Cunoscut datorita proiectelor sale in zona media si digital, Dragos Gurarosie este unul dintre numele din spatele unor festivaluri altfel. BurgerFest si Bucharest Craft Beer sunt doua dintre proiectele prin care Dragos, impreuna cu alti colegi, incearca sa le trezeasca si romanilor apetitul pentru acest tip de evenimente, deosebit de apreciate in afara tarii.

Dragos Gurarosie (40 de ani, ”dar sufleteste pe la 20) este cunoscut pentru proiectele din cadrul F5, Realitatea-Catavencu sau SBS Broadcasting Media. De putin timp insa numele sau este legat de o serie de evenimente ”altfel”. BurgerFest si Bucharest Craft Beer sunt doua dintre ele.

”Mereu am facut lucrurile altfel. Nu stiu de ce, dar asa s-a intamplat, iar de data aceasta am zis sa incerc si in zona de evenimente. Primul eveniment la organizarea caruia am participat a fost BurgerFest, iar fara Adrian Rugina acest lucru nu ar fi fost posibil. Evenimentul a iesit peste asteptarile noastre, iar feedback-ul venit de la public, cat si de la comercianti a fost unul foarte bun. Acest lucru ne-a dat curaj si ne-a facut sa mergem mai departe. Ca in orice activitate, conteaza foarte mult startul, iar pentru noi a fost unul pozitiv. Cumva toata lumea astepta sa apara niste nebuni care sa faca evenimente culinare ca pe afara. Ce s-a intamplat apoi, toata explozia de astfel de evenimente, a dovedit ca n-am fost chiar atat de nebuni, ci doar am sesizat o nevoie in piata sau am creat o nisa”, a povestit pentru wall-street.ro Dragos.

BurgerFest

Fiind la inceput pe aceasta nisa, greselile sunt firesti. Au gresit in estimarea numarului de oameni care urmau sa le treaca pragul la BurgerFest si de aici au rezultat cozi destul de mari la restaurantele participante.

”A fost primul eveniment si nimeni nu se astepta sa vina atata lume. Restaurantele, cele mai multe dintre ele, erau la primul eveniment de genul acesta si n-au stiut nici ele cum sa-si faca stocurile si am avut momente in care efectiv nu mai aveau ce vinde. Am invatat, eu personal, ca succesul unui eveniment de genul acesta nu se masoara doar in numarul de oameni care vin, ci si in satisfactia care se citeste, la sfarsit, pe fetele comeciantilor. Lumea nu-si da seama cat de greu este pentru ei si ce fel de sacrificii fac atunci cand stau in picioare 10-12 ore, in multe grade celsius, cu grija fata de produsele care le ies din mana si, de multe ori, fara sa aiba timp nici macar de un pahar cu apa. Si daca ne gandim si la faptul ca, in cazul burgerilor, erau facuti de la zero acolo, avem deja o alta imagine. Trebuie respectati si considerati parte din echipa”, spune Dragos.

Ce inseamna sa organizezi un astfel de eveniment in Romania? Daca pe partea de productie efectiva lucrurile sunt cat de cat clare, in rest totul este o necunoscuta.

BurgerFest

”Inseamna sa te apuci de el cu niste luni bune inainte (dar asta se intampla peste tot in lume), iar cu cateva saptamani inainte sa nu stii sigur daca se va intampla sau nu (asta cred ca se intampla doar la noi). (…) In Bucuresti, cu cateva exceptii, nu prea ai locatii OK din toate punctele de vedere, iar asta este printre primele probleme de care te lovesti”, explica Dragos.

Un alt aspect subliniat de antreprenor il constituie dificultatea de a atrage sponsori pentru astfel de evenimente.

”Avand in vedere ca genul acesta de evenimente sunt noi pe piata, nici sponsorii nu sunt tocmai deschisi in a se asocia cu ele, iar aceasta chiar este o problema. Noi, toti fiind antreprenori, nu avem bani de acasa, asa ca toate aceste evenimente se vor intampla numai daca vom avea sponsori dispusi sa investeasca in ele. Publicul care vine la astfel de evenimente are asteptari diferite fata de publicul care merge, sa zicem, la un concert. Ar fi minunat daca sponsorii ar intelege acest lucru si impreuna sa gandim asocieri care chiar sa insemne ceva. Din fericire exista si sponsori care inteleg aceste lucruri si le multumesc”, adauga Dragos.

