Masurile au fost aprobate de Guvern la presiunea Comisiei Europene (CE), care a adoptat o directiva in acest sens, dar prin proiect de lege, care va fi aplicat doar dupa ce este adoptat si de Parlament, nu prin ordonanta de urgenta, desi Bruxelles-ul a atentionat oficial Romania ca este in intarziere si pasibila de plata unor penalitati in cuantum de peste 1,78 milioane euro.

CE vrea limitarea comisioanelor platite de retaileri la trazactiile prin carduri

CE vrea limitarea comisioanelor platite de retaileri la trazactiile...

Mai mult, proiectul a fost prezentat in Guvern ca ordonanta de urgenta, iar in nota de fundamentare se arata ca este "imperios necesar" ca actul sa fie promovat tot ca ordonanta de urgenta, avand in vedere riscul unei sanctiuni din partea CE.

La finalul sedintei, Guvernul a transmis un comunicat in care arata ca proiectul de ordonanta de urgenta privind drepturile consumatorilor la incheierea contractelor a fost transformat in proiect de lege si va fi transmis catre Parlament, transpunand in legislatia nationala prevederile Directivei 2011/83/UE si vizand orice contract incheiat intre un profesionist si un consumator - persoana fizica - cu unele exceptii.

In prezent, in Romania, relatiile dintre consumatori persoane fizice si operatorii economici sunt reglementate de OG 106/1999 privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale si de OG 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta. Ordonanta din 1999 stabileste ca un consumator are la dispozitie un termen de 7 zile lucratoare pentru a denunta unilateral un contract, iar ordonanta din 2000 stabileste un termen de 10 zile lucratoare pentru exercitarea acestui drept de catre consumator.

Comisia Europeana a decis insa sa adopte o singura directiva cu norme standard privind aspectele comune ale contractelor la distanta si ale contractelor negociate in afara spatiilor comerciale, al carei termen de intrare in vigoare este 13 iunie 2014.

Documentul arata ca, avand in vedere atat termenul de intrare in vigoare, cat si tinand cont de faptul ca, in lipsa unei reglementari imediate a drepturilor consumatorilor la incheierea contractelor, acestia nu ar putea beneficia de drepturile prevazute de actul normativ european si s­-ar crea o denaturare a concurentei, fiind prejudiciati de informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiul precontractual si informatiile contractuale pe care comerciantii trebuie sa le furnizeze consumatorilor, inclusiv legat de dreptul de retragere al consumatorului, este imperios necesar ca actul normativ care transpune prevederile directivei sa fie adoptat sub forma unei ordonante de urgenta.

"Trebuie subliniat faptul ca refuzul sau omisiunea statului membru de a prelua in dreptul intern prevederile directivelor comunitare si de a asigura implementarea acestora atrage raspunderea pentru neindeplinirea obligatiilor ce decurg din tratate, care este atat de natura patrimoniaia, cat si de natura politica, consecintele pe care le atrage o incalcare a obligatiilor statale, constatata prin hotarare a Curtii Europene de Justitie, putand fi extrem de grave", se arata in document.

Aceeasi sursa releva ca termenul pentru transpunerea acestei directive a expirat la 13 decembrie 2013 si, pentru ca nu i-au fost comunicate din partea autoritatilor romane masurile nationale pentru transpunerea directivei, la 27 ianuarie 2014 Comisia Europeana a declansat impotriva Romaniei o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor, transmitand o scrisoare de punere in intarziere. Termenul de raspuns la scrisoarea fost pana la 27 martie.

In document, Guvernul este avertizat ca faza contencioasa debuteaza cu sesizarea Curtii Europene de Justitie (CJUE) de catre Comisie, care poate condamna statul vizat daca constata neindeplinirea obligatiilor. In acest caz, CJUE poate aplica statului vizat sanctiuni pecuniare in suma forfetara si/sau penalitati pe zile de intarziere in limita valorii indicate de Comisia Europeana.

"Potrivit comunicarii Comisiei privind actualizarea datelor utilizate pentru calcularea sumei forfetare si a penalitatilor cu titlu cominatoriu pe care Comisia urmeaza sa le propuna Curtii de Justitie in cadrul procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor, suma forfetara minima fixa care ar putea fi propusa de Comisie pentru Romania este in valoare de 1.787.000 euro. Penalitatile pe zile de intarziere constau in obligarea la plata unei sume de bani pentru fiecare zi/luna/an de intarziere. Acestea sunt de natura sa determine un stat membru sa puna capat cat mai repede incalcarii constatate si care persista. Potrivit Comisiei, penalitatile cu titlu cominatoriu se calculeaza pornind de la o suma de baza care in prezent este stabilita la 650 de euro pe zi de intarziere. Aceasta suma de baza este inmultita cu un coeficient de gravitate, cu un coeficient de durata si cu factorul «n» stabilit pentru Romania, de 3,32. Avand in vedere aspectele de mai sus, este necesar ca proiectul de act normativ sa fie promovat ca ordonanta de urgenta", se arata in document.

