România ocupă locul 21 din cele 25 de țări incluse într-un index de transparență carVertical, regăsindu-se pe lista celor mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa. Aproape 66% dintre mașinile analizate sunt importate din alte țări, în timp ce peste 59% dintre mașini prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 euro, se arată în cel mai recent studiu carVertical care a scos în evidență și numărul mare de mașini la mâna a doua care sunt vândute cu kilometrajul dat înapoi.
Din totalul mașinilor analizate de către carVertical în România, aproape 8% (7,8%) au avut kilometrajul dat înapoi, adică 74.105 de automobile din datele platformei. Valoarea medie ștearsă de pe odometru a crescut față de anul trecut, de la 48.000 la aproximativ 85.000 km (85.186 km). Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală.
Așadar, mulți români pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conștienți că a existat o fraudă la mijloc. Totuși, comparativ cu alte țări din Europa, dacă analizăm valoarea medie a daunelor, România se află sub nivelul standard al pagubelor financiare. De asemenea, situația este chiar mai gravă și la capitolul prețului mașinilor cu kilometraj schimbat. În state precum Italia, o mașină cu odometrul modificat în mod fraudulos se poate vinde cu un preț de până la 29% mai mare față de valoarea reală care reflectă kilometrajul corect.
Citeste si:
Indexul de Transparență al pieței auto second-hand în 2023. Sursă: carVertical
De asemenea, vechimea mașinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potențial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei mașini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate crește artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri dați înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe mașină, fără să știe detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus. În total, în România, cumpărătorii de mașini rulate plătesc mai mult cu circa 189,7 milioane de euro din cauza fraudelor de kilometraj. Această cifră reflectă valoarea adăugată totală la toate mașinile cu odometrul modificat care s-au vândut mai scump decât valoarea reală ca urmare a acestei schimbări.
Citeste si:
„Când luăm în considerare factori precum prețul mediu al mașinilor, numărul de tranzacții, ponderea mașinilor cu kilometraj modificat în România și impactul fraudelor de kilometraj asupra valorii mașinilor, obținem o imagine clară a prejudiciului pe care îl experimentează cumpărătorii de mașini second-hand în România, iar valoarea totală a prejudiciului anual poate ajunge până la 190 de milioane de euro pe an”, a declarat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Cum arată topul de transparență în industria de autoturisme rulate la nivel european
Imediat după România, dintre toate țările analizate, cele mai puțin transparente piețe sunt: Estonia, Lituania, Letonia și Ucraina. Țara care prezintă cel mai mare număr de mașini cu kilometraj falsificat este Letonia (12,92%), în timp ce Ucraina se află printre țările cu cele mai mari ponderi de mașini importate din Europa – 82,4%.
Citeste si:
Situația din România nu s-a îmbunătățit vizibil față de datele din 2022. Sursă: carVertical
La polul opus, cele mai transparente țări din top sunt Regatul Unit, Germania, Elveția, Danemarca și Franța, unde și importurile de mașini sunt mai puține față de alte țări din top. În Regatul Unit, ratele de import sunt foarte scăzute (2,2%), ceea ce se corelează direct cu numărul mic de fraude de pe piața de mașini second-hand. De asemenea, țările din top prezintă un procentaj redus de mașini cu kilometrajul falsificat: Elveția – 2,4%, Regatul Unit – 2,7%, Franța – 3,3%, Germania – 3,4%, și Danemarca – 4,1%, având scoruri semnificativ mai bune decât în alte părți ale Europei.
„Piețele occidentale și țările scandinave sunt în general mai transparente decât țările din estul Europei, în principal datorită legislației mai stricte, a importurilor mai scăzute de mașini second-hand, dar și a PIB-ului pe cap de locuitor mai ridicat. Țările cu economii mai puternice au, de obicei, flote de mașini mai noi, cu riscuri mai mici de fraude, deoarece puțini cumpărători caută vehicule mai ieftine”, a completat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Citeste si:
Indexul de Transparență al pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 24 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase mari criterii:
- Procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi;
- Valoarea medie a kilometrilor șterși de pe odometru;
- Procentajul mașinilor avariate;
- Media valorii daunelor;
- Procentajul de mașini second-hand importate;
- Vârsta medie a mașinilor verificate.
Pentru studiul privind frauda de kilometraj, au fost analizate 11 țări: Ucraina, Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Letonia, Republica Cehă, Serbia, Lituania, Italia și Regatul Unit.
Sursa foto: Shutterstock.com
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: