Originar din Radauti, Gabriel Sandu are, la 41 de ani, o vasta experienta in sectorul telecom, fiind fondatorul retelei GSM Proton, o afacere de 33 milioane de euro pe care a vandut-o companiei Vodafone in anul 2009. In 2012 a demarat proiectul pe zona retailului alimentar si intr-un an de zile a ajuns la o retea de sapte magazine de proximitate, localizate in Bucuresti. Acesta a fost momentul in care s-a asociat cu Carrefour, ajungand in prezent la 15 magazine Pronto Express, a declarat Gabriel Sandu in cadrul emisiunii Profesionistii in Retail.

Dupa un deal cu Vodafone, a pariat pe retailul alimentar: vrea o retea de 100 de magazine in 5 ani

Dupa un deal cu Vodafone, a pariat pe retailul alimentar: vrea o...

“Cand am inceput aceasta activitate Romania era in plina criza. Atunci ratiunea era ca orice s-ar intampla oamenii au nevoie de mancare, deci comertul de proximitate este important si are un viitor indiferent de ce s-ar intampla. Acum lucrurile s-au schimbat, Romania traieste o altfel de paradigma de gandire si cand spun asta afirm ca raportam o crestere economica sistematica. Daca in 2010 criza era cel mai raspandit cuvant, acum preocuparile romanilor trec in zona de lifestyle. Cuvantul care defineste cel mai bine retailul acum este concurenta, presiunea este extrem de mare. Observ in tot peisajul ca exista o puternica presiune din partea capitalului strain, care investeste puternic in Romania si care pune presiune pe afacerile existente, cu zeci de ani de experienta in spate si care rezista cu greu acestei ofensive”, explica directorul general al Pronto Express.

Asocierea cu brandul Carrefour a fost gandita si prin prisma resurselor umane, in conditiile in care numele companiei atrage nu doar clienti, ci si angajati.

Am incercat sa incep aceasta afacere fara a avea un brand puternic in spate, insa nu eram diferentiati de ceilalti actori din piata. Concurenta era la baioneta si era greu sa te diferentiezi. Am constientizat importanta brandului in special prin prisma resurselor umane. Un brand atrage nu numai clienti finali, ci si resurse umane. La interviul de angajare era necesar un brand si atunci m-am gandit la Carrefour. Este un brand drag romanilor, in foarte multe studii a iesit unul dintre cele mai iubite branduri din retail”, afirma Gabriel Sandu.

Citeste si:

Negocierile cu brandul francez au durat cateva luni, timp in care au fost luate in considerare mai multe aspect.

“Am negociat fiecare detaliu si ne-am implicat. Un magazin de 30 mp poate fi total nepractic intr-o zona de cartier, in schimb intr-o zona aglomerata ar putea fi eligibil. Am vazut astfel de magazine in Polonia, care la 30 mp vindeau mai mult decat orice magazin de-al meu de 100-150 mp”, spune Sandu.

Magazinele de proximitate reprezinta o afacere strict legata de Bucuresti

De la sapte magazine si 40 de angajati in 2012, reteaua Pronto Express numara 15 magazine de proximitate si circa 95 de angajati. Planurile pentru acest an vizeaza deschiderea a 5 magazine noi, tot in Bucuresti, insa Gabriel Sandu spune ca asteapta ca retailerul francez sa reinceapa expansiunea, blocata in ultima perioada.

Putem atinge 100 de magazine pana in 2019, insa depinde foarte mult si de partenerul nostru. Am avut in ultimii ani o perioada in care Carrefour a oprit expansiunea, noi am facut la fel, intrucat am realizat importanta acestui brand si importanta suportului oferit. Ne-am pregatit la inceputul anului un plan de a deschide 5 magazine in acest an, asteptam reluarea expansiunii din partea partenerului nostru. Vizam doar Bucurestiul. Cred ca magazinele de proximitate reprezinta o afacere strict legata de Bucuresti, in sensul ca locuitorii au nevoie de magazine aproape de casa in care sa isi faca cumparaturile. Cred ca in restul tarii este o presiune mai mica legata de timp. Principala valoare a magazinelor noastre este ca in circa 3 minute un consumator poate gasi si cumpara tot ce are nevoie”, adauga Sandu.

Viitorul in comert este specializarea

Gabriel Sandu crede ca afacerile romanesti din zona comertului de proximitate, binecunoscutele magazine de la coltul blocului, ar trebui sa investeasca mai mult in brand.

Fiecare are o sansa atata timp cat gaseste o nisa. Magazinele de la parterul blocului satisfac o nisa geografica. Atata timp cat reusesc sa indeplineasca nevoile clientului din aceasta zona au o sansa. Principala problema este brandul. Si noi am trecut prin situatia asta. In general, afacerile romanesti ar trebui sa investeasca mai mult in brand, ar trebui sa dea un aer modern, european afacerii, adecvat anului 2016. Sunt multe afaceri in acest sector care nu au mai facut schimbari de ani de zile. Intri in acele magazine si remarci casa de marcat de pe vremea bunicii”, declara Gabriel Sandu.