Cele mai bune sfaturi de afaceri pot fi extrase din povestile de succes ale unor branduri de renume, care au reusit sa triumfe pe piata chiar si pe timp de criza. In ianuarie 2008, in a doua zi dupa ce Howard Schultz a preluat functia de CEO al Starbucks, vanzarile companiei au crescut cu 8%, relateaza Businessinsider.com. Cum a reusit Schultz sa tina pe linia de plutire gigantul? Iata cateva sfaturi din care orice bun antreprenor se poate inspira cand intampina dificultati.

1. Concentreaza-te pe calitatea produselor tale

Schultz a inchis 7.100 de magazine din SUA pentru 3 ore si jumatate, timp in care angajatii au fost invatati cum sa prepare cafeaua perfecta. Sa sacrifici calitatea produselor sau serviciilor tale doar pentru a salva bani nu este o strategie care sa-ti economiseasca bani pe termen lung, ci mai degraba o reteta a dezastrului. Investeste din putinul pe care il ai in procesul de productie, pentru a te asigura ca produsele tale sunt la cele mai inalte standarde, iar clientii tai vor aprecia cu siguranta acest lucru.

2. Gandeste strategic taierile de costuri

Daca te confrunti cu o lipsa acuta de fonduri si compania ta pierde bani intr-un ritm alarmant, taierea costurilor poate fi o solutie temporara de avarie. Daca nu vrei sa inchizi mai multe puncte de lucru, poti alege sa-ti trimiti o parte din angajati in somaj tehnic, scenariu in care le vei plati acestora o indemnizatie de 75% din salariul de baza, sau vei reduce programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu scaderea aferenta a salariului, pana cand afacerea ta va reveni pe linia de plutire. In ianuarie 2009, Starbucks a inchis 600 de magazine si a reusit astfel sa economiseasca 850 de milioane de dolari. 70% dintre magazine au fost redeschise ulterior, pe masura ce situatia firmei s-a ameliorat.

3. Investeste intr-o campanie de publicitate

Campaniile de publicitate sunt costisitoare, dar sunt cea mai buna metoda pentru ca publicul tau tinta sa afle despre produsul tau. Un produs care si ofera ce promite reclama isi va cimenta mai usor statutul pe piata si va ajunge mai repede in obiceiurile de consum ale oamenilor. In cazul Starbucks, a fost pentru prima data cand compania a investit intr-o campanie nationala de advertising in SUA, pentru care a cooptat agentia BBDO, iar rezultatele nu au intarziat sa apara.

4. Tine pasul cu tehnologia

Tehnologia veche nu face decat sa ingreuneze productia, iar companiile care nu investesc in aparatura de ultima generatie sau nu tin pasul cu noua tehnologie pierd teren in fata competitorilor care au ales sa lucreze cu echipamente mai performante. CEO-ul Starbucks a cerut ca toate espressoarele vechi sa fie inlocuite cu unele mai rapide si de mai buna calitate, iar masinile de taxat si inventariat sa fie automatizate, astfel incat clientii sa piarda cat mai putin timp la coada.

5. Nu te abate de la principiile afacerii tale

Orice companie trebuie sa aiba propriul set de reguli, crezuri sau principii pe care s-a fondat. Acestea reprezinta identitatea afacerii, esenta ei si, in unele cazuri, motivul succesului sau. De aceea, este important sa nu te abati de la ele nici in perioadele dificile. Un sfat de care a tinut cont CEO-ul Starbucks este cel dat de CEO-ul companiei Costco: „Sa-ti pierzi clientii pe timp de criza este mai rau decat sa investesi in ei”. Contactul cu clientii tai trebuie sa fie permanent, iar feedback-ul lor trebuie folosit pentru a-ti imbunatati produsele sau serviciile.

6. Construieste-ti o echipa solida

Pentru o afacere de succes ai nevoie de oameni competenti si de incredere pe pozitiile de management. Ideile si forta lor de lucru se pot dovedi salvatoare in situatiile limita, asa ca daca simti ca e nevoie de o schimbare in managementul departamentelor, nu ezita sa faci inainte o analiza a performantei. Schultz si-a cooptat in echipa cei mai buni oameni din industrie, pe care i-a plasat in pozitiile de top management, iar printre acestia s-a numarat si Chief Operator Officer-ul de la Google, Sheryl Sandberg.

In perioadele de criza sau in momentele dificile prin care orice companie trece la un moment dat, daca aceasta va supravietui si va iesi din impas mai puternica sau va intra in faliment depinde doar de strategia si ingeniozitatea managerului ei si de solutiile inedite pe care acesta le va gasi.

Sursa foto: Shutterstock