"Sunt probleme foarte mari, pentru ca in decurs de 6-7 luni de zile, pretul petrolului a scazut de la peste 120 de dolari la mai putin de 50 de dolari pe baril. Nu stim din ce cauza, dar aceasta scadere care nu a fost anticipata de nimeni din industrie, nu a fost precum cea de acum cinci ani cand toata lumea stia ca urmeaza sa vina criza. Acum toata piata a fost luata prin surprindere si, din pacate, multe contracte au fost anulate", a declarat Radu Petrescu (foto dreapta) in cadrul unui eveniment de prezentare a modelului de elicopter AW189, organizat de producatorul italian de profil Finmeccanica AgustaWestland, in colaborare cu Vega Offshore, companie membra a GSP Holding, detinut de Gabriel Comanescu (foto stanga).

Evenimentul de prezentare a modelului AW189 are loc la scurt timp dupa ce GSP Holding a achizitionat si foloseste deja modelul AW139 pentru operatiunile sale offshore din Marea Neagra de transport si misiuni de salvare pe mare (SAR – search and rescue).

Ca urmare, spune managerul GSP, Radu Petrescu, revenind la criza petroliera, impactul asupra companiei de foraje petroliere, a fost dat de anularea unor contracte sau neincheierea altora cu jucatori importanti si de valori foarte mari. Aceasta situatie a generat si pierderi pentru GSP.

"Suntem blocati cu investitiile momentan pe partea de offshore, din cauza pretului foarte scazut a barilului. Piata a fost luata prin surprindere. Si noi si operatorii, detinatorii de zacaminte. Nu mai renteaza! Ai un produs care este putin vandabil, iar operarea unor platforme de foraj este foarte scumpa", mai spune Radu Petrescu, pentru wall-street.ro.

Proprietarii de zacaminte - precum Exxon sau OMV Petrom din Marea Neagra - angajeaza prin licitatie firme care detin platforme de foraj marin (precum GSP) sa efectueze foraje de tip shallow water sau deep water, in functie de adancimea zacamantului. "Problema actuala e ca nu se mai fac licitatii, pentru ca pretul este foarte mic si nu mai le convine lor sa extraga, in conditiile in care programul de foraj este foarte scump. Ei platesc costul operarii platformelor pe zi, indiferent daca gasesc sau nu petrol si, daca il gasesc, depinde si cu ce pret il vand", afirma Radu Petrescu.

Pentru o platforma de foraj de tip "deep water", de exemplu, operata de Exxon, costul de operare este in jurul a cateva sute de mii de dolari pe zi, si, in medie, de cinci ori mai ridicat decat in cazul unei platforme "shallow water".

90% din afacerile GSP sunt realizate in afara tarii

In Decembrie 2005, GSP a achizitionat de la OMV Petrom, companie detinuta majoritar de catre OMV Austria, 6 platforme de foraj marin de tip jack-up, printre care Jupiter, Prometeu si Saturn (foto jos), 5 vapoare si o macara plutitoare. Acestea au fost cumparate printr-un credit bancar, rambursat integral. Dupa achizitionarea acestora, GSP a inceput un amplu proces de modernizare si de extindere a activitatilor pe pietele internationale.

In ultimii 10 ani, GSP a investit in modernizarea si extinderea flotei si a bazelor logistice peste 1 miliard de euro. In prezent, GSP detine 3 baze operationale in Porturile Constanta, Agigea si Midia si opereaza 8 platforme de foraj marin, 13 vapoare multifunctionale, 3 vapoare destinate constructilor marine si 2 macarale marine. GSP desfasoara operatiuni in Marea Neagra, Marea Nordului, Marea Mediterana, Golful Mexic, Golful Persic, Marea Pechora. In prezent peste 3000 de persoane lucreaza pentru GSP. Compania are deschide birouri de reprezentare sau filiale in Olanda, Marea Britanie, Rusia, Turcia, Tunisia, Malta, Cipru, Mexic, Singapore, Luxemburg, EAU.

O pondere de 90% din cifra de afaceri a GSP este realizata exclusiv in afara Romanei, iar 10 la suta se realizeaza in tara numai cu societati private. De la infiintare, GSP nu a obtinut venituri din contracte cu societati de stat din Romania.

Citeste si:

Intrebat despre planurile GSP de listare la Bursa din Londra, Radu Petrescu, a declarat ca listarea a fost, de asemenea, amanata din cauza scaderii preturilor la barilul de petrol. "Ne gandim in continuare sa ne listam insa din cauza pretului scazut al barilului de petrol nu este un moment prielnic. Dar planurile raman in picioare, doar ca trebuie sa gasim un moment oportun pentru a realiza acest lucru. Nu putem stii daca, peste doi ani sau mai repede, ci in functie de cum evolueaza piata. De asemenea, in varianta de listare nu este doar piata londoneza. Londra era o idee, dar pana la urma poate fi orice alta piata dezvoltata".

Petrescu: Vizitele ANAF sunt la fel de insistente

Anul trecut, potrivit unor informatii aparute in presa de pe litoral, "Gabriel Comanescu, dar si alti doi asociati ai Grup Servicii Petroliere sunt cercetati penal pentru evaziune fiscala. [...] In anul 2008, platformele de foraj marin Jupiter, Prometeu si Saturn au fost vandute catre o firma din Malta, care ar apartine tot asociatilor din GSP. Valoarea tranzactiei s-a ridicat la 96 de milioane de dolari, din care TVA datorata statului era de 18 milioane de dolari".

