România a depășit în luna septembrie borna de 1.000 de kilometri de autostradă, iar autoritățile ne „amenință” că, până în 2030, vom ajunge la 2.000 de km, ultima promisiune fiind făcută chiar de către premierul țării, Marcel Ciolacu, care a spus că doar în 2024 vor fi livrați 250 de km de autostrăzi și drumuri expres.

Realizarea acestui obiectiv va de depinde de ritmul în care se vor mișca atât autoritățile, cât și constructorii, dar și de anumiți factori tehnici.

Am stat de vorbă cu Lorand Fabian, General Manager al Geiger Romania, filiala locală a grupului german Geiger, companie care a împlinit 100 de ani de la înființare și care este prezentă în România de peste 25 de ani, despre ce înseamnă construcția de autostrăzi la noi în țară.

Compania are în portofoliu câteva șantiere importante de infrastructură, printre acestea numărându-se Centura Ocolitoare a Sibiului, a participat la construcția Aeroportului din Sibiu, dar și la proiectul de lărgire a DN7, pe Valea Oltului.

Pe lângă acestea, se adaugă și două loturi pe Autostrada A3, unul între Ogra și Iernut, predat încă din decembrie 2018, iar celălalt, într-o asociere cu o altă companie, între Câmpia Turzii și Chețani, ce urmează să fie inaugurat oficial și de autorități în această lună.

„Am terminat lucrările cu șapte luni înainte de termen” ne-a dezvăluit managerul Geiger România. Practic, este ultimul lot din tronsonul care leagă municipiile Cluj-Napoca și Târgu-Mureș. Proiectul avea un termen de 18 luni, din care trei proiectare și 15 de luni de execuție, dar am reușit să predăm mult mai devreme lucrarea”, ne-a explicat Lorand Fabian.

Imediat, mi-a venit în minte și exemplul firmei omului de afaceri băcăuan, Dorinel Umbrărescu, și al lucrărilor de la centura Bucureștiului, A0. Lotul alocat companiei a fost predat cu mult timp înainte de termenul stabilit în contract, iar pe data de 29 noiembrie a acestui an a și fost dat în circulație.

Următoarea întrebare, pentru cineva care locuiește într-o țară în care termenele lucrărilor din construcții, în special pe infrastructură, sunt depășite destul de frecvent, a fost: Cum unele reușesc companii să construiască atât de rapid, iar altele să întârzie peste termenele stipulate?

Cum pot fi construite mai rapid autostrăzile din România

Răspunsul general managerului Geiger România, companie specializată nu doar în lucrări de infrastructură ci și în livrarea de construcții la cheie, nu a fost unul care poate redat într-un singur citat, fiind destul de complex, dar concluzia principală este aceea că astfel de lucrări depind de mulți factori.

Potrivit lui, ca în orice tip de inițiativă, indiferent de conjunctură, o bună parte din rezultat depinde de competențe și de voință.

„Din păcate, sunt și situații în care competența și voința depinde de factorii tehnici. Nu întotdeauna, dacă ai voință poți să și faci lucrurile ca atare. Există și în Asia, și în Europa exemple de lucrări efectuate în timp record. Le putem spune că sunt lucrări spectaculoase. Dar și acelea sunt excepții”, ne-a explicat Lorand Fabian.

Făcând referire la anumite lucrări care au fost făcute chiar peste noapte, oficialul Geiger România ne-a îndemnat să nu ne lăsăm purtați de val, pentru că, multe dintre construcțiile scoase în evidență în mediul online și care ne șochează au fost finalizate rapid și pentru că au beneficiat de componente prefabricate, care nu au fost realizate peste noapte.

Problema întârzierilor sau, dimpotrivă, realizarea unei lucrări cu mult timp înainte de termen depinde de mai mulți factori.

Pe scurt, reprezentantul constructorului ne-a explicat că viteza realizării unui tronson de autostradă depinde de:

- Calitatea documentației de dinainte de execuție. Șeful Geiger România ne-a explicat că execuția este mult mai ușoară dacă realitatea din șantier este cât mai aproape de cea prevăzută în documentațiile antemergătoare, cum ar fi studiile de fezabilitate.

- Dacă nu au fost anticipate corect cât mai multe dintre elementele care ar putea influența termenul de execuție, pot apărea surprize. Sunt situații în care constructorul poate descoperi, în timpul șantierului, că are nevoie de alte utilaje sau materiale, ori să execute și alte lucrări față de cele anticipate inițial, iar astfel de situații vor genera, inevitabil întârzieri, deoarece trebuie să aștepte după utilajele, materialele și lucrările de care are nevoie pentru a rezolva situațiile neprevăzute.

- Din punct de vedere tehnic, depinde de complexitatea traseului. Una este să construiești pe un teren drept, fără obstacole, naturale sau artificiale - alte elemente de infrastructură, cum ar fi construcții, rețele de gaze, electricitate și așa mai departe -, și alta este să construiești pe un teren accidentat, dacă trebuie să faci poduri, tuneluri, dacă trebuie evitat un anumit sit arheologic sau o arie protejată, de exemplu.

- Depinde și când se poate lucra. Sunt șantiere pe care nu poți lucra oricând. Cum ar fi noaptea, deoarece nu poți deranja liniștea publică, dacă șantierele sunt prea apropiate de localități, iar asta înseamnă și costuri mai mari cu forța de muncă, rezultatul fiind o creștere a bugetului care nu este prevăzută în contract.

În cazul nostru, totul era deja bine pus la punct înainte să ne apucăm de treabă. De aceea am putut să lucrăm atât de repede și să predăm lucrarea într-un timp record”, ne-a dezvăluit șeful Geiger România.

Lorand Fabian - Geiger România(Sursa foto: Geiger România)

Dacă s-ar fi construit în ultimii 20 de ani așa cum s-a construit în ultimii cinci, am fi avut 3.000 de kilometri de autostradă, nu doar 1.000.
Lorand Fabian - General Manager Geiger România

România face progrese la viteza de execuție a lucrărilor de infrastructură

Deși pare că suntem în urmă cu dezvoltarea rețelei de autostrăzi în comparație cu alte țări, Lorand Fabian afirmă că România se mișcă foarte bine în prezent în ceea ce privește proiectele mari de infrastructură, în special autostrăzile.

Față de ce era acum mulți ani, vă asigur că ritmul din prezent este unul foarte bun. Dacă în ultimii 20 de ani s-ar fi construit cum s-a construit în ultimii 5-6 ani, am fi avut măcar dublul numărului de kilometri de autostradă. Am fi putut avea chiar 3.000 de km, nu doar 1.000 de km de autostradă”, ne-a mai spus general managerul Geiger România.

Compania de construcții participă la mai multe proiecte de infrastructură, inclusiv la proiecte regionale (drumuri comunale, județene, poduri, rețele de utilități și așa mai departe), un segment pe care, ne dă de înțeles Lorand Fabian, există mult mai mult de muncă decât la proiectele mari de infrastructură.

Geiger România este prezentă pe piața locală încă de la începutul anilor ’90, fiind una din primele firme de construcții germane din România. Compania deține 5 sucursale în Mureș, Sibiu, Iași, Brașov și București și are peste 650 de angajați. Cifra de afaceri consolidată a grupului de firme din România a fost de 70 milioane euro ȋn 2022, ȋn creștere față de anul precedent, iar pentru acest an, estimările lui Lorand Fabian erau și mai optimiste, anticipând o cifră de afaceri de aproape 100 de milioane de euro.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri