Afacerile de familie din economiile emergente raporteaza o incidenta mai mare a conflictelor: 48% din companiile aflate in economiile emergente au declarat ca au trecut printr-un conflict intern, comparativ cu 43% dintre companiile din economiile dezvoltate.

O explicatie posibila pentru aceasta diferenta este perioada mai scurta de existenta a afacerilor de familie din prima categorie, care nu a permis maturizarea proceselor de comunicare, dar si mediul economic mai turbulent in care evolueaza acestea.

Comunicarea reprezinta cel mai important factor care reduce incidenta conflictelor in afacerile de familie, conform participantilor la studiul EY. Respondentii declara in procent de 90% ca organizeaza in mod regulat sedinte de familie sau intalniri cu actionarii pentru a discuta probleme de afaceri, iar 64% au un consiliu de familie care se intruneste periodic.

Citeste si:

“Cea mai importanta componenta a unei afaceri de familie este familia insasi. Dezacordurile sunt inevitabile, insa, in lipsa unei comunicari constante intre membrii familiei, acestea pot avea un impact negativ asupra angajatilor, procesului decizional din firma si reputatiei companiei. Pe de alta parte, comunicarea pe marginea problemelor de business creste gradul de implicare si responsabilizare in jurul afacerii si accelereaza viteza de reactie a companiei la schimbarile din piata,” a spus Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

De asemenea, in cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume, atitudinea fata de activitatile de tip corporate social responsibility (CSR) sunt in corelatie inversa cu incidenta conflictelor. In general, cu cat activitatile de CSR sunt mai importante pentru familie, cu atat apar mai putine conflicte.

Studiul a analizat 525 de business-uri, avand o medie a cifrei de afaceri de 3,48 miliarde dolari si 12.000 de angajati. Acestea se numara printre cele mai vechi, mai mari si mai de succes afaceri de familie din lume.

Sursa foto: Antonio Guillem/Shutterstock