La finalul sedintei, Guvernul a anuntat ca proiectul de ordonanta de urgenta a fost transformat in proiect de lege si va fi transmis catre Parlament, care se va reuni abia dupa alegerile europarlamentare din 25 mai. Aceasta presupune ca modificarile nu vor fi aplicate imediat, ci doar dupa ce sunt avizate de Parlament si promulgate de catre presedinte.

Modificarile prevad introducerea unui termen unic de 14 zile de retragere din contractele incheiate la distanta si cele negociate in afara spatiilor comerciale, interzicerea comerciantilor de a percepe de la consumatori comisioane care depasesc costul suportat de comercianti pentru utilizarea unui anumit mijloc de plata, introducerea unui formular tipizat de retragere care sa poata fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de retragere, scutirea consumatorului de obligatia de plata in legatura cu bunuri sau servicii nesolicitate.

Citeste si:

Vor fi armonizate si normele referitoare la momentul in care ar trebui sa fie efectuata livrarea in sensul ca, daca partile nu cad de acord asupra unei anumite date de livrare, comerciantul ar trebui sa livreze bunurile cat se poate de repede, dar in orice caz nu mai tarziu de 30 zile de la data incheierii contractului. In cazul in care comerciantul nu livreaza bunurile/presteaza serviciile in acest termen, in anumite circumstante, este acordat comerciantului un termen suplimentar "rezonabil".

In ceea ce priveste momentul de transfer al riscurilor, se va considera ca un consumator a dobandit posesia fizica a bunurilor in momentul in care le-a primit.

Vor fi introduse si definitii pentru "contracte de vanzare", respectiv pentru "contracte de prestari servicii", astfel incat sa fie reglementate toate tipurile de contracte, precum si drepturile si obligatiile aferente in functie de tipul contractului. In sensul proiectului, contractul de vanzare va acoperi vanzarea de produse, dar va putea acoperi si prestarea de servicii.

Diferenta dintre un contract de vanzare care se refera atat la vanzarea de produse, cat si la prestarea de servicii si un contract de prestare de servicii se va face luand in considerare obiectul principal al contractului. Astfel, daca obiectul unui contract este acela de a transfera proprietatea asupra unor produse catre consumator, atunci contractul va fi unul de vanzare, chiar daca acesta are ca obiect atat produse, cat si servicii. De exemplu, vor fi considerate contracte de vanzare contractele pentru achizitia a unor produse specifice, dar care se refera, de asemenea, la prestarea unor servicii din partea comerciantului, cum ar fi servicii de instalare, intretinere, reparatii.

De asemenea, vor fi considerate contracte de vanzare acele contracte in care aspectele privind produsele si serviciile au o importanta egala pentru consumator, cum ar fi abonamentul de telefonie mobila oferit impreuna cu un telefon mobil.

In ceea ce priveste denuntarea unilaterala a contractului, va fi utilizata sintagma "drept de retragere", considerandu-se ca dreptul de a se retrage, ca si beneficiu suplimentar acordat consumatorului, nu are aceeasi semnificatie juridica cu dreptul de a denunta unilateral contractul, deoarece opereaza asupra unor etape diferite ale actului juridic: primul - asupra incheierii actului juridic, iar al doilea - asupra efectelor acestuia, fiind o modalitate de incetare specifica doar contractelor de locatiune cu durata nedeterminata. Astfel, se va considera ca dreptul consumatorului de a retracta/a se retrage se traduce juridic in posibilitatea consumatorului de a reveni (retroactiv) asupra consimtamantului dat la perfectarea contractului.

In locul notiunii de "comerciant" va fi utilizata cea de "profesionist" avand in vedere modificarile aduse de prevederile Codului Civil.

Definitia "consumatorului" va include si "grupul de persoane fizice constituite in asociatii", pentru a putea fi protejate si asociatiile de locatari/proprietari.

Prevederile vor fi aplicate inclusiv pentru persoane juridice, in contracte la distanta si in afara spatiilor comerciale.

In document se arata insa ca, in anumite situatii, in cazul contractelor in afara spatiilor comerciale, utilizatorii finali persoane juridice primesc informatiile necesare contractarii unui serviciu in cadrul negocierilor directe purtate de acestia cu furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, rezultand astfel ca, in aceste situatii, persoanele juridice decid si incheie un contract in afara spatiilor comerciale in cunostinta de cauza, in urma primirii tuturor informatiilor relevante, a intalnirii cu fumizorul de servicii de comunicatii electronice destinate publicului si a negocierii preturilor si serviciilor care vor face obiectul contractului.

Prin urmare, avand in vedere aceste particularitati generate de negocierea directa a anumitor contracte in afara spatiilor comerciale, se va considera ca aplicarea doar a anumitor prevederi din ordonanta din 2011 in aceste situatii este suficienta si ca, prin exceptie de la regimul aplicabil contractelor incheiate la distanta si a celorlalte situatii in care se incheie contracte in afara spatiilor comerciale de catre persoanele juridice, contractelor in afara spatiilor comerciale, cu utilizatori finali persoane juridice, incheiate pe baza unor oferte individuale, propuse in cadrul unor negocieri directe, nu li se vor aplica dispozitiile referitoare la dreptul de retragere, precum si celelalte drepturi si obligatii care decurg din exercitarea dreptului de retragere de catre utilizatorul final persoana juridica.

Sursa foto: Comert, Shutterstock.com