Mihai Bonca, consultant, trainer si fondator al buticului de strategie Brand Arhitects este speaker la Retail Arena. Vino sa il asculti pe 25 octombrie la hotel Sheraton, unde va tine workshop-ul "Iconoclasts applied to Marketing"!

“Poate voi spune un lucru neplacut, dar in general retailerii sunt in urma fast-movingului ca schimbare. La intrebarea cine este retailer modern si cine este traditional, eu consider ca retailerii prezenti in Romania sunt toti traditionali, cu foarte putine exceptii de comercianti care au devenit moderni, dar care nu sunt in zona brick & morter, ci in eCommerce”, a declarat Mihai Bonca, la Profesionistii in Retail.

Brand Arhitects este un butic de strategie care ofera consultanta companiilor care isi doresc repozitionari si schimbari de strategie.

Cand si cat de des apeleaza companiile din retail si FMCG la consultanta de strategie? De obicei, companiile, din orice domeniu, apeleaza la astfel de proiecte in momentul in care apar tensiuni si au nevoie de schimbare pentru a ramane pe piata, considera Mihai Bonca.

Mai mult, nu tine foarte mult de domeniul sau industria din care provina compania respectiva, ci de felul de manager care se afla la carma conducerii: “deschisi, care intelege ca trebuie sa transforme, care isi asuma riscuri pentru ca altfel stie ca nu ar putea sa supravietuiasca”, spune Mihai Bonca.

Strategia pretului mic si a promotiilor, de evitat

Mihai Bonca considera ca retailerii mari sunt mai dispusi pentru schimbari de strategie, datorita bugetelor mai mari, modului in care au acces la investitii si faptului ca au reusit sa standardizeze niste lucruri pe piata.

Un exemplu oferit in acest sens este Kaufland, care a reusit sa iasa din batalia de pret, practicata destul de des in piata, si sa se pozitioneze intr-o maniera diferita: “Nu mai comunica atat de agresiv promotiile, comunica prospetime, marci romanesti, responsabilitate locala, fiind lider si avand oameni foarte buni a fost primul care si-a asumat riscul de a iesi dintr-o strategie care pana acum i-a adus succes si sa intre intr-o comunicare de beneficii”, considera Mihai.

Acesta explica cum cel mai mic pret nu este un beneficiu, deoarece atrage intotdeauna vanatorii de promotii, pe care un retailer ar fi de preferat sa nu si-i loializeze. “El tot timpul va alege cea mai buna promotie, dar care ar putea fi in alta parte, asadar Customer Lifetime Value va fi scazut si atunci de ce as investi pentru el si de ce as incerca sa il aduc aproape? Poate as face chiar o strategie in care in mod activ nu mi l-as dori in magazin, pentru ca nu am ce face cu el, nu-mi aduce profit si intotdeaua se va uita la competitie si va cumpara de unde e mai bine pentru el. Raspunsul e tot timpul la mijloc, dar nu cred ca este sustenabil aceasta politica a pretului mic si a promotiei extreme. Cei mai multi incep sa o schimbe”, mai spune Mihai Bonca.