In mod normal, o masina cumparata se transforma automat intr-o masina inmatriculata. Asta-i legea si nimeni nu-si cumpara autoturismul ca sa-si completeze decorul din gradina. Drept urmare, am considerat ca numarul inmatricularilor de masini noi trebuie sa fie sensibil egal cu al masinilor noi vandute. Exista, cu siguranta, masini care trec dintr-o luna in alta in statistici atunci cand sunt cumparate la sfarsit de luna si se inmatriculeaza in luna urmatoare. Dar numarul lor se completeaza, in mare, cu al celor similare din luna anterioara. Surprinderea apare insa in momentul in care descoperi ca lucrurile nu stau tocmai asa.

Sa vedem mai intai evolutia pe primele sase luni (perioada studiata de noi), asa cum reiese din datele facute publice de APIA, asociatia producatorilor si importatorilor. Precizam ca datele sunt obtinute de asociatie pe baza unor declaratii pe proprie raspundere date de fiecare producator, respectiv importator membru.

Ianuarie a insemnat prima luna in care s-a anuntat trendul crescator. De fapt, cresterile incepusera serios din decembrie 2004, dar toata lumea a pus rezultatele la vanzari pe seama caracterului de luna speciala (cadouri, prime de sarbatori etc.). In total, pe ianuarie s-a anuntat o crestere de aproape 87% fata de ianuarie 2004, adica 14.775 de vehicule vandute. In principiu, pentru o tara europeana nu e mult deloc, dar pentru Romania reprezenta un semnal. Februarie a continuat ascendent, cresterea peste ianuarie fiind de aproximativ 3.000 de masini. La fel s-a intamplat si in martie, cand au fost declarate peste 24.000 de vehicule vandute catre populatie. Aprilie si mai au adus o linistire a pietei, numarul autovehiculelor fiind intr-o scadere usoara, de circa 1.000 lunar (23.000 in aprilie si 22.000 in mai). Cu toate acestea, „furtuna” nu trecuse. Statisticile APIA din iunie au evidentiat o noua crestere de circa 3.000 de vehicule, totalul anuntat fiind de 27.622. Toata lumea a pus cresterea pe seama Programului guvernamental de innoire a parcului auto, cele peste 10.000 de autoturisme contractate prin intermediul acestuia fiind distribuite in statistici pe lunile mai, iunie si iulie.

Minunile cu masini

Sa mergem acum la datele Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Autovehicule. Inmatricularile de vehicule noi sunt impartite in trei categorii: vehicule indigene (Dacia, Daewoo, Aro, Roman etc.), vehicule import inmatriculate permanent (adica intrate definitiv in circulatie si implicit in proprietatea cuiva) si vehicule import inmatriculate temporar. Aceasta ultima categorie este reprezentata, de fapt, de autovehiculele achizitionate in regim de leasing. Iata insa ce aduce nou situatia comunicata de MAI. Pe luna ianuarie apar inmatriculate doar 9.657 de autovehicule. Numarul insa nu este de natura sa ingrijoreze, deoarece ni s-a precizat ca pentru ianuarie cifrele nu contin informatii referitoare la Bucuresti, dintr-un motiv ce tine de introducerea tehnicii de calcul. Pentru ca totalul inmatricularilor sa coincida cu al vanzarilor declarate, ar fi fost nevoie ca Bucurestiul sa „contribuie” cu aproximativ 5.000 de masini, ceea ce nu ar fi fost imposibil. Luna februarie apare cu 17.593 de vehicule inmatriculate, un numar foarte apropiat de cel anuntat de APIA. Martie insa inregistreaza o prima discrepanta. Numarul celor care au primit cartea de identitate a masinii proaspat cumparate s-a ridicat la 22.356, in timp ce APIA a anuntat ca au fost vandute cu 2.000 de masini mai mult. Unde s-au dus cele 2.000 de masini, daca nu la coada la inmatriculari? Poate ca s-au reportat in aprilie, dar aici avem din nou egalitate, asa cum ii sta bine unei statistici.

