Daca in 2006 piata vopselelor a urcat cu aproximativ 15% pana la 160-180 milioane de euro, la finele acestui an “va ajunge la circa 190-210 milioane de euro, cu o crestere de aproximativ 15-20% fata de anul precedent”, a declarat pentru Wall-Street Stefan Barna, director de marketing si strategie al Kober, al doilea jucator de pe piata vopselelor din Romania.

Cu o capacitate anuala de productie de 50.000 de tone, Kober si-a propus pentru acest an o investitie de 12-15 milioane de euro intr-o platforma industriala la Savinesti, care va majora productia actuala cu circa 120.000 de tone pe an, acoperind astfel cererea in crestere pentru vopsele. In prezent se produc anual aproximativ 150.000 – 170.000 de tone de vopsea pe piata autohtona.

Pentru Fabryo Corporation, ocupantul locului trei, anul trecut a fost un an al proiectelor majore de investitii, compania finalizand centrul de productie de la Popesti Leordeni in valoare de 15 milioane de euro, pe segmentul de vopsele lavabile, abordand insa ca noutate vopselele pulberi, printr-o investitie de trei milioane de euro, urmand sa amortizeze suma investita in maxim un an. “La ora actuala avem la dispozitie o capacitate de productie de 150 de tone/zi pentru vopsele lavabile si 85 de tone/zi pentru vopsele alchidice”, sustine Marga Alexe, director de marketing al Fabryo, compania beneficiand si de un buget de aproximativ 1,8 milioane de euro pentru promovare, cu 20% mai mare decat anul trecut.

Sectia de vopsele pulberi include, in acest moment, doua linii de fabricatie, cu o capacitate de fabricatie de peste 1000 tone pe an fiecare, la un program de 8 ore pe zi, intr-un singur schimb, potrivit declaratiilor director general Fabryo Corporation, Daniel Guzu. Vopselele pulberi, o prezenta relativ recenta pe piata de profil, sunt vopsele industriale ecologice care pot fi aplicate si pe suprafete mai dificile, ca sticla si materiale ceramice, 95 % din vopsea fiind efectiv utilizata la aplicare, aceasta fiind si cea mai eficienta metoda de vopsire.

Investitiile sunt pe rol si la Dufa Deutek, care a anuntat in 2007 bugetarea a aproximativ 4 milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si depozitare a companiei. Anul trecut, compania achizitionata de fondul american de investitii Advent International a investit peste 3 milioane de euro, atat in productie, cat si in promovare si reorganizare.

Policolor, producatorul gamelor de vopsele Spor si Maestro, ramane in continuare lider pe piata vopselelor din Romania, cu o cifra de afaceri de peste 40 milioane de euro inregistrata anul trecut. Pentru acest an actionarii companiei au aprobat investitii de peste 8,53 milioane de lei.

Cifra de afaceri a Policolor a crescut cu peste 30,3% in primele sase luni ale anului curent, atingand 79,63 milioane de lei sau 25,4 milioane de euro, comparativ cu primul semestru al anului trecut cand se inregistrau 61,07 milioane de lei. Producatorul de lacuri si vopseluri a afisat in acelasi interval de timp un profit net de 5,65 milioane de lei sau 1,8 milioane de euro, dublu fata de perioada similara a anului precedent.

Pentru 2007, Policolor se asteapta la o crestere a profitului net cu 2,5% pana la 8,74 milioane de lei, estimand venituri de cel mult 153,7 milioane de lei. In trimestrul al doilea al 2007, cifra de afaceri s-a majorat cu 18,18% pana la 48,62 milioane de lei sau 15,15 milioane de euro, inregistrandu-se un profit trimestrial de 5,05 milioane de lei sau 1,61 milioane de euro, conform rapoirtului publicat pe 15 august la Bursa de Valori Bucuresti (BVB).

Citeste si:

Compania Policolor este listata la categoria a doua a BVB, fiind detinuta in prezent de trei fonduri straine de investitii, printre care Romanian-American Enterprise Fund cu 32,95% din actiuni.

Prin comparatie, Fabryo, companie controlata de familia Guzu si fondul de investitii suedez Oresa Ventures, a raportat o majorare a cifrei de afaceri cu 36% in primul semestru al anului fata de aceeasi perioada a anului 2006, ajungand la o valoare de 62 milioane de lei. In 2006 compania raportase o cifra de afaceri de 32,5 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent.

Kober, afacere a familiei Kober, si-a crescut profitul trimestrial cu 31,3% fata de perioada similara precedenta, evolutia pozitiva fiind determinata, conform declaratiilor lui Stefan Barna, de cresterea sectorului de constructii din Romania, dar si de recunoasterea calitatii produselor Kober. Compania numara in prezent un sediu central localizat in Turturesti, Piatra Neamt si doua centre logistice si de vanzari in Bucuresti si Sibiu, acoperind teritoriul national prin intermediul unei retele puternice de distribuitori.

Portofoliul Fabryo, care include marca de vopsea Savana, se comercializeaza la nivel national prin distribuitori, in Bucuresti compania optand pentru o distribuie directa in segmentul de retail. „Pentru canalul key accounts distributia este directa in toata tara. Motivele pentru care am optat pentru aceasta varianta tin de acoperirea cea mai eficienta a pietei si de faptul ca marile retele lucreaza centralizat, in timp ce magazinele individuale sunt acoperite in tara mai eficient prin distribuitori”, ne-a declarat Marga Alexe.

Pentru 2008, Fabryo estimeaza un ritm de crestere sustinut de explozia pietei imobiliare, a pietei instrumentelor de creditare si a nevoii continue de spatii comerciale, de birouri si de locuit.

„Credem ca piata romaneasca de lacuri si vopsele este o piata relativ matura deoarece este una dintre pietele cele mai concurentiale din Romania, cu peste 160 producatori inregistrati”, ne declara si Stefan Barna, estimand ca „in urmatorii 4-5 ani, se va mentine rata actuala de crestere a pietei de 15-20% anual”.

Piata romaneasca de lacuri si vopsele devine din ce in ce mai atractiva, sectorul constructiilor fiind unul dintre cele mai interesante segmente ale pietei romanesti, inregistrand una din cele mai mari cresteri din Europa. „Din acest motiv, multi jucatori mari si-au anuntat intentia de a intra pe piata din Romania de lacuri si vopsele”, conchide Stefan Barna, confirmand potentialul imens al acestei piete.