Mai mult de 50% din piata autoturismelor de import este dominata de modelele cu preturi cuprinse intre 10.000 si 20.000 de euro. Constructorii francezi si germani isi disputa suprematia pe acest segment, in timp ce firmele asiatice conduc competitia in zona modelelor SUV.

Desi pare greu de crezut, piata automobilelor de import nu a tinut cont neaparat de veniturile romanilor. Daca in zona masinilor ieftine cotele de piata au devenit "regula" de ani buni, principalii competitorii fiind constructorii locali Dacia Renault si Daewoo, in ceea ce priveste autoturismele de import, principalii actori se bat pentru fiecare procent. Din punctul de vedere al vanzarilor, marcile franceze domina aceasta zona a pietei. Modelele Renault si Peugeot au fost insa puternic concurate in anul 2004 de cele ale grupului german Volkswagen, incluzand aici si modelele Skoda. Cu 5.253 de unitati vandute, o cota de piata de 7,8% din piata de import, Renault Megane a fost cel mai vandut model din anul 2004 (au fost incluse aici si vanzarile de Renault Scenic). Locul al doilea a fost ocupat tot de un model al constructorului francez, Clio vanzandu-se in 4.719 unitati, cota sa din piata de import fiind de 7%. "In 2004, vanzarile de Clio au reprezentat 39,3% din totalul vanzarilor Renault Romania, iar cele de Megane si Scenic, 43,7%", spune Dumitra Rasnoveanu, PR la Renault Romania. "La astea mai adaugam alte 449 de unitati Laguna", spune Rasnoveanu. Unele dintre modelele Clio se vand cu mai putin de 10.00 de euro.

Cu o crestere de 131% a vanzarilor, marca Fiat este cea mai importanta din cele comercializate de importatorul Autoitalia. Peste 2.100 de autoturisme au fost vandute in 2004, iar 650 au avut preturi cuprinse in acelasi interval valoric. Este vorba de Stilo, Idea, Punto si Doblo Panorama. "In totalul vanzarilor marcii Fiat, modelele cu preturi intre 10.000 si 20.000 de euro ocupa o pondere de 25%. Grosul vanzarilor a fost la modele cu preturi mai mici de 10.000 de euro", spune Adriana Mitran, brand manager Fiat. Desi domina piata, competitia sufla insa in ceafa Renault. Porsche Romania vinde modelele Skoda Octavia, Skoda Fabia, Volkswagen Bora si Golf V si este un adversar redutabil. Trust Motors, importatorul care vinde Peugeot 206 si 307, se gaseste si el in apropiere.

Renault va arunca in lupta trei noi modele in 2005

Competitia acerba a determinat introducerea in varianta de baza a unui pachet mai generos de accesorii. Pe de alta parte, in aceasta zona au fost foarte multe lansari de noi modele ale producatorilor europeni, insotite la nivel local de promotii si de dezvoltarea unor sisteme mai atractive de finantare a achizitiei. "Strategia noastra a fost echiparea modelelor de baza cu toate instrumentele de bord la acelasi pret", spune Adriana Mitran. Unul dintre efectele competitiei a fost crearea unor piete separate, cum ar fi cele ale modelelor sport si SUV. In general, aceste tipuri de masini au preturi superioare pragului de 20.000 de euro. Daca la autoturismele de clasa B si C lupta se da intre producatorii europeni, la capitolul SUV-uri, companiile asiatice isi impart piata. Hyundai, Toyota, Suzuki, Mitsubishi si Subaru sunt marcile care isi disputa suprematia. Desi au modele care pot concura oricand cu cele ale marcilor europene, asiaticii au dezavantajul taxelor vamale. "Daca in 2003 vindeam circa 900 de masini, anul trecut am depasit 2.000 de unitati. Daca nu ar exista aceste taxe sau am avea fabrici in Europa, cu siguranta am deveni unul dintre principalii competitori de pe piata", explica Dragos Draghici, director general la Hyundai Romania. Explicatia faptului ca marcile asiatice au intrat puternic in zona SUV-urilor sub 20.000 de euro in detrimentul marcilor europene sta in prezenta destul de discreta pe piata a modelelor acestora din urma. Pentru anul 2005, strategiile de piata ale principalilor importatori tradeaza asteptarile de accentuare a competitiei. Gama Renault, de exemplu, se va imbogati cu trei noi modele: Modus, un monovolum de clasa mica, Megane Coupé Cabriolet si Grand Scenic.

Pe de alta parte, alianta Renault-Nissan va oferi posibilitatea companiei franceze de a intra puternic si in zona SUV-urilor de sub 20.000 de euro. Specialistii apreciaza ca, in 2005, pe acest segment tendintele principale vor fi, pe de-o parte, intrarea mai agresiva a modelelor asiatice, iar pe de alta, o prezenta mai agresiva a firmelor europene in zona SUV si sport, dominate acum de constructorii din Asia.

Citeste si:

Cele mai vandute modele de autoturisme din import (11 luni 2004)

Modelul Unitati vandute Variatie fata de 11 luni 2003
Renault Clio 4.288 -1,1%
Renault Megane 4.201 +33,4%
Skoda Octavia 3.912 0,1%
Skoda Fabia 2.482 +20,5%
Peugeot 206 2.413 +35,0%
Peugeot 307 2.231 +41,6%
VW Golf 1.824 +69,4%

Drive test

Mitsubishi a vandut cu 144% mai mult decat in 2003
Daca in anii trecuti vanzarile marcii Mitsubishi pe piata romaneasca nu depaseau 300 de unitati anual, in anul 2004 compania M Car Trading a inregistrat o crestere de 144% a vanzarilor fata de 2003. La sfarsitul lui 2004, M Car Trading a vandut 751 de unitati, in ultimele luni ale anului inregistrand o medie de peste 100 de unitati pe luna. 2004 a fost si anul premiilor pentru modelele Mitsubishi. Outlander, model realizat impreuna cu producatorul mixt americano-german DaimlerChrysler si lansat in toamna anului 2003, a fost declarat castigator la categoria "Cel mai 4x4 SUV al anului", in timp ce Mitsubishi Colt a fost desemnata "Masina Anului 2005 in Romania". Cresterea clasei SUV s-a simtit si in vanzarile Mitsubishi, la sfarsitul anului situandu-se pe locul trei in topul celor mai vandute SUV-uri, cu 487 unitati, si pe locul intai la categoria off-road, cu 362 unitati.

Fiat Croma se intoarce

Producatorul italian Fiat va lansa la inceputul lunii martie, la Salonul Auto de la Geneva, noul model Croma. Vanzarea va incepe din luna iulie pentru piata italiana, iar in Romania va fi disponibila ulterior lansarii europene. Modelul aminteste de sedanul de dimensiuni medii care s-a bucurat de un succes remarcabil intre anii 1985 si 1994, inregistrand 450.000 de unitati vandute. Noul Croma va beneficia de trei niveluri de echipare si cinci motorizarii cuplate la cutii de viteze manuale sau automate. Motoarele vor fi atat pe benzina, cat si diesel. Pe benzina vor exista doua modele:1,8 16v cu 130 CP si 2,2 16 v de 150 CP. In ceea ce priveste motorizarea diesel, se va putea alege intre 1.9 Multijet 16v de 120 CP, 1,9 Multijet 16v de 150 CP si, o noutate absoluta, 2,4 Multijet 16v de 200 CP.