"ROPEPCA a primit cu surprindere vestea aprobarii cresterii tarifului incasat de compania de stat Conpet in contul serviciului de transport prin sistemul national de conducte a titeiului, gazolinei, condensatului si etanului extrase din zacamintele romanesti", arata asociatia, intr-un comunicat, conform Mediafax.

Reprezentantii ROPEPCA spun ca au aflat din presa ca in Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al titeiului intern.

"Procesul de dezbatere si consultare publica, asa cum a fost initiat in luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus si agreat de toate partile implicate in dialog. In mod evident, decizia ANRM vine in contradictie cu una dintre primele prioritati asumate de Ministerul Energiei, si anume aceea de a sustine productia interna", a declarat presedintele asociatiei, Artur Stratan.

Asociatia considera ca sectorul petrolier romanesc va fi puternic afectat de cresterea tarifului de transport intr-un context defavorabil de pret la titei si supraimpozitare a operatiunilor.

"Presiunea suplimentara adusa de marirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de titei transportata prin conducte poate ameninta supravietuirea unui intreg sector economic si poate crea un precedent periculos pentru actiuni similare viitoare. Scumpirea serviciului de transport intern al titeiului si produselor asociate cu peste 1,4% si scumpirea serviciului de transport al titeiului din import va conduce la cresterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor platite de producatorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, desi productia este in scadere, pretul de tranzactionare continua sa fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se mentine la cote superioare mediei europene", spun oficialii ROPEPCA.

Potrivit acestora, majorarea va eroda suplimentar competitivitatea titeiului de productie autohtona, in conditiile in care doar scaderea pretului la titei a provocat cresterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril in 2014 la peste 7,5% la preturile actuale. O asemenea masura poate stimula importurile de titei, in conditiile in care deficitul balantei comerciale a crescut cu 38% in 2015 fata de 2014, spun oficialii asociatiei.

“De la an la an, cantitatea de titei din productia autohtona transportata de Conpet scade, o tendinta accentuata de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afecteaza si Romania. In opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al titeiului si produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativa viabila comercial si eficace la transportul rutier sau feroviar, atat timp cat nivelul de tarifare, extinderea teritoriala a conductelor si calitatea serviciilor oferite tin cont de climatul economic general si de conditiile specifice din piata de profil”, arata comunicatul ROPEPCA.

Citeste si:

Asociatia Romana a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA) a fost infiintata in anul 2012 si cuprinde 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil & Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas (MOL Group), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy, Zeta Petroleum.

Pretul titeiului Brent a scazut de la maximul anului 2014 de 120 de dolari pana la o medie de 55 de dolari pentru primele 9 luni ale anului 2015 si la valorile actuale de 30 de dolari. Asteptarile pietei sunt ca aceste scaderi sa continue, iar pretul scazut sa se mentina pe o perioada mai lunga decat era initial preconizat.

Proportia tarifului de transport in titeiul de productie interna a crescut de la 3,3% in 2014 la 5% pe primele 9 luni din 2015 doar din scaderea pretului petrolului si este in prezent la peste 7,5% din valoarea unui Baril.

Raportata la productia europeana, productia nationala de titei reprezinta aproximativ 2% din productia Europei si circa 6% din cea a UE.

Productia se desfasoara de peste 150 de ani, din campuri mici, mature si fragmentate, existand in total in jur de 13 000 de sonde din care cam jumatate de titei.

Productivitatea pe sonda in Romania este de 20 de barili/sonda/zi, una din cele mai mici din Europa. Comparativ, Italia are 271 b/s/zi, Danemarca are 964 b/s/zi, UK are 363 b/s/zi, Germania are 150 b/s/zi. Per ansamblu, industria extractiva de titei si gaze in Uniunea Europeana angaja 77.900 de persoane in 2013, din care industria din Romania angaja 25.680, cel mai mare numar din UE.

Sursa foto: Thaiview/ Shutterstock