Dupa IT, berea craft poate misca ceva la nivel mediu in viitorul apropiat

De cativa ani Dragos urmareste cu interes ce se intampla in zona de business-uri artizanale din Romania.

Bucharest Craft Beer

”Au aparut fel si fel de business-uri care au in spate adevarati mestesugari moderni. Pe de alta parte, multe dintre mestesugurile vechi incep sa se piarda, asa c-am zis hai sa facem ceva pe zona aceasta. Initial am fi vrut sa facem un eveniment in care sa adunam la un loc mai multe astfel de mestesuguri, vechi si noi, dar fix cand incepeam sa creionam ideea, am aflat c-o va pune altcineva in practica. Ne-am reorientat rapid catre berea craft, aceasta fiind si cea mai dinamica <<industrie>> dintre cele mici. Si uite asa am inceput sa bem profesionist beri craft, sa studiem piata, sa vedem ce se intampla prin alte tari si sa incercam sa intelegem daca are sau nu sens sa facem un festival de bere craft in Bucuresti. Am descoperit si ulterior cunoscut oameni care vor sa faca ceva, sa miste lucrurile si sa schimbe un pic perceptiile si gusturile. Acesti oameni investesc bani, sperante si multa pasiune in ceea ce fac. Dupa IT, aceasta poate fi noua industrie care plecand de la nivel micro, acolo unde se afla acum, poate misca ceva la nivel mediu in viitorul apropiat. Si timid, din spate, vine si cidrul”, crede Dragos.

Principalul efort in organizarea primei editii a Bucharest Craft Beer a constat in a-i convinge pe berari si cidrari sa participe. ”Stiu, suna un pic amuzant, dar oamenii chiar nu credeau ca acest festival are potential. Multi nu credeau ca participarea lor, care a implicat o serie de cheltuieli, o sa fie rentabila pentru ca nu puteau estima numarul de participanti. Nici noi nu-i puteam ajuta cu nici un fel de estimat, asa ca a fost un pic complicat. Dar ne-a iesit”, a completat antreprenorul.

La aceasta editie au participat 13 producatori de bere craft si trei de cidru. Dintre acestia, sapte produc in Romania. Printre participanti se numara Zaganu, Sikaru, Ground Zero Beer sau Sunstone Alehouse.

Mai multi producatori de bere craft

In acest moment in Romania exista 11 producatori de bere artizanala, din datele pe care le are la dispozitie, spune Dragos, care estimeaza ca numarul acestora va creste.

Bucharest Craft Beer

”Spre exemplu, Bulgaria sta mult mai bine, atat la consum cat si la dezvoltarea industriei, iar pe masura ce ne indreptam spre vest lucrurile deja nu mai au nici un fel de legatura cu ce se intampla la noi. Acolo totul este de multa vreme pus la punct, dar si la ei, ca si la noi, este un domeniu in continua expansiune. Dezvoltarea oricarui business tine si de relatia cu statul, iar la noi acest lucru se mai poticneste din cand in cand. Obtinerea autorizatiilor pentru deschiderea unei microberarii dura aproape un an, dar am aflat ca de curand lucrurile s-au mai relaxat si acum dureaza in jur de 3 luni”, afirma Dragos.

In opinia sa, comunicarea acestui tip de business necesita imbunatatiri. ”Foarte putini dintre berarii artizani au pe cineva care sa stie cum sa-i comunice, acest lucru cred ca se intampla si din cauza bugetelor, pentru ca sa nu uitam ca vorbim de businessuri mici, dar cred ca vine si din dorinta lor de a ramane mici (cel putin a unora dintre ei). Discutia ramane deschisa si vom vedea cum va evolua acest domeniu, sigur este faptul ca noi vom face si la anul Craft Beer Festival, si ca poate o sa mergem cu el si prin tara”, mai spune Dragos Gurarosie.

In prezent, el lucreaza impreuna cu echipa sa la organizarea primului festival de whisky din Romania, Whisky Fest.

Credit foto: Uncle Jeb si Ciprian Vladut

Sursa foto: Uncle Jeb Studio

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri