentru ca de-a lungul granitei cu ungurii este un teritoriu recunoscut pentru culturile de canepa, aici erau topitoriile de canepa. In trecut erau cultivate 170.000 hectare cu canepa in Romania. Ne-ar ajuta mult sa avem plantatii extinse de canepa in Romania intrucat nu am mai fi nevoiti sa platim atat de mult pe materia prima. In 2014 costurile cu materia prima vor ajunge si pana la 1,5 mil. euro”, afirma Lazarescu.

Start-up-urile la rece: lipsesc banii, dar mai important lipseste know-how-ul

Dan Lazarescu numara 20 de ani de cand s-a reintors in Romania, timp in care a fost actionar in cadrul furnizorului de servicii medicale Medicover si al companiei de software TotalSoft, insa afirma ca in prezent nu mai exista aceleasi oportunitati de business. Lipseste finantarea, insa mai presus exista un deficit la capitolul know-how.

Romanii nu stiu cum sa o faca. De la o idee aparuta la o cafea si pana la implementare este un drum lung. Daca in afara 15-20% dintre start-up-uri reusesc, aici rata de succes este mult mai mica

In plus, acesta puncteaza ca multe dintre problemele actuale nu ar fi existat in Romania daca agricultura ar fi functionat mai bine.

“Totul era bio in urma cu 10-15 ani, agricultura era virgina din acest punct de vedere, erau si bani din SAPARD, insa nu s-a facut mai nimic din pacate. Toata lumea vorbeste de drumuri, autostrazi, cand potentialul este altul. Exista un zvon potrivit caruia IKEA intentioneaza sa acopere mobilierul pe care il produce cu fibre de canepa. Ganditi-va numai ce poate insemna acest pas”, adauga actionarul Canah.

In 1989, canepa se cultiva pe o suprafata de 55.000 de ha si o productie de aproape 30.000 de tone, care astazi ar genera venituri de miliarde de euro, prin lantul de procesare. In schimb, niciuna dintre cele 36 de topitorii nu a rezistat devalizarii industriei din anii '90.

In perioada comunista, pretul de vanzare al canepii se ridica la 80% din valoarea graului. In prezent, pretul fibrei de canepa variaza intre 2 si 2,5 euro/kg, iar cel al fibrei scurte, intre 1 si 1,3 euro/kg.

Productia de canepa de samanta costa 2.500 de lei/ha, iar recolta se ridica, in medie, la 700 de kg/ha. Pretul de vanzare este de aproximativ 1.000 de euro/tona de samanta.