“In urmatoarele 6-7 luni vor disparea multi operatori din piata, dar vor avea loc si multe fuziuni precum cea care se anunta intre British Airways si operatorul spaniol Iberia”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Stefan Versemann (foto), country manager-ul Lufthansa pentru Romania si Moldova.

De problemele cu care se confrunta acum majoritatea jucatorilor de pe piata ar putea profita Lufthansa care este interesata de cumpararea Austrian Airlines a carei vanzare a fost deja aprobata zilele acestea de guvernul austriac. “Si noi, precum alte companii aeriene, suntem interesati de un parteneriat cu operatorul austriac, insa nu cu orice pret, trebuie analizata foarte bine aceasta eventuala fuziune”, mai declara reprezentantul companiei germane. Operatorul aerian Austrian Airlines se afla in acest moment intr-o situatie foarte dificila, anuntand, pe langa datoriile de 897,8 milioane euro, si o pierdere de 48,7 milioane euro in primul semestru al anului 2008.

Lufthansa nu a fost afectata inca foarte mult de cresterea pretului barilului de petrol datorita unei strategii gandite inca de anul trecut: o rezerva foarte mare de combustibil.

“In decembrie 2007, Lufthansa achizitionase deja 80% din combustibilul necesar pentru 2008, lucru ce ne-a permis sa economisim nu mai putin 1,2 miliarde de euro anul acesta. Si pentru anul 2009 am cumparat deja peste 50% din combustibilul necesar”, mai declara seful Lufthansa, care recunoaste insa ca numai companiile mari pot aplica astfel de strategii pentru ca este nevoie de foarte mult cash flow, pe care o companie mica nu il are.

Rezultatele unei astfel de strategii nu au intarziat sa apara: in prima jumatate a anului profitul operational al Lufthansa a crescut pana la 705 milioane euro, fata de 486 milioane euro inregistrati in aceeasi perioada a anului 2007, in timp ce veniturile grupului german au crescut cu circa 20%, la 12,1 miliarde euro, in primele 6 luni din 2008, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Citeste si:

In primele 6 luni ale anului, numarul de pasageri transportati de companie a inregistrat o crestere de 5,4%, pana la 28,4 milioane, la nivel global.

Romania ramane una dintre cele mai importante piete din regiune, aici inregistrandu-se o crestere de circa 20% a numarului de pasageri, de la 250.000 in primul semestru din 2007 pana la 300.000 in primele 6 luni ale acestui an. “Romania a reusit ca in prima jumatate a acestui an sa depaseasca Ungaria, devenind a doua piata din regiune dupa Polonia”, mai spune Versemann. In 2007, Lufthansa a transportat 3,3 milioane de pasageri la nivelul intregii zone a Europei Centrale si de Est, dintre care 500.000 in Romania, iar pentru 2008 estimeaza sa ajunga la 3,7 milioane de pasageri, estimarile companiei indicand ca circa 600.000 vor fi transportati in Romania.

O data cu lansarea zborurilor de la Cluj, incepand cu luna martie a acestui an, dar si prin fuziunea cu operatorul Swiss Air, compania elvetiana pe care a preluat-o in 2005, Lufthansa cumuleaza 99 de zboruri saptamanale din Romania, detinand momentan o cota de piata de circa 15%.

Pana la sfarsitul lui 2009, compania germana nu are in plan introducerea de noi destinatii in si dinspre Romania. “Anul viitor avem in plan introducerea celui de-al doilea zbor zilnic pe ruta Cluj - Munchen, o ruta noua, dar una foarte buna pentru taficul de business”, mai afirma reprezentantul Lufthansa. O data cu introducerea acestei rute, Clujul a devenit al patrulea oras din Romania, dupa Bucuresti, Timisoara si Sibiu, din care opereaza compania germana.

Principalii concurenti ai Lufthansa pe piata locala sunt Air France-KLM, Tarom, Austrian Airlines sau Malev.