Scorul este de 23.225 pentru Ministerul Administratiei si Internelor fata de 23.381 APIA. Cele 2.000 de masini tot n-au aparut. Mergem insa mai departe, in mai, si le descoperim. Daca nu ar fi existat deficitul din martie, am fi zis ca s-a petrecut o minune si au aparut mai multe masini inmatriculate decat vandute. Singura explicatie ar fi data de autovehiculele PLATITE, dar nu si primite. Una peste alta, s-a facut lumina. Deocamdata. Dar, odata ajunsi la capitolul iunie, paradoxurile bulverseaza definitiv matematica. Au fost eliberate 24.467 de certificate de inmatriculare, desi APIA ne-a marturisit ca s-au vandut peste 27.500 de masini. Deja lucrurile au luat o intorsatura misterioasa, si numarul vehiculelor care nu-si mai gasesc drumul firesc creste. In fine, dupa sase luni, anul 2005 are doua totaluri in ceea ce priveste piata auto. Tabelele de la APIA arata ca s-au vandut 129.596 de autovehicule, Ministerul Administratiei si Internelor arata ca s-au inmatriculat 121.930 de autovehicule. Daca le adaugam si pe cele aproximativ 5.000 din ianuarie, din Bucuresti, tot ne lipsesc vreo 3.000 de masini. Disparute fara urma.

Citeste si:

Falsuri sau anomalii ale pietei?

Din punct de vedere logic, ambele explicatii posibile arata cat de anormala este piata din Romania. Prima dintre ele, pe care ne-o dorim sa existe doar la nivel teoretic, ar fi declaratiile nereale date de unii membri ai APIA. Brent Valmar, presedintele asociatiei, ne-a declarat de curand ca „datele oferite de importatori si producatori sunt doar niste declaratii, si nimeni nu poate controla veridicitatea lor. Ne bazam pe corectitudinea fiecaruia”.

Ce-i drept, au existat in anii trecuti unele acuzatii legate de cifrele care se fac publice, dar nimeni nu a fost gasit „vinovat”.

Cea de-a doua explicatie, mult mai plauzibila, ar fi generata de lipsa de stocuri, atat in cazul producatorului autohton Dacia, cat si in cel al importatorilor. Din pacate, situatii intalnite in Occident doar la firme ce produc masini de lux (vezi Ferrari, Maybach, Rolls Royce etc.) si care isi au motivatia in timpul lung necesar realizarii unei astfel de masini se regasesc in Romania la masini de serie, banale, care ar trebui sa se afle deja in parcurile auto.

Ele nu exista insa, timpul de asteptare de doua-trei luni a devenit o obisnuinta pentru cumparatori, dar masinile figureaza ca vandute. Cauza acestei situatii este lipsa de interes din partea producatorilor de vehicule pentru Romania. Cererile facute de importatori nu sunt onorate decat cu mari intarzieri si, de multe ori, totul are aerul de concesie facuta unei piete care nu absoarbe decat 400-500 de masini per brand anual, in comparatie cu miile de bucati vandute intr-o tara vestica.

Aici ar putea fi loc de inca o observatie. Un procent destul de redus (sub 50%) din totalul vanzarilor este dat de leasinguri. Este vorba despre masini achitate de banci si platite de clienti in timp. In tarile dezvoltate, autovehiculele platite in leasing (si in rate) detin o proportie covarsitoare. Putini sunt cei care achita cash masina, pentru simplul motiv ca ratele sunt mai convenabile. La noi, clientii care vin cu sacosa de bani la showroom sunt cei care alcatuiesc grosul statisticilor, dar niciodata nu vor ajunge sa dezvolte spectaculos cifrele de vanzari. Conditiile de creditare si de leasing vor fi cele care vor dicta vanzarile si, se pare, acestea tocmai se pregatesc sa le scada vertiginos.