Gabriel Comanescu: GSP este tinta unui linsaj mediatic lansat de ANAF

Gabriel Comanescu: GSP este tinta unui linsaj mediatic lansat de ANAF

Se preciza, de asemenea, ca "Inainte de vanzare, celor 3 platforme li s-a schimbat clasificarea in vase de navigatie, categorie pentru care nu se plateste TVA. Anchetatorii au aratat ca acest lucru s-a facut dupa ce, in urma unei solicitari, Ministerul Finantelor a anuntat GSP ca pentru tranzactia respectiva trebuie achitat TVA. Ulterior, cele 3 platforme au fost inchiriate de societatea din Malta tot catre Grup Servicii Petroliere, pentru a fi exploatate in continuare".

Astfel, in urma "unei sesizari anonime" formulata in 2011, ANAF a declansat, in 2012, prin Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC), o inspectie fiscala, la nivelul GSP. Dupa un an si jumatate de inspectie, in luna august 2014, ANAF a suspendat inspectia invocand doua motive: primirea unor informatii solicitate unor autoritati fiscale din afara tarii, cat si pentru emiterea unei decizii a Comisiei Fiscale Centrale, privind intrepretarea unor dispozitii legale cu privire la regimul taxarii operatiunilor efectuate cu platforme marine in zona Marii Negre.

In replica, Gabriel Comescu declara in octombrie 2014 ca GSP a fost tinta unui linsaj mediatic in presa din Constanta subordonata lui Radu Mazare si lui Sorin Strutinsky si, implicit, unor abuzuri savarsite de angajati ai ANAF, aflati in subordinea lui Florin Tunaru, vicepresedinte ANAF, coordonator al inspectiei fiscale.

"Aceste platforme, aflate sub clasificarea Autoritatii Navale Romane (ANR), aveau nevoie de imbunatatiri considerabile pentru a putea obtine autorizatie pentru activitati de exploatare in cele mai importante zone petroliere din lume, imbunatatiri care necesitau zeci de milioane de dolari finantare. Sub ANR nu puteam obtine aceasta finantare, pentru ca certificarea tehnica acordata de catre autoritatea romana nu era recunoscuta de compania de asigurari si banca internationala creditoare. Pe de alta parte, o acreditare a American Bureau of Shipping, realizata prin vanzarea celor trei platforme de tip jack-up, catre firma din grupul GSP nou infiintata in Malta, elimina acest impediment. In acelasi timp, clasificarea nu s-a schimbat", a declarat Gabriel Comanescu. El a adaugat ca o astfel de finantare majora, de mai multe zeci de milioane de euro, nu o putea obtine de la o banca din Romania.

Citeste mai multe detalii despre acest subiect aici.

"Controalele ANAF sunt la fel de insistente. Nu s-a schimbat nimic. La inceputul anului domnul Comanescu a fost audiat in legatura cu acest subiect, despre cele trei nave. Era cercetat de evaziune de 20 de milioane de euro si am primit neinceperea urmaririi penale. A fost un eveniment de imagine facut de ANAF si gasca pomenita (Radu Mazare, Sorin Strutinsky si Florin Tunaru, mentionati de Gabriel Comanescu in decembrie 2014 - n.r.)", a declarat Radu Petrescu.

Discutia de fond era daca acele trei platforme sunt sau nu sunt nave din punct de vedere fiscal, a spus el. "Noi primisem initial o hartie de la ANAF cu privire la una dintre platforme ca este nava. Ulterior insa s-a schimbat conducerea ANAF, iar alte platforme, de acelasi model, nu au mai fost nave. Dar, nu este nici platforma pentru ca nu exista nicaieri in Codul Fiscal cuvantul platforma. Nici o platforma de foraj nu este autopropulsata. Cele autopropulsate sunt vapoare si noi nu avem asa ceva. Asadar, din punct de vedere fiscal ele sunt considerate nave ca orice alta nava, se pot deplasa de la stanga la dreapta sau in orice alta directie. Repet, acestea sunt tractate, nu sunt autopropulsate pentru ca nu au motoare proprii, dar ele se deplaseaza pentru ca noi le propulsam. Plecam din Romania, mergem cu ele in Marea Mediterana, in Golful Mexis sau Marea Nordului", a spus Radu Petrescu.

El a adaugat ca GSP a facut plangeri penale impotriva tuturor persoanele care au venit in control si care au trimis e-mailuri anonime de pe adresele personale si solicitau documente in numele ANAF desi nu mai erau in control la companie.

"Orice control se anunta. Aceasta-i procedura. Apoi cand se termina controlul, iar se anunta: am terminat controlul! Noi eram in procedura de incheiere a controlului, dar in acea faza primim un e-mail de pe Yahoo, a unei doamne care lucreaza la ANAF in Constanta prin care ne solicita ca a doua sa zi sa prezentam anumite documente. De ce a trimis de pe adresa de Yahoo, desi exista adresele oficiale ANAF? Bineinteles, am facut plangere penala", a precizat Radu Petrescu.